2024-02-12, 22:29
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggvarelse
Det är mycket få hederliga människor på psykakuten. Med hederliga avser jag då ex.v normala gifta flerbarnsförälder

Så att ha barn gör att man tar sig samman automatiskt. Men vi som valt bort barn för att vi inte vill att de ska ha en saikoförälder då? Är inte vi på riktigt? Eller menar du att barn skulle bota även oss? Isåfall, varför botade inte Lilla Hjärtat sina föräldrar?
Citera
2024-02-12, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ssniz
Hej alla! Har själv gått med complex ptsd hela livet och fått 0 hjälp och nedvärderande bemötande av 95% av personal jag stött på via psykiatrin. Det är skrämmande att psykiatrin får fungera som den gör. Sjukt också att skattepengarna används till att kasta i ett svart hål medan folk ändå inte får hjälp. Allt låter bra i papperna men i verkligheten pågår nåt helt annat. Tror de flesta inte ens vet om vad som pågår innanför väggarna där. Så fel också att man ska försöka lösa sina egna problem utan hjälp. Hur "fixar" man sin ptsd på egen hand?

Vad har ni för erfarenheter av psykiatrin?
Samma diagnos och flera andras! Precis samma erfarenhet
Citera
2024-02-12, 22:44
Medlem
Skuggvarelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Så att ha barn gör att man tar sig samman automatiskt. Men vi som valt bort barn för att vi inte vill att de ska ha en saikoförälder då? Är inte vi på riktigt? Eller menar du att barn skulle bota även oss? Isåfall, varför botade inte Lilla Hjärtat sina föräldrar?

Att ha barn och familj tvingar en ansenlig mängd människor att skärpa sig indirekt då barn medför ett konstant arbete. Om man nu är en god förälder dvs. Ett exempel på mindre goda föräldrar är Lilla Hjärtats föräldrar som missbrukade och hade sig, inkl direkt eller indirekt dödade en unge (Lilla Hjärtat). Självklart ska inte alla bli föräldrar, vissa olämpliga blir det ändå, och vissa som borde skaffa barn låter bli fast de kanske inte alls skulle vara särskilt olämpliga. Det är egoistiskt att inte bilda familj om man inte har goda skäl till att avstå. Goda skäl kan ex.v vara missbruk, psykisk sjukdom m.m. De som inte skaffar barn ska förstås respektera och hjälpa de familjer som finns, barnlösa oavsett skäl ska inte glida runt och leva något slags hedonistisk utsvävande liv på bekostnad av barnfamiljerna slit. Barnlösa är en evolutionens återvändsgränd och särskilt idag ett svek mot samhällskontraktet då den vita diasporan försvinner globalt i havet av bruna och svarta kroppar. Vita måste bilda familj och skaffa flera barn, det är hårt arbete men det är ju som det gamla talesättet... vuxen blir man inte förrän man skaffat egna barn. Barnlösa s.k vuxna är bara stora barn.
Citera
2024-02-12, 23:02
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggvarelse
Att ha barn och familj tvingar en ansenlig mängd människor att skärpa sig indirekt då barn medför ett konstant arbete. Om man nu är en god förälder dvs

En del skaffar så många barn att de inte kan vara goda föräldrar. Jag bor i Lilla Somalia och ser dagligen barn som har nästan noll interaktion med sin mamma, och pappan syns inte till. Dessa föräldrar missbrukar inte. De tror dessutom att de är bra mammor. Så att bli en bättre människa av att vara förälder händer bara i en kultur där barn anses värdefulla på så sätt att varje barn anses ha ett individuellt värde.

Jag jobbar litegranna med barn, så jag är en sådan där duktig barnlös vuxen. Akta så jag inte blir kaxig.

Känner tyvärr också föräldrar som borde söka vård för barnens skull. Som faktiskt försökt vara bra föräldrar men är nedmalda av psykisk sjukdom. Självklart ska de få vård. Vissa av dem söker inte vård, för att de som du menar, tänker att de borde må bra som har ett normalt liv. Sedan blir de och barnen lidande.

Och det finns väldigt många där barnen är utflugna. Och de har väldigt lite ansvar för barnen längre.

Hade du kastat ett barn på mig på heltid så hoppas jag det hade varit ett smart barn som kan ta hand om sig själv. Jag är såpass egoistisk att jag vill ha några bra dagar i mitt liv. Och det får jag bara som barnlös. Jag kanske är ett förvuxet barn visst, men det är direkt inget jag har valt. Det är bra att inte olämpliga skaffar unge.

