Flashback bygger pepparkakshus!
2024-02-12, 16:02
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Problemet med öppet chassi är att du får in så mycket damm i datorn som gör att du ganska ofta blir tvungen att rensa fläktarna från allt damm. Det kan vara lite drygt att skruva ur grafikkortet varje gång för att komma åt fläktarna på det.

Datorns fläktar låter också mycket när det samlats mycket damm. Det blir varmare då och fläktarna kompenserar för detta genom att gå snabbare. Du kan ju alltid kolla igenom nätaggregatet (Där strömkabeln från väggen går in i datorn). Det brukar med tiden damma igen kraftigt.

Alla andra ställen där det finns fläktar rensar du på damm också. Skruva ur grafikkortet och kolla fläktarna på det med.

Jag köpte förresten såna här till mitt chassi förra veckan. https://www.inet.se/produkt/5320632/noctua-nf-a12x25-pwm

Extrem skillnad mot mina gamla fläktar som gjort sitt. Fläktar håller ju inte hur länge som helst och när de börjar låta förjävligt kan det vara dags att skaffa nya bättre. Datorn är helt knäpptyst nu mot tidigare.

Jag böt ut min vattenkylning till processorn mot enbart en fläktstyrd (Noctua), det blev också en stor skillnad.

Om man är slö som jag är öppet chassi mycket lättare att bara blåsa bort dammet, då slipper man ta isär chassit vilket är krångligt och tar tid.

Vad underbart det är med en tyst dator!
Citera
2024-02-12, 16:04
Medlem
GlennGBGs avatar
Många svar redan men ett till kan inte skada.
Jag har byggt tysta datorer i många år, dels vattenkylda, dels passivt kylda eller med stora, lågvarviga fläktar.

JA, så som du beskriver det så klarar den sig. Gör som andra skriver; byt till en tyst fläkt, t.ex. Noctua eller Nexus, läs på om du kan.

Det viktigaste är att du (i prio-ordning):

1. Har en bra CPU-kylare, allra helst av tower-modell med rejäla kylflänsar
2. Har ett inflöde av svalare luft in i lådan, oftast via fronten, och detta flödet är hyfsat riktat mot cpu-kylaren (inte nödvändigt men det är bättre än tvärtom)

Sedan är nedanstående värt att tänka på:

Du kan klara dig utan fler fläktar om du har en låda som har mycket öppningar på ovansidan, varm luft stiger uppåt så skapar du övertryck i lådan så trycks den uppvärmda luften ut automagiskt.
Om du har grafikkort så kommer du inte undan dessa fläktar om du inte kör vattenkylt eller passivt, men då måste du ha mkt bra flöde i lådan och mkt bra kylflänsar på kortet; med vassare kort är det uteslutet dock..

Med fläkt fram+bak så får du ett sjyst flöde. Ställ ner de så de inte varvar så mycket bara.
Citera
2024-02-12, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Om man är slö som jag är öppet chassi mycket lättare att bara blåsa bort dammet, då slipper man ta isär chassit vilket är krångligt och tar tid.

Vad underbart det är med en tyst dator!

tog du bort CPU fläkten? lycka till..
Citera
2024-02-12, 16:15
Medlem
GlennGBGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson

+1.

Mycket dålig idé.

Köra utan CPU-fläkt fungerar i princip endast om du har en enorm kylare ovanpå, en öppen låda, svalt rum där luften inte står stilla, och en dator som är optimerad för att spara energi. Med en strömsnål CPU.
Citera
2024-02-12, 16:21
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennGBG
+1.

Mycket dålig idé.

Köra utan CPU-fläkt fungerar i princip endast om du har en enorm kylare ovanpå, en öppen låda, svalt rum där luften inte står stilla, och en dator som är optimerad för att spara energi. Med en strömsnål CPU.

Hur funkar det om man installerar en cpu-kylare, typ denna: https://www.inet.se/produkt/6308950/noctua-nh-d15s , kan man ta bort cpu-fläkten då eller varför ska den vara kvar om man har en mycket bättre cpu-kylare?
Citera
2024-02-12, 16:22
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:

Nej jag tog bort chassifläkten på baksidan.
Citera
2024-02-12, 16:38
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Hur funkar det om man installerar en cpu-kylare, typ denna: https://www.inet.se/produkt/6308950/noctua-nh-d15s , kan man ta bort cpu-fläkten då eller varför ska den vara kvar om man har en mycket bättre cpu-kylare?

