Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-02-11, 18:04
Medlem
Arethas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmaladestarfish
Fast just att Golfströmmen kommer att vända beskrivs alltid som något som kommer att ske väldigt snabbt, nästan över en natt. Jag blev bekant med detta skräckscenario för ca 10 år sedan, men det är säkert äldre. Men varje gång det kommer på tapeten så handlar det om väldigt korta ledtider.

Jag tror att temperaturförändringen är långsammare än Golfströmmens omslag, det är i alla fall så jag tolkar kurvorna i studien. Skräcksiffrorna avser specifikt Bergen, vars februari-temperatur beräknas sjunka med 3-3,5 grader per år under tio års tid.
Citera
2024-02-11, 18:14
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är inte det som detta handlar om. Det är snarare att skillnaden i temperatur mellan ekvatorn och Arktis har minskat. Detta medför att jetströmmarna rör sig i andra banor. Om de lägger sig längre söderut över Europa så får vi ner kall luft från Arktis. Det är precis så det har varit denna vinter. Det har varit kallare än normalt sedan Oktober. Det kan ju ändra sig men risken finns att det här mönstret blir allt vanligare och då kommer det att bli betydligt kallare här uppe.

Citat:
Det är den globala uppvärmningen som gör att skillnaden mellan Arktis och ekvatorn minskar. Uppvärmningen är störst vid polerna.

Polar amplification i det här avseendet kommer väl från observationen att klimatologiska förändringar huvudsakligen styrs av temperaturskillnaden mellan tropikerna och Arktis. Men förhållandet är ju tvärtom (den diskuterade mekanismen); de globala temperaturskillnaderna beror på skillnader i temperaturen vid polerna medan temperaturen runt tropikerna är förhållandevis konstant. Arktis temperatur mellan glacialer och interglacialer som beror på Milankovitch cykler innebär ju dessutom förändringar i kortvågig strålning med 100W/m2 sommartid, inte några enstaka watt vid tropikerna.
Citera
2024-02-11, 18:23
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Varför ska vi lita på expertkåren när dom har grovt fel i varenda jäkla sak? Experter påstår att vi ska bespruta oss med vaccin, inte äta rött kött och knapra piller.

Ger inte ett ruttet lingon för experter längre
Jag förstår att det kan vara frustrerande om man lnte vet vilka man ska tro på. Bloggar eller publicerad vetenskap och verkliga experter. Kanske kan man lnte ens identifiera de vetenskapliga urkunderna. Då ligger man farligt till.

För tittar man var vetenskapen står, så är både vaccin riskreducerande och klimathotet påriktigt.

Tar man del av bloggar riskerar man att bli förvirrad i synnerhet i vetenskapliga frågor som politiceras.

Mitt råd är, lyssna till vetenskapen. Ta reda på vilken typ av källor som får högst vetenskapligt genomslag och utgå ifrån detta.

Nu är ju inte allt annat lika, men hade det varit det, så kan du åtminstone trösta dig med att du blev lurad av experter snarare än charlataners dagboksanteckningar på bloggar, om du ser risker med att bli lurad.
Senast redigerad av MrArtur 2024-02-11 kl. 18:27.
Citera
2024-02-11, 18:44
Medlem
bl-gr-ns avatar
I USAs norra inlandsstater Montana, de båda Dakota, Kanada och som TS nämnde Sibirien, även Kinas inland har redan temperaturer som motsvarar ett Norden utan Golfström... Minus det temperatur stabiliserande Atlanten och Östersjön...

Klimatalarmister bör omedelbart ge sig ut och knuffa igång golfströmmen för framtida generationer klimatalarmister...
Citera
2024-02-11, 18:44
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Det du beskriver i lätt raljanta ordalag är precis det som är naturvetenskapens styrka - att nya insikter leder till att man ändrar sina tidigare antaganden. Detta brukar av främst religiösa personer påstås vara en svaghet i naturvetenskapen genom att deras religiösa skrift är evig och oföränderlig.

Är du händelsevis religiös och som sådan amerikansk pingstevangelisk fundamentalist?

Läser man länken i TS så står det där att det är i en kontroversiell rapport där det som TS anger står; 30 graders medeltemperaturökning, Golfströmmens kollaps 2025 osv. En mer sansad rapport menar att det skulle ske över nästkommande 100 år.

Nej, jag är långt ifrån religös. Anser bara att våra forskare och alla andra förståsigpåare borde ha lite mer koll.

