Flashback bygger pepparkakshus!
2024-02-12, 17:32
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Samtidigt som medeltemperaturen i Sverige sjunker 30 grader? Ni "Gretor" säger så roliga saker.
Har du någon referens? Var har du läst att medeltemperaturen i Sverige ska sjunka med 30 grader?

Det är iaf inget jag någonsin sagt. Eller någon annan Greta vad jag läst.

Läs igenom mitt inlägg strax härovan.
Citera
2024-02-12, 18:20
Medlem
Miljöhysterikerna måste byta linje. Global värmning går ingen längre på. Dom byter tillbaka till teorin om en ny istid som var det så om gällde på 70-80 talet. Allt för att krama pengar ur folket.
Citera
2024-02-12, 18:27
Medlem
Det naturliga tillståndet för vår del av världen är ju att vara istäckt. Värmeperioder är undantaget.
Det blir att packa kappsäcken och ta båten till Afrika. Tror ni de släpper in oss???
Citera
2024-02-12, 18:29
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaik
Det naturliga tillståndet för vår del av världen är ju att vara istäckt. Värmeperioder är undantaget.
Det blir att packa kappsäcken och ta båten till Afrika. Tror ni de släpper in oss???

Det har varit längre perioder med varmt här uppe än kallt sista 100 miljoner åren, bara senaste 2,5 miljoner år som vi har haft så många istider tätt inpå varandra. Subtropiskt klimat förmodligen som medelvärde.
Citera
2024-02-12, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Varför måste någon bevisa att modellen är fel? Det ligger helt på den forskare som gjort påståendet och sina påhittade data-modeller att bevisa att dessa stämmer. Annars blir det bara "russel teapot" resonemang här.
Beviset om det är rätt kommer inom 100 år. Om ingen hittar fel i modellen kan den ju vara sann.
Citera
2024-02-12, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telepatisk
Borde inte denna tråden flyttas till "Konspirationer och alternativa teorier"?

Sänkas med 30 grader till och med år 2025 är ju fullständigt orimligt.

Så som TS skrivit är det helt orimligt ja. För det första *kan* det kollapsa 2025 men det som skrivits i senaste studien är att det kommer ske inom 100 år, inte nästa år.

För det andra kan temperatuten minska med 20 grader i Sverige, inte 30.

Sist men inte minst är siffran ovan inte heller medeltempetatur. Genomsnittliga temperaturen i Sverige uppskattas kunna sänkas med 10 grader.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/forskare-larmar-strommar-i-atlanten-katastrofalt-nara-brytpunkt-kan-bli-20-grader-kallare-i-sverige

Med allt detta sagt är det ändå väldigt illa. Får hoppas på att det antingen är fel eller att det går att vända, hur det skulle gå till veta jag inte.
Citera
2024-02-12, 19:22
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Har du någon referens? Var har du läst att medeltemperaturen i Sverige ska sjunka med 30 grader?

Det är iaf inget jag någonsin sagt. Eller någon annan Greta vad jag läst.

Läs igenom mitt inlägg strax härovan.
Det fetade.
I tråden "Golfströmmen kan kollapsa 2025, medeltemperaturen i Sverige kan sänkas med 30 grader"
Som du försvarar med näbbar och klor.
Citera
2024-02-12, 19:38
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinurligaBengt
En ny rapport visar att det system av oceanströmmar där golfströmmen ingår löper mycket större risk att kollapsa mycket snart än man tidigare trott.

Norra Europa och Sverige är de stora förlorarna, eftersom vi har Golfströmmen att tacka för att klimatet inte är som i Sibirien. Med avstannad golfström kan medeltemperaturen sjunka med upp till 30 grader. Det är en helt apokalyptisk sänkning som vida överträffar alla andra temperaturförändringar överallt i hela världen.

https://edition.cnn.com/2024/02/09/climate/atlantic-circulation-collapse-weather-climate/index.html

Såg att det fanns en väldigt gammal tråd om golfströmmen men skapar en ny eftersom läget nu är ett helt annat. Nu är det allvar, menar forskarna.

Hur ser ni på att Sverige och norra Europa väntas bli de överlägset största förlorarna på klimatförändringarna i hela världen? Tänker ni bo kvar i Sverige när man får vara glad för någon enstaka plusgrad på sommaren?
Det här är ju inget nytt utan har förutspåtts i minst 30 år av forskarna. Men jag räknar med att lämna Sverige inom 10-15 år. Håller däremot inte med om att Sverige etc. blir de största förlorarna. Det finns många länder som råkar värre ut.
Citera
2024-02-12, 20:21
Medlem
Stakeholders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftighaka
Varför sätter inte mod det här i konspriationsforumet?

Folk kan ju tro på den här smörjan.

Finns ju forskning som visar detta. Vi måste ju ändå lita på forskarna och de fakta som presenteras.
Citera
2024-02-12, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stakeholder
Finns ju forskning som visar detta. Vi måste ju ändå lita på forskarna och de fakta som presenteras.
Detta har man pratat om sedan 80 talet...
Citera
2024-02-12, 20:25
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stakeholder

Hoppas du skämtar. Det finns forskning som visar precis vad som helst. Problemet med forskarna i detta fall är att de inte presenterat några fakta, endast sina egna teorier och tolkningar av förhållanden och förlopp som de har mycket begränsad kunskap om.
Citera
2024-02-12, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Majoriteten anpassar sig inte för fem öre utan går från hem, in i bil, till, jobb osv. De flesta är nästan aldrig ute och det ser jag inte som att anpassa sig. Har 15 grader inomhus och gnäller då att det är för jävla kallt. Teaterapor där. Sverige bör vara till djuren som är anpassade till detta klimat. Människor fuskar och ska egentligen inte vara här alls.

Och hur har våra förfäder överlevt här i flera tusen år ? Bara tre generationer bakåt saknades elektricitet i stora delar av landet. De som har en nedärvd historisk anknytning till det svenska sättet att leva vet och förstår. Men du och de som inte förmår anpassa sig får gärna dra. Det kommer att finnas de som både vill och förmår bo kvar i ett kargare klimat. De som lärt av sina förfäder hur man hanterar snö och kyla. Och att det finns människor som inte borde bo här; det håller jag med om. En stor del av de närmare två miljoner som anlänt hit de senaste 30 åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in