Citat:
Ursprungligen postat av
dinosaurier5
När du räknar på 6 år så räknar du också med att Intrum inte köper nya portföljer eller investerar något i sin verksamhet vilket gör att kassaflödet dör ut efter något år.
Den beräkningen du gör är inte möjlig att genomföra, inte ens om man vill. Det är mer rimligt att anta att 16-20% av kassaflödet går åt till att betala skuld och då kommer år 2028 att bli en riktigt jobbig period för intrum, därav marknadens negativa sentiment
Ungefär vad jag skrev i min sista mening men du använde bara mer ord.
Men jag delar inte din slutsats, jag tycker snarare det ser ut som att dom kommer ha goda förutsättningar att betala av eller rulla skulderna till betydligt bättre ränta.
Egentligen skulle vi inte haft några egentliga problem ifall Intrum hade skippat sin sista utdelning för med de pengarna skulle de haft en fortsatt god kreditvärdighet och straffet för den dåliga kreditvärdighet de fick därefter gav höga räntor som drog igång spiralen neråt.
Det tycks nu vara historia och och Intrum får redan bättre räntor även om man kunde önska sig ännu bättre men det kommer nog.
Det handlar inte om att amortera bort alla skulder utan att visa upp god kreditvärdighet så att de kan börja öka omsättning och vinst. Och det kräver nog en viss amortering men högre kassaflöde och vinst kommer väga betydligt tyngre.