Citat:
Ursprungligen postat av
RadioGaGa
De cirkulerar väl rumstempererad luft. Jag bor inte i Saharaöknen.
Jag har koll på tempen. Moderkortet har sjunkit med 1 grad sen jag kopplade loss fläkten och CPU håller sig under 40 grader.
Problemet med öppet chassi är att du får in så mycket damm i datorn som gör att du ganska ofta blir tvungen att rensa fläktarna från allt damm. Det kan vara lite drygt att skruva ur grafikkortet varje gång för att komma åt fläktarna på det.
Datorns fläktar låter också mycket när det samlats mycket damm. Det blir varmare då och fläktarna kompenserar för detta genom att gå snabbare. Du kan ju alltid kolla igenom nätaggregatet (Där strömkabeln från väggen går in i datorn). Det brukar med tiden damma igen kraftigt.
Alla andra ställen där det finns fläktar rensar du på damm också. Skruva ur grafikkortet och kolla fläktarna på det med.
Jag köpte förresten såna här till mitt chassi förra veckan.
https://www.inet.se/produkt/5320632/noctua-nf-a12x25-pwm
Extrem skillnad mot mina gamla fläktar som gjort sitt. Fläktar håller ju inte hur länge som helst och när de börjar låta förjävligt kan det vara dags att skaffa nya bättre. Datorn är helt knäpptyst nu mot tidigare.
Jag böt ut min vattenkylning till processorn mot enbart en fläktstyrd (Noctua), det blev också en stor skillnad.