Citat:
Det är ju inte så enkelt. Globalt har det blivit lite varmare och det kommer nog att fortsätta ett tag. Det stämmer överens med klimatmodellerna.
Temperaturökningen har varit störst i Arktis vilket också stämmer.
Det som är väldigt osäkert är vad som händer med Norra Europa. Vi har ju ett milt klimat för breddgraden som beror på att det transporteras upp mycket värme hit
Om det transportsystemet försvagas så kan det bli betydligt kallare. Men det är extremt svårt att avgöra.
Därför är denna vinter intressant.

Tycker den mest är snöig, kall och jävlig.
Citera
2024-02-11, 18:49
Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfitta
Hur går det här ihop med "klimatprofeternas" likt äckelfittan Greta och många andra foliehattar som säger att klimatförändringar gör världen varmare?

Sägs att vi försenat nästa istid med koldioxidutsläppen som människan idag producerar, vi släpper ut betydligt mer än alla vulkaner tillsammans.
Man måste se klimatet utanför Sveriges gränser och då främst Kina, Indien, USA och Rysslands utsläpp.
Sverige är bara som en fis i rymden med sina 45 miljoner ton.
Citera
2024-02-11, 18:57
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Jag förstår att det kan vara frustrerande om man lnte vet vilka man ska tro på. Bloggar eller publicerad vetenskap och verkliga experter. Kanske kan man lnte ens identifiera de vetenskapliga urkunderna. Då ligger man farligt till.

För tittar man var vetenskapen står, så är både vaccin riskreducerande och klimathotet påriktigt.

Mitt råd är, lyssna till vetenskapen. Ta reda på vilken typ av källor som får högst vetenskapligt genomslag och utgå ifrån detta.
Haha. Vetenskapen säger att det blir varmare och kallare samtidigt. Skolboksexempel på dubbeltänk. Utgå ifrån detta.
Jag tror på vetenskapen men varken genus eller klimat kvalar in där. Vi kan börja med den vetenskapliga metoden... vilket inte går att applicera på varken genus eller klimat.
Citera
2024-02-11, 18:58
Medlem
bl-gr-ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enotroligkille
Sägs att vi försenat nästa istid med koldioxidutsläppen som människan idag producerar, vi släpper ut betydligt mer än alla vulkaner tillsammans.
Man måste se klimatet utanför Sveriges gränser och då främst Kina, Indien, USA och Rysslands utsläpp.
Sverige är bara som en fis i rymden med sina 45 miljoner ton.
FEL!
Antingen är du en lättlurad stolle eller en cynisk lögnare.
1816 uteblev sommaren (sommarvärmen) på norra halvklotet beroende på vulkanen Tamboras utbrott.

Hur många somrar har uteblivit, på grund av klimatalarmist eliten flyger sina privatjet jorden runt eller all världens flottor bränner olja, eller armeer kör med 10 000-tunga stridsvagna och andra militärfordon, världens alla flygvapen flyger omkring i överljudshastighet med 1000-tals törstiga stridsflygplan?
Citera
2024-02-11, 19:02
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benke-guzz
Du verkar ha bra koll, men för mig känns det som bägge sidor upplyser bara deras åsikter. Din graf är väldigt fin men Alaska vs stockholm känns lite konstig, Alaska är väl minst dubbelt så stort som hela Sverige?

Vad händer då om man jämnför hela Sverige med Alaska?
Jag visade ju Sveriges årsmedeltemperatur?
Vi ligger på ungefär samma breddgrad, utan Golfströmmen skulle vi förmodligen ta ett liknande klimat.

Trettio grader kallare är vad Antarktis har, det kommer inte att hända på våra breddgrader.
Citera
2024-02-11, 19:05
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Trettio grader kallare är vad Antarktis har, det kommer inte att hända på våra breddgrader.

Om bara temperaturen går upp en halv grad till så blir det trettio grader kallare. Fast fortfarande varmare. Tro på "vetenskapen" så väntar dig sjutton Gretor i himmelen.
Citera
2024-02-11, 19:21
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Haha. Vetenskapen säger att det blir varmare och kallare samtidigt. Skolboksexempel på dubbeltänk. Utgå ifrån detta.
Jag tror på vetenskapen men varken genus eller klimat kvalar in där. Vi kan börja med den vetenskapliga metoden... vilket inte går att applicera på varken genus eller klimat.
Lyssna på vad professor Bengtsson (som var bland de första att varna för växthuseffekten) säger, så framträder en totalt annorlunda bild än vad klimatsekteristerna vill måla upp...
Citera
2024-02-11, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Det är rätt långt från Antarktis till.Golfströmmen.
Dessutom är en avsmältning i det som är jordens kallaste område inte närmast förestående.

Artiskt vattnet tar sig till golfströmen med Labradorströmmen. Lyssna man på de "kunniga" så går det snabbare än beräknat därför denna "nyhet"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in