2024-02-11, 15:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
När dessa korrupta företag en efter en går i graven, så står jag inför utmaningen att ta itu med staten som från första början gav dem tillstånd att förstöra människors liv.

https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Far.pinterest.com%2Fpin% 2F495114552787961482%2F&psig=AOvVaw0g97CNWQADtZsi1 4hYhhfZ&ust=1707747222030000&source=images&cd=vfe& opi=89978449&ved=0CBIQjRxqFwoTCKDs8qa8o4QDFQAAAAAd AAAAABBz

Fast de har bara tagit bort dig. Vem vet de kanske kommer lägga tillbaka dig när de får tillfälle.

Min fråga som jag ställde tidigare fick jag aldrig svar på, vad sker efter tingsrätten? Går det till hovrätten och sen till HD? Hur tas detta upp i EU domstolen?
Citera
2024-02-11, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doc-leaks
Smart att skriva ut det öppet på en av Sveriges största forum och tro att ägarna bakom dessa sidor inte läser tråden och dessa inlägg och nu skulle ta dig seriös?

Hela texten är copy-pasta från IMYs hemsida:

https://www.imy.se/privatperson/dataskydd/dina-rattigheter/ta-del-av-dina-personuppgifter/

Vidare är jag väldigt seriös med hotet om stämning. Har författat en stämningsansökan som jag var bara minuter från att skicka in tills jag dubbelkollade om Mrkoll (Nusvar AB) hade kvar uppgifterna. Nu står det Garrapatica AB på samma ansökan istället och den går iväg på onsdag om de inte har tagit bort mig tills dess.
Senast redigerad av faqstru 2024-02-11 kl. 15:32.
Citera
2024-02-11, 15:40
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Fast de har bara tagit bort dig. Vem vet de kanske kommer lägga tillbaka dig när de får tillfälle.

Min fråga som jag ställde tidigare fick jag aldrig svar på, vad sker efter tingsrätten? Går det till hovrätten och sen till HD? Hur tas detta upp i EU domstolen?
Om de återinför mig utan mitt samtycke skulle det utgöra en överträdelse av GDPR, och jag skulle stämma dem för sådana brott med krav på miljonbelopp. Dessutom driver jag för närvarande en rättslig process mot staten för att få lagarna ändrade och för att dra tillbaka licenserna för den här typen av företag.
Citera
2024-02-11, 15:42
Medlem
Citat:
Smart att skriva ut det öppet på en av Sveriges största forum och tro att ägarna bakom dessa sidor inte läser tråden och dessa inlägg och nu skulle ta dig seriös?

Med största sannolikhet läser de och även skickar sina valpar att kommentera här.

Du bör ha i åtanke att de inte tar bort folk av välvilja. De riskerar ju stämning där risken för de nu är ganska stor att behöva stänga ner helt och ev betala både böter och skadestånd. Så att de tar bort dig från databasen är egentligen för deras egna skull. Jag vet inte riktigt om jag enbart nöjer mig med att bli bortplockad. De har förstört ung 10 år av mitt liv. Jag kräver skadestånd. Så lätt ska de inte behöva komma undan.

Att man delar med sig här är bara positivt tycker jag då det hjälper andra att vända sig mot dessa sidor och öka pressen på dem. Det inger även hopp att det inte är kört om du har dom i bagaget, du kan gå vidare och börja om pånytt.
Citera
2024-02-11, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Med största sannolikhet läser de och även skickar sina valpar att kommentera här.

Du bör ha i åtanke att de inte tar bort folk av välvilja. De riskerar ju stämning där risken för de nu är ganska stor att behöva stänga ner helt och ev betala både böter och skadestånd. Så att de tar bort dig från databasen är egentligen för deras egna skull. Jag vet inte riktigt om jag enbart nöjer mig med att bli bortplockad. De har förstört ung 10 år av mitt liv. Jag kräver skadestånd. Så lätt ska de inte behöva komma undan.

Att man delar med sig här är bara positivt tycker jag då det hjälper andra att vända sig mot dessa sidor och öka pressen på dem. Det inger även hopp att det inte är kört om du har dom i bagaget, du kan gå vidare och börja om pånytt.

