2024-02-12, 20:23
Medlem
PutteStruls avatar
Ny här, jag har köpt in mig. Tror inte på konkurs, tror de grejar detta. Det kan bli en mycket fin resa härifrån om det blir som jag tror. Aktien är hårt blankad men det måste köpas tillbaka nån gång också. Det är inte gratis att blanka.
Citera
2024-02-12, 20:37
Medlem
PutteStruls avatar
VDn har köpt nu 4550 aktier, det ger lite råg i ryggen.
Citera
2024-02-12, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PutteStrul
VDn har köpt nu 4550 aktier, det ger lite råg i ryggen.
Gör det? Ser mer ut som ett klassiskt alibiköp. 178k kr är väl inte ens 1 % av vad han tjänar per år som VD och han har dessutom gjort betydligt större köp tidigare när kursen var betydligt högre, se marknadssok.fi.se. Så har man ryggat hans köp har man gått rejält back hittills.
Citera
2024-02-13, 00:38
Medlem
PutteStruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Gör det? Ser mer ut som ett klassiskt alibiköp. 178k kr är väl inte ens 1 % av vad han tjänar per år som VD och han har dessutom gjort betydligt större köp tidigare när kursen var betydligt högre, se marknadssok.fi.se. Så har man ryggat hans köp har man gått rejält back hittills.
Nån gång vänder det
Citera
2024-02-13, 08:13
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Nån gång vänder det

En sanning med viss modifikation.

Ett aktiebolag kan gå i konkurs.
En aktiekurs kan därmed gå ned till noll kronor.
Citera
2024-02-13, 09:26
Medlem
PutteStruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
En sanning med viss modifikation.

Ett aktiebolag kan gå i konkurs.
En aktiekurs kan därmed gå ned till noll kronor.
Det vet jag väl, men jag tror faktiskt inte att det blir så med Intrum. Tror de klarar detta och då är det kanonläge nu.
Citera
2024-02-13, 09:33
Medlem
Citat:
Det vet jag väl, men jag tror faktiskt inte att det blir så med Intrum. Tror de klarar detta och då är det kanonläge nu.

Förutsatt att det inte krävs emissioner för att få ner skuldsättningen. Tror dock också att det kommer att lösa sig och köper mer Intrum då och då. Gick in i höstas, efter att det redan blivit klart att det är ett par tuffa år framöver, så ligger inte allt för mycket back än...
Citera
2024-02-13, 10:54
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Förutsatt att det inte krävs emissioner för att få ner skuldsättningen. Tror dock också att det kommer att lösa sig och köper mer Intrum då och då. Gick in i höstas, efter att det redan blivit klart att det är ett par tuffa år framöver, så ligger inte allt för mycket back än...
Tro och förhoppning känns inte som en speciellt bra anledning att investera i Intrum med tanke på hur aningslöst Intrums ledning och styrelse agerat tidigare. Det är alltså ett bolag som för så sent som ett år sen beslutade om att dela ut 13,5 kr per aktie när rätt åtgärd då snarare borde varit att ta beslut om en nyemission innan aktiekursen havererat. Nu när börsvärdet är <5 miljarder och de har skulder på >50 miljarder så är det ju svårt att se att en nyemission skulle kunna få in så mycket pengar att det skulle lösa något alls. Hade det funnits ett Lyxfällan för företagsledningar så hade Intrums varit en bra kandidat för att ställa upp i det...
Citera
2024-02-14, 09:17
Medlem
Citat:
Tro och förhoppning känns inte som en speciellt bra anledning att investera i Intrum med tanke på hur aningslöst Intrums ledning och styrelse agerat tidigare. Det är alltså ett bolag som för så sent som ett år sen beslutade om att dela ut 13,5 kr per aktie när rätt åtgärd då snarare borde varit att ta beslut om en nyemission innan aktiekursen havererat. Nu när börsvärdet är <5 miljarder och de har skulder på >50 miljarder så är det ju svårt att se att en nyemission skulle kunna få in så mycket pengar att det skulle lösa något alls. Hade det funnits ett Lyxfällan för företagsledningar så hade Intrums varit en bra kandidat för att ställa upp i det...

Det är så urbota dumt att man har svårt och tro att det beslutet kan tas av några som trots allt är tillräckligt begåvade för att få sitta i styrelsen på ett stort börsnoterat bolag.
Man tror nästan hellre att det är planerat och medvetet för att krascha aktiekursen.
Citera
2024-02-17, 12:49
Avslutad
Flyttat kontoret till Östermalm för att det ska bli lättare med teambuilding
Citera
2024-03-07, 10:40
Medlem
Raytheons avatar
Skaplig slakt efter riktkurs på 8 kr.
Citera
2024-03-07, 13:33
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Aktierna & fonderna som köptes (och såldes) i februari 2024

Mest köpta aktierna
  1. Handelsbanken A
  2. SAAB
  3. NVIDIA
  4. Betsson
  5. Investor B
  6. Embracer
  7. SEB A
  8. Novo Nordisk B
  9. Intrum

https://blogg.avanza.se/aktierna-fonderna-som-koptes-och-saldes-i-februari-2024/

Att folk aldrig lär sig. Bara för att priset på en aktie rasar betyder det inte att det är plötsligt är billigt. Alla som blir sugna på att köpa Intrum borde hålla sig till Avanza Global istället.

Citat:
Hade det funnits ett Lyxfällan för företagsledningar så hade Intrums varit en bra kandidat för att ställa upp i det...

Lite lustigt med tanke på vilken bransch Intrum verkar i.
Senast redigerad av Diagoras 2024-03-07 kl. 13:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in