Flashback bygger pepparkakshus!
2024-02-12, 21:18
Medlem
Jorden har ju haft många istider, så inget konstigt, senaste var för typ 100000 f.kr , nu har jag inte riktigt koll på hur kalt det senaste istiden, eller hur många år det tog, men förmodligen så tog det längre än 100 år
Citera
2024-02-12, 21:30
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Jag håller mer er andra briljanta krigare! Era argument är utom denna värld.

Jag gillar inte heller konsekvenserna av denna informationen!

Alltså måste det vara fel!

Och jag gillar inte heller den som säger det, alltså måste det vara fel!

Plus att en gång så tolkade jag en rubrik från en journalist som hade tolkat någon som att den hade fel! Alltså måste all information om det vara fel!

Resonemang, fakta och vetenskap spelar ingen roll. Det är mina känslor som bestämmer vad som är verklighet! Heja mig! Jag är bra! Varje da! Jag är speciell!

Fuck U vetenskap! Fuck U tänkande! Fuck U verkligheten! Död åt naturlagarna!

—-

Hurhuvida det stämmer eller ej har jag ingen aning om, har inte läst artikeln. Men argumentationen från idioterna som skrivit i tråden skriker idioter hur det än är. ”Jaha, ska vi betala högre skatter nu eller?!”, ”En person hade fel om typ någonting liknande en gång för länge sen!”. Jävla mongolider.

Allt ni visar när ni avfärdar information baserat på era mongolidkänslor är att ni är totalt immuna för kunskap, fakta och rationalitet.

Och nej, detta är inte riktat till de som använder logik och rationalitet för att ifrågasätta. Det är endast riktat åt de många mongoliderna i tråden.

Meh

Jag har inte läst dessa rapporter och har ingen särskild kunskap inom ämnet, så jag är långt ifrån den rätte att kommentera och bedöma sanningshalterna i dem men... har blivit matad med dessa domedagsprofetior sen jag gick i hög mellan/högstadet för 15-20 år sen. Vi skulle inte ha nån snö, vi skulle stekas levande, polarisarna kommer vara helt bortsmälta, havet skulle svämma över ochstockholm och andra kuststäder skulle hamna under vatten permanent om ett X antal år om vi inte gjorde något NU, NU, NU!! Vill minnas att vi fick läsa mycket om Al Gores uttalanden och andra alarmister... och inget av det där har inträffat. Har därför väldigt svårt att tro på allt det här, iallafall på den nivån de snackar om. Och det blir heller inte trovärdigare av att eliten och alla höjdare som ska sätta sig ner, diskutera och komma fram till lösningar för att rädda våran framtid åker med varsin privatjet till och från dessa åååh så viktiga möten där de beslutar om att vi inte ska få använda plastsugrör, betala överpriser och skatter på plastpåsar, skatta bilister sönder och samman, hur de ska indoktrinera oss till att börja äta insekter osv osv.
Citera
2024-02-12, 21:40
Medlem
IceEyess avatar
För ca: 20 år sedan varnade man för att vintrarna skulle försvinna i Sverige ungefär nu, hur ska man ha det egentligen?
Citera
2024-02-12, 21:47
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aklagarmyndigheten
Här är artikeln. TS är spledes 100% korrekt. En så väl ansedd tidning som Aftonbladet har alltid rätt. Journalisterna är nämligen anhängare till Märta Stenevis undergångssekt. 2025 skall alltså Golfströmmen kollapsa, men det går säkert att stoppa bara du köper ett avlatsbrev och ger slöddret dina pengar.
Ja, vad du anser om Aftonbladet är ju din ensak. Jag vill att folk är medvetna om att tidningsrubriker sällan är starkt kopplade till forskningsresultaten. Många gånger är nog dessa rubriker en av de främsta orsakerna till att det går så trögt att få människor att engagera sig i att göra något konkret år de problem vi har. Vissa politiker i armkrok med kvällstidningar och så klart, den oljefinansierade lobbyn på andra sidan är nog miljöns värsta fiende. Hade vi fått mer saklig information utan att någon försöker vinna val på frågan så hade det nog varit långt färre tvärskeptiker
Citera
2024-02-12, 22:00
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manurihn.32
Miljöhysterikerna måste byta linje. Global värmning går ingen längre på. Dom byter tillbaka till teorin om en ny istid som var det så om gällde på 70-80 talet. Allt för att krama pengar ur folket.

Det var tabloider och liknande som skrev om det. En majoritet artiklar - 62 % - i vetenskapliga tidskrifter "förutspådde" det motsatta.

https://skepticalscience.com/ice-age-predictions-in-1970s-intermediate.htm

Ofta är argumenten mot forskarna mest hittepå eller bara en minnesbild som inte stämmer i sin helhet.

