2024-02-12, 09:50
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MomsPlusSkatt
NATO-medlemmar betalar inte "till NATO" utan ... en viss %gdp på sitt lands försvar ...
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
sammanställning här ...

Citerar de två utmärkta tidiga no-nonsense inläggen i tråden. Ja visst är det otäckt med en kandidat som inte vet hur Nato funkar, "You have got to pay the bill", och så ett applåderande publikhav idioter som inte kan peka ut tre länder på världskartan, anar vad som döljer sig i procentsiffrorna, eller hur USA lämpligen fortsätter vara relevant i världen.
Citera
2024-02-12, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aklagarmyndigheten
USA invaderade alltså ej Irak? Jag var stridande i Irak-kriget och det är min personliga uppfattning att kriget skapades av USA. Inga andra uppgifter har hittills framkommit i alla fall. Jag lägger inga aspekter på om araber blir dödade. Det tycker jag bara är gott, men jag hade aldrig planerat kriget på samma vis som USA gjorde. Jag hade bara bytt ut Saddam och behållit Bath-partiet. Det är ju för fan kaos där fortfarande.

I övrigt anser jag att det är bevisat att det jag nämnt stämmer.

Ja, det tycker nog många i USA också. De visaste i världen är väl de efterkloka.
Citera
2024-02-12, 10:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
Vilka krig har usa startat förutom inbördeskrig i USA?

"Wikileaks avslöjar bakgrund till arabiska upproret – USA sponsrade rebelledare"

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/wikileaks-avslojar-bakgrund-till-arabiska-upproret-usa-sponsrade-rebelledare
Citera
2024-02-12, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aklagarmyndigheten
USA invaderade alltså ej Irak? Jag var stridande i Irak-kriget och det är min personliga uppfattning att kriget skapades av USA. Inga andra uppgifter har hittills framkommit i alla fall. Jag lägger inga aspekter på om araber blir dödade. Det tycker jag bara är gott, men jag hade aldrig planerat kriget på samma vis som USA gjorde. Jag hade bara bytt ut Saddam och behållit Bath-partiet. Det är ju för fan kaos där fortfarande.

I övrigt anser jag att det är bevisat att det jag nämnt stämmer.

Nja, du verkar snarare tycka att USA startar krig men du har inte styrkt denna tes vad jag kan se.

Värre är det med ryssråttorna som mycket tydligt startar krig gentemot sina grannländer.
Citera
2024-02-12, 10:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Du borde läsa på innan du gör kontraproduktiva inlägg.

Både Boris Johnson och Joe Biden uppmanade Zelenskyj att innte ingå några förhandlingar. (varför då..??)

Istället skickar man kapital och vapen.

Man låter Ukrainska soldater dö i massor.
I ett krig en treåring borde fatta är fullständigt meningslöst.

Nu har det kostat ofantliga summor och lidande.
Har globaluskerna uppnått sitt mål?
Knappast aldrig.
Europa har fått det sämre rent ekonomiskt.

Och än djävligare är att befolkningen gått på detta spektakel.

USA måste applådera då de med propaganda och en livlös militär i Sverige lyckats skrämma befolkningen till den grad att vi "snabbt" utan folkval måste med i Nato...
Tack för det säger USA och har kommit ett steg närmare..

Sagan om "Kejsarens nya kläder" bleknar i jämförelse, och du tillhör en av de lurade..
Grattis!!

Meningslöst svamlande. Spelar ingen roll vem som uppmanar vem till vad. Om Ukraina vill försvara sig och ta emot hjälp så är det upp till dem att göra det. Att det kostat pengar och lidande att Ryssland anföll Ukraina är såklart Rysslands fel och inte Ukrainas.

Tråden handlar dock inte om dina lögner kring Nato, Ukrainakriget och "proxykrig" utan om Donald Trumps uttalande. Och när det gäller uttalandet kring försvarsorganisationen Nato var Trumps uttalande destabiliserande och ett övertramp.
Citera
2024-02-12, 10:10
Medlem
Nu verkar Trump göra en slags pudel kring sitt NATO-resonemang.

