Citat:
Ursprungligen postat av
Refuserad
Psykiatrin gör så gott den kan. Fantastiskt ändå att det finns personal som vill jobba där alls. Kudos. Psykisk ohälsa är den sanna folksjukdomen, men den ses över axeln av svensken, och ännu mer så av nysvensken. Det är kulturellt betingat. ”Ta dig i kragen” har yttrats i alla tider överallt. Alltså kan den inte få de resurser som egentligen är motiverat. Å andra sidan är det nationalekonomiskt sunt eftersom psyksjuka sällan blir bra eller produktiva igen. Inte minst eftersom det får gå alltför långt i deras illabefinnande...
PS. Jag har varit i psykiatrin i över 20 år.
Citat:
Ursprungligen postat av
Whatelseshouldi
Jag har varit i psykiatrin i 14 år, av och till, och har aldrig känt mig nedvärderad eller "utknuffad" utan hjälp som många säger att dom blir.
Tvärt om för mig så tycker jag att dom har dragit i mig lite för mycket ibland.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hiitsme
Har både bra och dåliga erfarenheter av psykiatrin. Har en väldigt bra terapeut nu som lyssnar, är förstående och kan ge bra input.
En mindre bra erfarenhet var i början av 90-talet när jag hörde av mig till traktens psykakut. Fick snacka med en kille som gav ut sitt telefonnummer till mig med följden att jag blev förälskad i honom. Visst kan man tänka att det var för att han ville hjälpa men det var väldigt oproffessionellt gjort.
Men på det stora hela har jag haft rätt bra erfarenheter av psykiatrin.
Citat:
Ursprungligen postat av
Riddarhuset
Mina erfarenheter är mycket goda.
De dåliga erfarenheterna grundar sig på de fall där jag mixtrade med olika lösnn´gra och var oärrlig samt inte gjorde det psykiatrin sa.
Då får den ett skevt beslutsunderlag så att vidare behandling blir kass.
samt att de tappar förtroendet för patienten då de inte kan lita på den.
Så en del avden dåliga vården är nog vållad av patienten själv.
inte sällan drogberoende och ljugande individer som nser sig vara ett offer för samhällets inkompetens.
Istället för att granska sin egen spegelbild och se sin egen roll vilket ger chans att göra något åt saken
Citat:
Ursprungligen postat av
volvo 240
Jag håller inte alls med faktiskt. Alltid fått mycket bra bemötande och personal inom psykiatrin. Tom vården i allmänhet. Men verkar som jag haft en himla tur.
Som vårdpersonal inom psykiatrin värmer det att läsa att många, även om det inte fungerat tillräckligt väl för alla, ändå upplever att de fått allt från lite till desto bättre hjälp, stöttning, lindring o bättring för sina besvär från psykiatrin generellt.
Det är anledningen till varför man går till jobbet. Inte är det för pengarnas skull man går till jobbet, en ICA kassörska har bättre grundlön samt avtal om OB.
Att kunna hjälpa en människa må om än så litet bättre idag än hur hon mådde igår, är, lönen.
Önskar att pengaröret som går till den psykiatriska vården var lika stor som de pengarör som finns mellan skattkistan o allsköns myndigheter, organisationer o politiska vanvettigheter.
Inte för lönens skull utan för att det behövs så mycket mer resurser för att de svårbehandlade patienterna också ska kunna ha större möjlighet till att nå bot o lindring som de som har kunnat bli behjälpta i desto tidigt skeden.
Sen måste jag säga att de trevligaste, vettiga, intressanta o färgstarka personligheter som jag träffat som givit mig eftertanke,har varit på jobbet. Tar en kopp kaffe med random patient alla dagar i veckan hellre än sk ’folk’, på så vis, är umgänget med patienterna en (be)löning i sig själv som inte heller går att värdera med monetära medel.
’People are strange when you’re a stranger’
Ja, så därför ska man hålla sig till andra strangers. För då blir det rätt på det hela.