Religion är något människan uppfann. Gud är något människan uppfunnit. Eller var Gud inblandad? Det finns kanske något som styr ändå
Djuren fanns.
Militärer fanns.
Religion fanns.
Troende fanns.
Icketroende fanns.
Gud är allvarligt.
Ateister har en bra uppfattning vi tycker inte himmelriket, romarriket, paradiset, låtsasvärldar och helvetet.
Livet är reella.
Senast redigerad av TwoTwoOne 2024-02-12 kl. 00:08.
Anledning: Religion vs vetenskapen
Mycket i religion är poesi, historia och andra påhitt. Men jag tror på vad Jesus ska ha sagt i evangelierna. Satan finns och människor är lättlurade och själviska. Satan och människorna går mot sina öden och världens öde. Gud ingriper när han vill men inte för att hindra oss att göra vår vilja.
Så kan det mycket väl vara. Herrensvägar är inte våra vägar de är på ett annat plan om du förstår vad jag menar . Jag tror på herren Jesus som är guds son . Men vi bor i en fallen värld.
Gud är alibi för världens största religioner, uttolkas på diametralt olika sätt och ett uttryck för den ångest som uppstår med insikten om att livet inte har någon "mening".
Det är en fiktiv (tro) kraft som hjälper eller stjälper.
Var och en blir salig på sin tro.
Ja precis.
Du och jag tex.
Det bästa vi vet är att krossa våra fiender, driva dom framför oss och höra klagan från deras kvinnor.
Conan barbaren var inte kristen, fast å andra sidan var inte Jesus heller kristen även om han var monoteist. Det finns väl de som gjort Conan till sin gud. Den där flintskallen med svärdet från internet som polisen plockade i Rumänien är väl en.
Conan barbaren var inte kristen, fast å andra sidan var inte Jesus heller kristen även om han var monoteist. Det finns väl de som gjort Conan till sin gud. Den där flintskallen med svärdet från internet som polisen plockade i Rumänien är väl en.
Du är blind.
Det som verkligen är bäst i livet är just att vinna krig.
Du ser det med egna ögon.
Triumfen hjälte status.
Statyer och filmer och böcker skrivs.
Monument reses.
Det finaste man kan bli är en stilig soldat.
Kanske litet mindre av det i våra tider, men du ser det tydligt i historien.
Men revansch är sött.
Att vinna i sport är stort också.
Sanningen är människor fanns en gång utan Gudar/Gud/Jesus vi lever bara en gång big bang, natur och WW2 var tur.
Ja förut var det andra individer man levde på.
Man levde eller dog ut eller lämnade planeten frivilligt.
Det spelar mindre roll om de heter Jesus eller raw.
Det är intentionen mot världen som spelar roll och människorna.
Har de respekt för naturen människorna och djuren här?
Var hittar man levande varelser som syns och var kan de stå själva utan en signal till mänskligt medvetande?
Det är nog där svaret ligger mer vilka som är i kontaktnätet.
Vad många signaler de använder. Förresten.
Är som ett slags elskynke över atmosfären.
Jag skulle gärna vilja ha naturliga energier på människor också.
Jag förstår vetenskap ganska bra och tänker inte att olyckor kommer ifrån Gud, även om Gud har makt att förhindra dem. Vad jag förstår genom Jesus är hur människovärlden är och varför.
Hade du låtit bli att förhindra en hemsk olycka om du hade makt att förhindra den?
Skulle Gud kunna döma dig för din ondska om du bara såg på när någon lemlästades istället för att ingripa när du hade makt till det?
Antingen är Gud ond och oförmögen att döma någon för något ont utan att framstå som en hycklare eller så har han inte makt att förhindra olyckor och det är du som är ond när du misskrediterar hans karaktär.
Så kan det mycket väl vara. Herrensvägar är inte våra vägar de är på ett annat plan om du förstår vad jag menar . Jag tror på herren Jesus som är guds son . Men vi bor i en fallen värld.
Ja, i vår värld gäller vår vilja. Vi styr själva tillsammans med djävulen, men i Guds rike så gäller Guds vilja. Gud hindrar oss inte att göra dåliga saker och om han ingriper i ett skeende så skulle vi inte förstå motivet. Eftersom vi utgår från våra egna önskningar.