Ganska typiskt skriver DM om trådämnet, men det är inget man kan bygga sin verklighet på.

https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-13073449/Gulf-Stream-plunging-Europe-deep-freeze.html

De vill ju bara sälja sin tidning, och nästa dag är det en motsatt artikel.
Citera
2024-02-12, 22:04
Medlem
Lobbyister bara. Inget nytt som inte inträffat tidigare… Det handlar om pengar o skrämselpropaganda…

Sen är lobbyisternas underhuggare (medarbetare som krattar i manegen), så skitnödiga, så de köper alltmed hull å hår. Precis som religösa gör, t.ex. om jesus o gud.

Ja jösses, vart skadettasluta? 🤣

Vi kan inte påverka jordens normala cykel, dessmindre även solens eller universum.
Vi är bara stjärngas o hallucinationer…
Senast redigerad av Trollpungen 2024-02-12 kl. 22:14.
Citera
2024-02-12, 22:07
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Dom som hatar vetenskap mest verkar vara dom som inte heller tror på Gud i detta land.
Man ska klanka ner på vetenskap utan några belägg, som om man räddar världen genom att skratta åt det.

För 10.000 år sedan var Sverige obeboeligt. Vi kanske inte kan påverka dom förändringar som kommer ske och alltid har gjort men jag tror föga på att bryta mark och jord och skita ner är något som gör det bättre. Om jorden blir död och haven sura vad gör man då? Skrattar man åt det?

Sen vill jag killgissa men alla dessa WT kommentarer om vad folk varnade om och inget skedde är fattiga losers som inte vet bättre och tror sig skaffa en högre status genom att ljuga om sin inkomst här på FB.

Världskrig är oundvikligt och enorm global svält detsamma med den inställningen som växer här och i hela väst. Jag tror verkligen inte ni kommer ändra er. Men det är skrattretande.
Om man är faktaresistent hjälper inga som helst fakta,tyvärr är man också ett hot mot demokratin.
Citera
2024-02-12, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det var tabloider och liknande som skrev om det. En majoritet artiklar - 62 % - i vetenskapliga tidskrifter "förutspådde" det motsatta.

https://skepticalscience.com/ice-age-predictions-in-1970s-intermediate.htm

Ofta är argumenten mot forskarna mest hittepå eller bara en minnesbild som inte stämmer i sin helhet.

Ganska typiskt skriver DM om trådämnet, men det är inget man kan bygga sin verklighet på.

https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-13073449/Gulf-Stream-plunging-Europe-deep-freeze.html

De vill ju bara sälja sin tidning, och nästa dag är det en motsatt artikel.
En forskare som förutspådde en ny istid var Stephen Schneider, som senare tillhörde den absoluta toppen av IPCC. Han ändrade bara sina klimatmodeller till att förutspå uppvärmning istället för nedkylning. Men det visste du väl redan om?
Citera
2024-02-12, 22:57
Medlem
Alla kan se att områdena kring polcirkeln har ett arktiskt klimat förutom i Norden.
Inte många människor bor norr om polcirkeln men även söder därom blir det kallare om golfströmmen inte pumpar upp varmt vatten till Nordatlanten. Om golfströmmen försvagas eller byter riktning ligger allt land norr om 60:e breddgraden ovanför odlingsgränsen och får ett fjällklimat.
Citera
2024-02-12, 23:12
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Alla kan se att områdena kring polcirkeln har ett arktiskt klimat förutom i Norden.
Inte många människor bor norr om polcirkeln men även söder därom blir det kallare om golfströmmen inte pumpar upp varmt vatten till Nordatlanten. Om golfströmmen försvagas eller byter riktning ligger allt land norr om 60:e breddgraden ovanför odlingsgränsen och får ett fjällklimat.

Bullshit, snarare subarktiskt med fortfarande likartade somrar om inte varmare utan golfströmmen, du har noll koll.
Citera
2024-02-12, 23:25
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Hoppas du skämtar. Det finns forskning som visar precis vad som helst. Problemet med forskarna i detta fall är att de inte presenterat några fakta, endast sina egna teorier och tolkningar av förhållanden och förlopp som de har mycket begränsad kunskap om.

Bygger din förståelse av forskning och vetenskap helt på kvällstidningsrubriker du har läst?
Citera
2024-02-12, 23:30
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Bygger din förståelse av forskning och vetenskap helt på kvällstidningsrubriker du har läst?
Mera att man ryggar inför orimliga påståenden från/till än det ena, än det andra hållet. Det går ju inte att förhålla sig till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in