Ett rimligt skadestånd enligt brottsoffermyndighetens hemsida (https://www.brottsoffermyndigheten.se/sok-ersattning/brottsskadeersattning/hur-mycket-ersattning-kan-jag-fa) är 2800 SEK/månad.

10 års publicering skulle motsvara 336 000 SEK. Inte orimligt att kräva tycker jag.
Citera
2024-02-11, 15:58
Avslutad
Citat:

Jag förstår dig och sett de där springpojkarna till dessa företag som går djävulens ärende.

Många svenska män påminner mig om klassiska kvinnors beteende att ständigt jaga skvaller, till exempel vem som flyttar in någonstans eller göra bakgrundskontroll. Svensken idag har gjort till en vana eller tror sig vara skyldig att denne måste lägga sig i allt och alla, även saker som egentligen inte angår honom. Det är bara kolla på Flashback så ser du exakt samma mönster, speciellt bland blåbruna.

Arbetslösa, problemlösa, mållösa individer som endast lever för denna värld och tror sig kan ta med hela världens problem till graven. Det är vad svensken har blivit till idag. Annars tror du en högstatus individ som har eget liv och sina egna problem att ta tag i skulle lägga tid på vem grannen är eller vem den okända människan är?!

Jag hatar och skäms att vara svensk i dagens samhälle.
Senast redigerad av doc-leaks 2024-02-11 kl. 16:01.
Citera
2024-02-11, 16:06
Medlem
GDPRWarriors avatar
En ny mall för att använda glöm inte modifera texten speciellt tidsramen

Rubrik: Begäran om omedelbar borttagning av personlig information

Hej,

Jag skriver till er angående er hantering och publicering av personlig information, som jag nyligen upptäckt inkluderar uppgifter om mig själv. Jag vill härmed enträget begära att ni omedelbart tar bort all information relaterad till mig från er plattform.

Denna begäran är av yttersta vikt för mig och jag förväntar mig fullständig efterlevnad inom [specificera en tidsram] från mottagandet av detta brev. Om ni inte agerar inom den angivna tidsramen kommer jag att tvingas vidta rättsliga åtgärder utan ytterligare varsel.

Det är av stor betydelse att ni förstår allvaret i min begäran och att ni agerar snabbt för att uppfylla den. Jag vill tydligt poängtera att jag inte har gett mitt samtycke till att min personliga information publiceras på er plattform, och jag insisterar på att min integritet respekteras.

För ytterligare bevis på att GDPR gäller före allt annat hänvisar jag till ärendet T 3743-23 i Attunda tingsrätt. Det är värt att notera att flera andra tingsrätter har fattat liknande beslut.

Tack för er uppmärksamhet till denna angelägna fråga och jag ser fram emot att få ett snabbt och positivt svar från er.

Med vänliga hälsningar,

[Ditt namn]
Citera
2024-02-11, 16:16
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goodasstimes
Update:

Garrapatica AB skickade in ett yttrande till Attunda tingsrätt nyligen:

Tingsrätten har mottagit deras yttrande och vill ha förtydliganden från dem innan tingsrätten förordnar om målets fortsatta handläggning:

kan du skicka denna yttrande till mig i orginal formaten, tingsrätten har tydligen glömt att skicka denna uppdatering til mig. Får fixa annars imorn. gdprwarrior@gmail.com
Citera
2024-02-11, 16:53
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:

Om endera parten inte är nöjd med utfallet i tingsrätten så kan de överklaga till hovrätten. Om de inte är nöjda med utfallet där så kan de överklaga till HD. Prövningstillstånd krävs.

Angående EU-domstolen så svarade jag dig igår kväll:
"Fallet i sig kan inte hamna i EU-domstolen. Vad som krävs för att EU-domstolen ska meddela ett förhandsavgörande är att domstolen bestämmer sig för att be om ett."
Citera
2024-02-11, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Om endera parten inte är nöjd med utfallet i tingsrätten så kan de överklaga till hovrätten. Om de inte är nöjda med utfallet där så kan de överklaga till HD. Prövningstillstånd krävs.

