2024-02-11, 17:12
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Håller med dig här. Tycker TS verkar ha valt ett särdeles dåligt exempel.

Det kan vara så att mitt exempel inte var speciellt bra. Kan du bidra med fler exempel?
Citera
2024-02-11, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Nej, det är inte sant. Helt otroligt att ni lägger er på denna nivå.

Tycker det är otroligt att du har en unik åsikt och försöker trycka in det som om de va en majoritet. Din åsikt är inget annat än en åsikt. Och för förändring av regler krävs myyycket mer.
Trams eller ej, det som du tycker e trams e inte trams för resten. Helt otrolig logik du har.
Citera
2024-02-11, 17:17
Bannlyst
Citat:
Tack, jag tycke du klargör ditt inlägg ganska bra, men det är inte heller just ditt inlägg som är föremål för diskussionen (jag tog det bara som exempel för tråden), utan det finns en enorm mängd liknande inlägg (som du beskriver).

Jag kan ändå tycka att det är lite av charmen med Flashback, att det är högt i tak och fritt att uttrycka sig bidrar och kan ofta få trådar att ta fart och bli intressant.

Att skapa en miljö där man blir orolig för att man inte uttrycker sig bra eller tillräckligt on topic, det dödar enligt mig och vi ser ofta exempel på där trådar som modereras hårt blir ointressanta när inlägg raderas och varningar delas ut till höger och vänster.

Det är på gott och ont det är högt i tak, vi kan inte ha det ena utan det andra här, enligt mig
Citera
2024-02-11, 17:18
Avslutad
Citat:
Det kan vara så att mitt exempel inte var speciellt bra. Kan du bidra med fler exempel?
Inte direkt, och det är ju heller inte mitt jobb att leta exempel som styrker din tes. Det är väl i så fall det exempel som TreRaggmunkar kom med: "Hade jag bara skrivit att Trump är en horunge! och sedan lämnat tråden hade det varit en annan femma"

Men sådana inlägg rensas ju redan bort.

Grejen är att jag inte köper din grundpremiss. Du verkar fokuserad på att folk ska "uttrycka sig fint och vuxet". Jag tycker inte att det är ett problem att folk inte gör det.

Något jag tycker är väsentligt värre är då till exempel en användare som igår kom med anklagelsen att jag inte hade sagt samma sak som jag gjorde om gärningsmannen var en man istället för kvinna. Jag frågade vad denne grundade det hela på, men fick bara en upprepning av samma påstående repeterat. Fast även detta rensades bort.

En sak jag gärna skulle vilja komma åt är de användare som helt enkelt bara flyr diskussionen helt eller delvis när man petar hål på deras idiotinlägg. Däremot har jag väldigt svårt att se hur det skulle kunna ske på ett bra sätt.
Citera
2024-02-11, 17:18
Avstängd
DenVildeSvenskens avatar
Citat:
Ditt inlägg är ett ganska bra exempel på vad jag åsyftar. Jag försöker diskutera något, men du ger dig så klart på mig som person istället. Vad ska jag svara nu? Att din avatar innebär att du är en nazist och därför är du dum i huvudet? Så kan vi fortsätta så, och alla som läser våra inlägg suckar åt två idioter? Det ger inget. För någon.

Hmm, lite lättkränkt?

Jag diskuterade helt vänligt och påpekade att det exempel du backar upp din tes med icke är trams. Sen får du nog tugga i dig att vi andra har lite svårt att ta dig på allvar när du har en såpass tramsig avatar.

Fattar du?
Citera
2024-02-11, 17:22
Avslutad
Citat:
Ditt inlägg är ett ganska bra exempel på vad jag åsyftar. Jag försöker diskutera något, men du ger dig så klart på mig som person istället. Vad ska jag svara nu? Att din avatar innebär att du är en nazist och därför är du dum i huvudet? Så kan vi fortsätta så, och alla som läser våra inlägg suckar åt två idioter? Det ger inget. För någon.
Tycker du överanalyserar här. Det sista går att se som en liten komisk eller dryg tilläggskommentar på slutet.