Du behöver ju ha en fläkt där som transporterar ut den varma luften samt en fläkt på baksidan av chassit. Den gör halva jobbet kan man säga.
Citera
2024-02-12, 16:40
Medlem
Citat:
Smart! Jag kan öppna sidan om det skulle behövas.

Det ska du inte göra, då kan du få betydligt högre temp även om det låter bakvänt.

Du vill ha ett lätt övertryck, det får du inte om man monterar bort sidoplåten.

Du behöver en fläkt bak eller upp som evakuerar varmluften också.
Citera
2024-02-12, 16:43
Medlem
Citat:
Nej jag tog bort chassifläkten på baksidan.

Trodde du sa att det var CPU fläkten som lät...

Citat:

Förstår verkligen inte vad du pratar om, du hoppar mellan 4 olika fläktar på datorn och sedan vill du byta en fläkt och pratar om CPU fläkten medan du faktiskt talar om hela kylaren och vice versa.

Fläkten är det som "snurrar".
Kylflänsen är ett aluminiumblock som fläkten är monterat på.
CPU kylare är båda två tillsammans.

Köper du en ny kylare måste du GIVETVIS ta bort hela kylaren du har på nu, eller hade du tänkt sätta på den nya kylaren ovanpå den andra?
Om du pratar om att ta bort fläkten är det givetvis ingen bra idé om du inte har ett extremt svalt rum + väldigt bra luftflöde i burken (även då inte en bra idé)

Vill du BYTA fläkt så rekommenderas det inte på en stock kylare likt den du har.
Vill du byta fläkt på en ordentlig kylare likt den där Noctua är det inga problem då det är en vanlig fläkt på dem bara (fast man bör då köpa en bra kvalité)
Senast redigerad av MrSvensson 2024-02-12 kl. 16:47.
Citera
2024-02-12, 17:01
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Du behöver ju ha en fläkt där som transporterar ut den varma luften samt en fläkt på baksidan av chassit. Den gör halva jobbet kan man säga.

Jo, men nu får jag vara utan fläkt på baksidan tills jag har köpt en ny. Det går inte att vara i samma rum med fläkten igång.
Citera
2024-02-12, 17:03
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Det ska du inte göra, då kan du få betydligt högre temp även om det låter bakvänt.

Du vill ha ett lätt övertryck, det får du inte om man monterar bort sidoplåten.

Du behöver en fläkt bak eller upp som evakuerar varmluften också.

Så länge bakfläkten är borta är det nog bäst att ha chassit öppet.
Citera
2024-02-12, 17:08
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Trodde du sa att det var CPU fläkten som lät...

Förstår verkligen inte vad du pratar om, du hoppar mellan 4 olika fläktar på datorn och sedan vill du byta en fläkt och pratar om CPU fläkten medan du faktiskt talar om hela kylaren och vice versa.

Fläkten är det som "snurrar".
Kylflänsen är ett aluminiumblock som fläkten är monterat på.
CPU kylare är båda två tillsammans.

Köper du en ny kylare måste du GIVETVIS ta bort hela kylaren du har på nu, eller hade du tänkt sätta på den nya kylaren ovanpå den andra?
Om du pratar om att ta bort fläkten är det givetvis ingen bra idé om du inte har ett extremt svalt rum + väldigt bra luftflöde i burken (även då inte en bra idé)

Vill du BYTA fläkt så rekommenderas det inte på en stock kylare likt den du har.
Vill du byta fläkt på en ordentlig kylare likt den där Noctua är det inga problem då det är en vanlig fläkt på dem bara (fast man bör då köpa en bra kvalité)

Jag trodde att det var cpu-fläkten som lät men när jag kopplade bort fläkten på baksidan försvann ljudet.

Jag vet inte hur det går till men det är bra om man först ska ta bort stock-kylaren på CPUn och sätta dit en bättre och tystare. Jag visste inte att man kunde ta bort den eftersom någon skrev att det kan man inte göra. Så då tar jag alltså bara bort stock-saken på CPUn och ersätter den med Noctuan som jag länkade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in