Citat:
Men på frågan om hur han ser på Sveriges medlemskap i försvarsalliansen, tonar han ned retoriken.

– Jag älskar Sverige. Jag gillar Nato, jag gillar Sverige, säger han till Aftonbladet under sin exklusiva Super Bowl-fest.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pQ3zGo/donald-trump-om-sverige-och-nato
Citera
2024-02-12, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Men snälla du. Tror det på riktigt att han var allvarlig när han sa det här? Han är inte ett troll, han är TROLLET. Hela hans image bygger på att han säger så kontroversiella saker som möjligt. Han är inte en seriös person någonstans. Det funkar ju som tilltänkt. En rekordstor del av världens befolkning har just nu känslor för denna man, åt ena eller andra hållet. Han är polarisering personifierad.

Mvh

Visst känns de tryggare med en typisk amerikansk president som startar krig. Man vet då liksom var man har honom. Sånt vi förväntar oss. En politiker ska ju inte bry sig om sitt folk de går ju emot alla regler ska ju bara prata om hur mycket man bryr sig.
Obama, Clintons, Bush, Biden typ som dessa krigshetsare är ju bäst och är media och Anders Lindberg nöjd så är alla vänster liberaler nöjda.
Krig är big business för USA.
Citera
2024-02-12, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Nu verkar Trump göra en slags pudel kring sitt NATO-resonemang.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pQ3zGo/donald-trump-om-sverige-och-nato

Trump är sådan.

Om han säger något så måste man först försöka förstå vem han pratar med.

När han sa att "länder måste betala sin NATO-AVGIFT - annars skickar jag Ryssland på dem" så pratade han med amerikanska väljare som tror att NATO är en amerikans förening som tar en "avgift" för att USA ska beskydda dessa länder.
Citera
2024-02-12, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oratio
Ja, det tycker nog många i USA också. De visaste i världen är väl de efterkloka.

Man det stod klart ganska omgående att det inte var en klok taktik. Jag stred uppe i Kurdistan och där är allt frid och fröjd idag, men araberna... herre gud. De är värdelösa
Citera
2024-02-12, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Det är väl rent underbart att det finns någon med lite vett kvar, som ser vad som håller på att hända och som inte vill krigshetsa.

Vore fantastiskt om Trump såg till att USA drog sig ur Nato.

Och låt det tragiska EU för en gångs skull få känna på lite allvar och låt dem städa upp efter all djävla skit de hittat på.

Jag tycker att det känns betydligt otryggare för alla
Då kommer Europa att skaffa betydligt fler, och värre, kärnvapen
Gräsen till att använda kärnvapen blir betydligt närmre
Eftersom man inte kan förlita sig på sina egna resurser
Citera
2024-02-12, 10:19
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Varför ska NATO förvänta sig Gränslöst stöd från USA om man själv inte klarar av eller rent av vägrar nå upp till sin del av avtalet?
Vad är konstigt?
Precis. Sen är Trump betydligt pålitligare än en politiker som Biden.
Citera
2024-02-12, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Citerar de två utmärkta tidiga no-nonsense inläggen i tråden. Ja visst är det otäckt med en kandidat som inte vet hur Nato funkar, "You have got to pay the bill", och så ett applåderande publikhav idioter som inte kan peka ut tre länder på världskartan, anar vad som döljer sig i procentsiffrorna, eller hur USA lämpligen fortsätter vara relevant i världen.

2%-värdet är rätt klumpigt och säger inte så mycket. De spelar roll vad ett land har för ekonomi, geopolitisk position och behov. Baltiska länderna spenderar bra mycket mer än 2 % och inget av dem har flygvapen. För ett europeiskt försvar behövs det en samordnad militär integration inom europeiska försvarsområden snarare än strikt nationella försvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in