För i sak så tycker jag DVS har rätt i det första. Exemplet du har valt är helt enkelt inte speciellt tramsigt.
Citera
2024-02-11, 17:27
Medlem
Just nu så börjar väl sportlovet i vissa delar av landet och rent generellt, så har det väl alltid varit lite mer trollande och tramsande på forumet när det är lov.
Citera
2024-02-11, 17:28
Medlem
Neroxxs avatar
Håller med om att det är mycket tramsande överlag på fb, och det gör det rätt drygt ibland att följa trådar. Dock så måste ju personliga åsikter få komma med även dessa så "trump är idiot, Biden är efterbliven osv osv" är något som man får ta. Däremot finns det som sagt mycket skit som förstör trådar när man läser om ett ämne (vilket i förlängningen kan minska antalet aktiva i en diskussion). Så det gäller att ha en bra balans här.
Citera
2024-02-11, 17:36
Medlem
Citat:
Det är språkbruket som är trams. Stryker skaftet på sin inavlade väljarkår? Orange narcissist i vuxenblöja?
Det är målande beskrivningar. Tycker inte det borde finnas någon regel som kräver att inlägg måste författas fnösketorrt. Personligen anser jag att det är roligt att läsa kreativt formulerade inlägg, jag ser inte det som trams. Jag blir också glad när den typiske Flashbackaren plötsligt dyker upp i vilken tråd som helst och väger in med något typiskt flashbackigt, kan inte ge något exempel för tror det är emot reglerna.

Sen kan jag också bli lite trött av trådar där två personer börjar bråka med varandra om någon liten oviktig detalj och skriver inlägg efter inlägg som mest innehåller olika sätt att kalla varandra för idiot.

Flashback ÄR speciellt. Det är inte som Reddit, Quora, Insta threads, X, Facebook osv. Med för hård moderering skulle mycket gå förlorat.
Senast redigerad av Marmaladestarfish 2024-02-11 kl. 17:48.
Citera
2024-02-11, 18:10
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Om Flashback är för en öppen debatt så tycker jag man ska rensa upp lite. För mycket av det ovan hämmar en öppen debatt.

Hur fan tänkte du nu? Hur var ditt exempel ”trams”?
Citera
2024-02-11, 18:29
Medlem
Citat:
Stryker skaftet på sin inavlade väljarkår? Orange narcissist i vuxenblöja?

Klockrent och visar på intelligens. Det stör endast den inbitna fanatikern.
Avdelning I&I moddas så hårt, som du tycker att det ska, när det kommer till SD och JÅ.
Citera
2024-02-11, 19:01
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Jag tycker det är fruktansvärt mycket trams på Flashback numer. Här är ett exempel jag dök på nyss:

Forumet är totalt fullt med inlägg likt detta. Biden är dement, Trump är efterbliven, Putler är Hitler, demokrater är kommunister, republikaner är inavlade. Kom igen nu, det här börjar ju likna Aftonbladet.

Om Flashback är för en öppen debatt så tycker jag man ska rensa upp lite. För mycket av det ovan hämmar en öppen debatt. Man får givetvis tycka vad man vill, men jag tror inte det är fel att kräva lite resonemang och eftertanke. Förmodligen råder något slags Pareto-fördelning av kvaliteten på inlägg, så att kapa de sämsta 20% av användarna skulle förmodligen minska mängden skräp med 80%.

Är inte det här värt att åtminstone dra en vända internt? Forumet är som att vada genom ett träsk numer.

Halvtrollande på olika vis har funnits länge på forumet vilket leder till att vissa ämnen inte går att diskutera överhuvudtaget på en hyffsad nivå.

Det är så pass illa att man kan tro att vissa av användarna rentav har som mål att fylla vissa typer av trådar med smörja för att specifikt hindra rimliga diskussioner från att uppstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in