Gud är alibi för världens största religioner, uttolkas på diametralt olika sätt och ett uttryck för den ångest som uppstår med insikten om att livet inte har någon "mening".
Det är en fiktiv (tro) kraft som hjälper eller stjälper.
Var och en blir salig på sin tro.
Meningen med livet skulle kunna vara att visa sig värdig ett evigt och fullkomligt liv, något som vi visserligen inte vet vad det är, men som kan vara värt precis alla tänkbara vedermödor och plågor.
Hade du låtit bli att förhindra en hemsk olycka om du hade makt att förhindra den?
Skulle Gud kunna döma dig för din ondska om du bara såg på när någon lemlästades istället för att ingripa när du hade makt till det?
Antingen är Gud ond och oförmögen att döma någon för något ont utan att framstå som en hycklare eller så har han inte makt att förhindra olyckor och det är du som är ond när du misskrediterar hans karaktär.
Vilket är det?
Jag skulle förhindra olyckor som jag hade makt att förhindra. Om jag bara såg på istället för att ingripa, t.ex.för att jag var rädd, så skulle jag nog inte bli dömd. Men jag skulle förstås bli dömd om jag aktivt medverkade i lemlästning. Allt detta finns omskrivet i Matteus 25:32-46.
Och inför honom skola församlas alla folk och han skall skilja dem från varandra, såsom en herde skiljer fåren ifrån getterna. Och fåren skall han ställa på sin högra sida, och getterna på den vänstra.
Därefter skall Konungen säga till dem som stå på hans högra sida: 'Kommen, I min Faders välsignade, och tagen i besittning det rike som är tillrett åt eder från världens begynnelse. Ty jag var hungrig, och I gåven mig att äta; jag var törstig, och I gåven mig att dricka; jag var husvill, och I gåven mig härbärge, naken, och I klädden mig; jag var sjuk, och I besökten mig; jag var i fängelse, och I kommen till mig.' Då skola de rättfärdiga svara honom och säga: 'Herre, när sågo vi dig hungrig och gåvo dig mat, eller törstig och gåvo dig att dricka? Och när sågo vi dig husvill och gåvo dig härbärge, eller naken och klädde dig? Och när sågo vi dig sjuk eller i fängelse och kommo till dig?' Då skall Konungen svara och säga till dem: 'Sannerligen säger jag eder: Vadhelst I haven gjort mot en av dessa mina minsta bröder, det haven I gjort mot mig.'
Därefter skall han ock säga till dem som stå på hans vänstra sida: 'Gån bort ifrån mig, I förbannade, till den eviga elden, som är tillredd åt djävulen och hans änglar. Ty jag var hungrig, och I gåven mig icke att äta; jag var törstig, och I gåven mig icke att dricka; jag var husvill, och I gåven mig icke härbärge, naken, och I klädden mig icke, sjuk och i fängelse, och I besökten mig icke.' Då skola också de svara och säga: 'Herre, när sågo vi dig hungrig eller törstig eller husvill eller naken eller sjuk eller i fängelse och tjänade dig icke?' Då skall han svara dem och säga: 'Sannerligen säger jag eder: Vadhelst I icke haven gjort mot en av dessa minsta, det haven I ej heller gjort mot mig.' Och dessa skola då då bort till evigt straff, men de rättfärdiga till evigt liv.» — Matteus 25:32-46
För Gud är allt möjligt, även att förhindra döden, men jag tror att han gör det som är bäst för varje person. När de onda överlever så är det för att de ska få möjlighet att ångra sig och vända om. När någon dör så är det för att dennes tid är rätt. Livet är en prövning och de rättfärdiga vaknar upp till en obeskrivlig belöning medan de hänsynslösa blir förgjorda.
Och frukten icke för dem som väl kunna dräpa kroppen, men icke hava makt att dräpa själen, utan frukten fastmer honom som har makt att förgöra både själ och kropp i Gehenna. -- Säljas icke två sparvar för en skärv? Och icke en av dem faller till jorden utan eder Faders vilja. Men på eder äro till och med huvudhåren allasammans räknade. Frukten alltså icke; I ären mer värda än många sparvar. — Matteus 10:28-31