Angående EU-domstolen så svarade jag dig igår kväll:
"Fallet i sig kan inte hamna i EU-domstolen. Vad som krävs för att EU-domstolen ska meddela ett förhandsavgörande är att domstolen bestämmer sig för att be om ett."

Du missar att nämna att ett förhandsavgörande inte går att överklaga.
Man kan även driva ett mål till Europadomstolen om man anser att ens mänskliga rättigheter kränkts. Europadomstolen kan bedöma om brott mot den Europiska konventionen om de mänskliga rättigheterna har begåtts av en medlemsstat. Rätt till privatliv och skydd av personuppgifter är en del av de mänskliga rättigheterna enligt Europa-konventionen men även enligt FNs mänskliga rättigheter. Dessutom har envar rätt till liv, frihet och personlig säkerhet enligt de mänskliga rättigheterna.

Hur mycket begränsar inte ex lexbase ens frihet? Personlig säkerhet? inte när din adress sprängs i bitar.
Rätt till privatliv och skydd av personuppgifter? Ja tjena.
Citera
2024-02-11, 18:08
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Du missar att nämna att ett förhandsavgörande inte går att överklaga.
Det stämmer att de inte går att överklaga.

Citat:
Man kan även driva ett mål till Europadomstolen om man anser att ens mänskliga rättigheter kränkts. Europadomstolen kan bedöma om brott mot den Europiska konventionen om de mänskliga rättigheterna har begåtts av en medlemsstat. Rätt till privatliv och skydd av personuppgifter är en del av de mänskliga rättigheterna enligt Europa-konventionen men även enligt FNs mänskliga rättigheter. Dessutom har envar rätt till liv, frihet och personlig säkerhet enligt de mänskliga rättigheterna.

Hur mycket begränsar inte ex lexbase ens frihet? Personlig säkerhet? inte när din adress sprängs i bitar.
Rätt till privatliv och skydd av personuppgifter? Ja tjena.
Viktigt att påpeka att GDPR (eller andra EU-rättsakter) inte beaktas i Europadomstolen, utan de går bara på EKMR (Europakonventionen). Skyddet för privatlivet där är väldigt generellt skrivet, och personuppgifter nämns inte i konventionen.

Jag tror inte man skulle lyckas få gehör för ett klagomål om den svenska ordningen i Europadomstolen. Det är mycket mer sannolikt att EU skulle underkänna den svenska ordningen baserat på GDPR.
Citera
2024-02-11, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Det stämmer att de inte går att överklaga.

Viktigt att påpeka att GDPR (eller andra EU-rättsakter) inte beaktas i Europadomstolen, utan de går bara på EKMR (Europakonventionen). Skyddet för privatlivet där är väldigt generellt skrivet, och personuppgifter nämns inte i konventionen.

Jag tror inte man skulle lyckas få gehör för ett klagomål om den svenska ordningen i Europadomstolen. Det är mycket mer sannolikt att EU skulle underkänna den svenska ordningen baserat på GDPR.

Europakonventionen är över GDPR och är lag i hela EU inkl SVERIGE.
GDPR är en förstärkt skydd för den personliga integriteten och baseras egentligen på de mänskliga rättigheterna som är över alla andra lagar.
Citat:
Skyddet av personuppgifter och respekten för privatlivet är europeiska grundläggande rättigheter.
Detta går att läsa på EUs hemsida gällande skydd av personuppgifter.
De rättsliga grunderna är artiklarna 7 och 8 i Europeiska unionens stadga om de grundläggande rättigheterna.

De är inte generellt skrivna, lägger du tid på att läsa stadgarna så kommer du se att det är solklart och utrymme för tolkningar egentligen är små. Vissa undantag gällande yttrandefrihet finns. Mycket tveksamt om den svenska ordningen kan godkännas som ett undantag, snarare som ett stort lag brott.

Men iallafall finns möjligheten att vända sig till Europadomstolen. Senare bedömer Europadomstolen om det ska utredas eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in