Det finns psykisk sjukdom. Man blir inte frisk från svårare sjukdomar som schizofreni, bipolär eller OCD genom att "ta ansvar". Snarare tvärtom. Men du tror inte på att sjukdomar finns. Min kompis barndom handlade mycket om att djävulen gjort olika saker, skrämdes vettet ur med den vuxnes schizofrena inre värld. Synd att den personen inte tog sig samman och slutade vara schizofren.
Citera
2024-02-13, 01:43
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refuserad
Psykiatrin gör så gott den kan. Fantastiskt ändå att det finns personal som vill jobba där alls. Kudos. Psykisk ohälsa är den sanna folksjukdomen, men den ses över axeln av svensken, och ännu mer så av nysvensken. Det är kulturellt betingat. ”Ta dig i kragen” har yttrats i alla tider överallt. Alltså kan den inte få de resurser som egentligen är motiverat. Å andra sidan är det nationalekonomiskt sunt eftersom psyksjuka sällan blir bra eller produktiva igen. Inte minst eftersom det får gå alltför långt i deras illabefinnande...
PS. Jag har varit i psykiatrin i över 20 år.

Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Jag har varit i psykiatrin i 14 år, av och till, och har aldrig känt mig nedvärderad eller "utknuffad" utan hjälp som många säger att dom blir.
Tvärt om för mig så tycker jag att dom har dragit i mig lite för mycket ibland.

Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Har både bra och dåliga erfarenheter av psykiatrin. Har en väldigt bra terapeut nu som lyssnar, är förstående och kan ge bra input.

En mindre bra erfarenhet var i början av 90-talet när jag hörde av mig till traktens psykakut. Fick snacka med en kille som gav ut sitt telefonnummer till mig med följden att jag blev förälskad i honom. Visst kan man tänka att det var för att han ville hjälpa men det var väldigt oproffessionellt gjort.

Men på det stora hela har jag haft rätt bra erfarenheter av psykiatrin.

Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Mina erfarenheter är mycket goda.
De dåliga erfarenheterna grundar sig på de fall där jag mixtrade med olika lösnn´gra och var oärrlig samt inte gjorde det psykiatrin sa.
Då får den ett skevt beslutsunderlag så att vidare behandling blir kass.
samt att de tappar förtroendet för patienten då de inte kan lita på den.
Så en del avden dåliga vården är nog vållad av patienten själv.
inte sällan drogberoende och ljugande individer som nser sig vara ett offer för samhällets inkompetens.
Istället för att granska sin egen spegelbild och se sin egen roll vilket ger chans att göra något åt saken

Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Jag håller inte alls med faktiskt. Alltid fått mycket bra bemötande och personal inom psykiatrin. Tom vården i allmänhet. Men verkar som jag haft en himla tur.
Som vårdpersonal inom psykiatrin värmer det att läsa att många, även om det inte fungerat tillräckligt väl för alla, ändå upplever att de fått allt från lite till desto bättre hjälp, stöttning, lindring o bättring för sina besvär från psykiatrin generellt.

Det är anledningen till varför man går till jobbet. Inte är det för pengarnas skull man går till jobbet, en ICA kassörska har bättre grundlön samt avtal om OB.
Att kunna hjälpa en människa må om än så litet bättre idag än hur hon mådde igår, är, lönen.

Önskar att pengaröret som går till den psykiatriska vården var lika stor som de pengarör som finns mellan skattkistan o allsköns myndigheter, organisationer o politiska vanvettigheter.
Inte för lönens skull utan för att det behövs så mycket mer resurser för att de svårbehandlade patienterna också ska kunna ha större möjlighet till att nå bot o lindring som de som har kunnat bli behjälpta i desto tidigt skeden.

Sen måste jag säga att de trevligaste, vettiga, intressanta o färgstarka personligheter som jag träffat som givit mig eftertanke,har varit på jobbet. Tar en kopp kaffe med random patient alla dagar i veckan hellre än sk ’folk’, på så vis, är umgänget med patienterna en (be)löning i sig själv som inte heller går att värdera med monetära medel.
’People are strange when you’re a stranger’
Ja, så därför ska man hålla sig till andra strangers. För då blir det rätt på det hela.
Citera
2024-02-13, 07:05
Medlem
Kalsongsystemets avatar
Jag trodde att man skulle få träffa en psykolog, men tydligen inte.
Citera
2024-02-13, 07:15
Medlem
Gerhardts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ssniz
Hej alla! Har själv gått med complex ptsd hela livet och fått 0 hjälp och nedvärderande bemötande av 95% av personal jag stött på via psykiatrin. Det är skrämmande att psykiatrin får fungera som den gör. Sjukt också att skattepengarna används till att kasta i ett svart hål medan folk ändå inte får hjälp. Allt låter bra i papperna men i verkligheten pågår nåt helt annat. Tror de flesta inte ens vet om vad som pågår innanför väggarna där. Så fel också att man ska försöka lösa sina egna problem utan hjälp. Hur "fixar" man sin ptsd på egen hand?

Vad har ni för erfarenheter av psykiatrin?

