• 1
  • 2
2024-02-12, 08:27
Medlem
RadioGaGas avatar
Jag vill koppla bort fläkten på baksidan för den låter så mycket. Det är en billig fläkt som följde med när jag köpte lådan. Klarar sig processorn (stockfläkt) och grafikkortet utan fläkten i några veckor? Jag använder datorn 10 timmar om dagen. Core Tempen brukar ligga på 30-50 grader beroende på hur mycket datorn jobbar.
Senast redigerad av RadioGaGa 2024-02-12 kl. 08:29.
Citera
2024-02-12, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Jag vill koppla bort fläkten på baksidan för den låter så mycket. Det är en billig fläkt som följde med när jag köpte lådan. Klarar sig processorn (stockfläkt) och grafikkortet utan fläkten i några veckor? Jag använder datorn 10 timmar om dagen. Core Tempen brukar ligga på 30-50 grader beroende på hur mycket datorn jobbar.

Ja din dator klarar sig utan den fläkten om datorn inte går upp högre i temp.

För det känns bara som det är en fläkt som blåser in eller blåser ut ?
Citera
2024-02-12, 08:39
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CosmicZ
Ja din dator klarar sig utan den fläkten om datorn inte går upp högre i temp.

För det känns bara som det är en fläkt som blåser in eller blåser ut ?

Ja det är bara den fläkten som låter högt och det blåser ut där. Det sitter en lite större fläkt på framsidan men den blåser inte alls lika mycket och är ganska tyst.
Citera
2024-02-12, 08:40
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Du menar att det tar några veckor att få fram en ny fläkt?
Gå in på Inet och köp en valfri fläkt för några 100-lappar så kommer du få en tyst fläkt. De som skickas med i märkesdatorer är oftast skräp och det billigaste som går att hitta.
Citera
2024-02-12, 08:43
Medlem
jontebulas avatar
Inga problem! Oftast är det behov om det är en väldigt varm cpu då är det viktigt att den varma luften transporteras ut och bort från chassit.! Du kan annars köra med öppen chassilåda på sidan om det går.?!
Citera
2024-02-12, 08:47
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Du menar att det tar några veckor att få fram en ny fläkt?
Gå in på Inet och köp en valfri fläkt för några 100-lappar så kommer du få en tyst fläkt. De som skickas med i märkesdatorer är oftast skräp och det billigaste som går att hitta.

Jag måste ju undersöka vilken fläkt jag ska köpa. Jag har hittat en som ska vara ganska tyst men den ser tjock ut. Vet inte om jag klarar av att sätta fast den på baksidan. Jag har aldrig köpt en ny fläkt så det kanske går att göra den smalare.

Det här är fläkten:
https://www.inet.se/produkt/5323642/...-a12x25-ls-pwm
Citera
2024-02-12, 08:48
Medlem
Purpurhaegers avatar
Citat:

Det beror på hur lådan och därmed ventilationslösningen ser ut. Om fläkten behövs för att skapa luftcirkulation är det inte bra att ta bort den. En bättre idé är att minska hastigheten på fläkten - då låter den mycket mindre. Det kan du oftast göra som inställning i BIOS. För att ge mer exakta instruktioner behövs mer information om hur datorn ser ut, modell, komponenter mm.
Citera
2024-02-12, 08:48
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontebula
Inga problem! Oftast är det behov om det är en väldigt varm cpu då är det viktigt att den varma luften transporteras ut och bort från chassit.! Du kan annars köra med öppen chassilåda på sidan om det går.?!

Smart! Jag kan öppna sidan om det skulle behövas.
Citera
2024-02-12, 08:58
Medlem
Citat:

Om du har kollat tempen så kan du ju hålla koll på tempen utan chassifläkt, det är ju inte så att temperaturen kommer sticka iväg skitsnabbt såvitt jag kan gissa. Håll koll på temperaturen ofta i början för att se så du får en känsla av hur snabbt den stiger så du vet hur ofta du behöver kolla för att vara på säkra sidan. Googlade på det och rekommenderas att den inte överstiger 80C långvarigt.

Har du möjlighet så kan du ju sätta ett larm om tempen går över 80C, inte för att panikstänga datorn automagiskt utan för att göra dig uppmärksam på läget.
Citera
2024-02-12, 09:04
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Jag måste ju undersöka vilken fläkt jag ska köpa. Jag har hittat en som ska vara ganska tyst men den ser tjock ut. Vet inte om jag klarar av att sätta fast den på baksidan. Jag har aldrig köpt en ny fläkt så det kanske går att göra den smalare.

Det här är fläkten:

Kolla vad som sitter och köp en liknande. Det brukar vara antingen 120mm eller 140mm som är standard så det är vad som är viktigast. Tjockleken kan slå på några millimeter men det borde det finnas utrymme för.
Inkopplingen är enkel, bara en liten kontakt som du sätter på moderkortet på samma ställe som den gamla sitter.
Se till att dra ur kontakten och låt datorn vara strömlös en stund innan du börjar pilla. Viktigt också att du sen sätter fläkten rätt så den går åt rätt håll, finns en pil på sidan som visar "vindriktning". Finns säkerligen massor av filmer på hur man gör detta på youtube så kolla lite där om du är osäker.
Citera
2024-02-12, 09:05
Medlem
Citat:

Det här är fläkten:
Måtten framgår i länken. Att minska de måtten är nog inget man ska ge sig på.
Citera
2024-02-12, 09:08
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Om du har kollat tempen så kan du ju hålla koll på tempen utan chassifläkt, det är ju inte så att temperaturen kommer sticka iväg skitsnabbt såvitt jag kan gissa. Håll koll på temperaturen ofta i början för att se så du får en känsla av hur snabbt den stiger så du vet hur ofta du behöver kolla för att vara på säkra sidan. Googlade på det och rekommenderas att den inte överstiger 80C långvarigt.

Har du möjlighet så kan du ju sätta ett larm om tempen går över 80C, inte för att panikstänga datorn automagiskt utan för att göra dig uppmärksam på läget.

Jag tänkte göra det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in