Psykiatrin har väl aldrig varit till för människor utan människor till för psykiatrin vars syfte alltid varit att använda människor som forskningsmaterial.
Citera
2024-02-13, 15:32
Medlem
Mentideros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gerhardt
Psykiatrin har väl aldrig varit till för människor utan människor till för psykiatrin vars syfte alltid varit att använda människor som forskningsmaterial.

Samma med icke godkända experimentvacciner som inte är till för oss utan vi för dem.

Varesig det är psykiatri eller annat där "läkemedelsbolagen" är engagerade experimenteras det.
https://nyadagbladet.se/utrikes/rt-lakemedelsjattarna-experimenterade-pa-manniskor-i-mariupol/
Citera
2024-02-13, 23:57
Medlem
Kalsongsystemets avatar
Tror ni att ju mindre man bidrar med skattemedel som finansierar vården, desto mindre hjälp får man?
Citera
2024-02-14, 00:16
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mileista
Varför är svenskar alltid sådana mental midgets? Ni har det så tryggt och bekvämt jämfört med andra länder och folk, och ändå går ni runt och lipar och har ångest över allt möjligt som en skock bortskämda kärringar.

Merparten av psykisk "ohälsa" beror på livsstil och livsval och det kommer aldrig vården lösa åt er, utan ni måste ta ansvar för era liv och lösa det på egen hand. Det är inte konstigt att folk inte mår bra när de lever som de gör, utan det är väntat resultat.

Jag har lidit av en mentalsjukdom som inte har ett dugg med livsstil att göra, som heter OCD. Med medicin så är jag "frisk" idag. Jag hade blivit lovad riktad terapi (denna funkar!) fyra gånger. Alla gånger la de ned listorna eller andra fick gå före. Det gjorde att jag kämpade för mitt liv med denna fruktansvärda sjukdom år efter år med ett hopp att få hjälp, varje lista var kanske två år som jag hoppades. Så det slutade med att jag varit på väntelistor i ett decennium. Jag fick ta det som bjöds, mediciner som ströp det värsta så att jag kunde fungera lite grann.

Det hade tagit ett halvår att få mig helt frisk. Eftersom man inte kan äta eller träna sig till frisk från denna sjukdom så är det så fel då att man förväntar sig vård? Men nej,av någon anledning var det verkligen viktigt att jag skulle kosta psykiatrin skitmassa pengar, samt behövdes vårdas för bieffekterna av medicinerna.

Metoden är enkel och man skulle kunna göra denna terapi på sig själv om det gick. Det är bara det att det är lite som att operera sig själv. Dvs det finns stora hinder.

Det kändes inte alls tryggt att gå omkring med en mentalsjukdom som räknas som den allra värsta efter schizofreni och bipolär. Inte ett dugg bortskämt alls faktiskt, inte någonsin.

Psykvården har aldrig varit till för att bota livsstilssjukdomar. Då är man hänvisad till vårdcentralen. Tror du man får komma till psyk om man inte har en legitim mentalsjukdom?
Citera
2024-02-14, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag har lidit av en mentalsjukdom som inte har ett dugg med livsstil att göra, som heter OCD. Med medicin så är jag "frisk" idag. Jag hade blivit lovad riktad terapi (denna funkar!) fyra gånger. Alla gånger la de ned listorna eller andra fick gå före. Det gjorde att jag kämpade för mitt liv med denna fruktansvärda sjukdom år efter år med ett hopp att få hjälp, varje lista var kanske två år som jag hoppades. Så det slutade med att jag varit på väntelistor i ett decennium. Jag fick ta det som bjöds, mediciner som ströp det värsta så att jag kunde fungera lite grann.

Det hade tagit ett halvår att få mig helt frisk. Eftersom man inte kan äta eller träna sig till frisk från denna sjukdom så är det så fel då att man förväntar sig vård? Men nej,av någon anledning var det verkligen viktigt att jag skulle kosta psykiatrin skitmassa pengar, samt behövdes vårdas för bieffekterna av medicinerna.

Metoden är enkel och man skulle kunna göra denna terapi på sig själv om det gick. Det är bara det att det är lite som att operera sig själv. Dvs det finns stora hinder.

Det kändes inte alls tryggt att gå omkring med en mentalsjukdom som räknas som den allra värsta efter schizofreni och bipolär. Inte ett dugg bortskämt alls faktiskt, inte någonsin.

Psykvården har aldrig varit till för att bota livsstilssjukdomar. Då är man hänvisad till vårdcentralen. Tror du man får komma till psyk om man inte har en legitim mentalsjukdom?

Försök att inte ta åt dig, han är uppenbart ett troll.
Citera
2024-02-14, 12:36
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baztarden
Försök att inte ta åt dig, han är uppenbart ett troll.

Många tror dock att det är så. Att det inte finns sjukdomar inom hjärnan, bara att man har haft fel livsstil. Många kommer bli förvånade att deras gymmande inte är ett vaccin mot alla sjukdomar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in