2024-02-11, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Det troligaste när man tänker på det är att det är spikprotein dvs s1 som är orsaken. S1 binder till ace2 o ökar fibrogen nivån i blodet. Lite blodkärlsskador pga S1 o du kanske får fibrin?

Vi har ju förstått att mrna kan resultera i rejäla mängder fritt cirulerande S1 under lång tid så kanske mrna är den störst bidragande anledningen?

Det är lurigt att mrna o covid kan ge liknande problem pga S1 så att big pharma skyller alla biverkningar på covid är troligt

Intressant hypotes det första du skriver, det måste jag tänka mer på. Ja, jag vet inte, både vaccinets spikprotein och Covid har ju visat sig kunna finnas kvar längre än man trott. Men Brogna et al letade i sin undersökning spikprotein från vaccinet, borde kanske göras mer såna undersökningar. Jag måste kolla på undersökningar av spikproteinet i sig.
Citera
2024-02-11, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dick-Jerker
Nej, vaccinet innehåller inget spikprotein. Det ber kroppen producera spikprotein. Hur mycket? Hur länge? Vem vet?
Här är en kort illustration på Wikipedia som förklarar hur det fungerar.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:MRNA_vaccines_against_the_coronavirus.webm

Ja, absolut, med "Spikproteinet från vaccinet" menade jag spikprotein skapat av vaccinet, vilket sedan sätter sig i cellens yta, samt lossnar. Just det du skriver är ju det intressanta, hur länge? Hur mycket? Och också med vilka effekter?
Citera
2024-02-11, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LibraryCop
Det är nog en ganska rimlig slutsats. Alla vaccin skapas ju för att efterlikna viruset så att kroppens immunförsvar ska känna igen viruset när det kommer, och ha ett färdigt försvar. I det här fallet valde man att efterlikna det karakteristiska spikproteinet. Och vi har fått många beskrivningar från "experter" i TV-studion hur fantastiskt smart det var att just använda sig av spikproteinet för att skapa detta förträffliga vaccin.

Men om det nu visar sig att spikproteinet från viruset ställer till oanade problem då är det inte omöjligt att tänka sig att spikproteinet som bildas vid vaccineringen också kommer att skapa oanade problem. Ju fler gånger man blir smittad, och ju fler gånger man tar sprutan, desto större risk för oanade problem. Detta har väl både du och imbilden varit inne på; att det säkraste är att undvika både virus och vaccin.

Ja, exakt. Jag vet att Covid kan ge allt möjligt mer än myokardit men antag att friska Kalle 16 år vaccinerade sig 2020 och 2021 och sedan fick Covid. Hur stor var då hans netto-risk för biverkningar? Han fick en liten risk för myokardit vid varje vaccination och en risk för det av Covid, som förhoppningsvis var minskad av vaccinet. Men hur stor risk fick han totalt jämfört med om han bara fått Covid? Och som du skriver, om spikproteinet är värre än man trott så kan man ju undra vad spikprotein från 1-2-3 Covidsmittor + spikprotein från 1-2-3-4-5 vaccinboostrar kan göra med en person.
Citera
2024-02-11, 18:13
Medlem
Ziyad Al-Aly, den forskare som kanske mest forskat kring långtidseffekter av Covid och verkligen varnat för att smittas mer än en gång talade den 19 januari 2024 i senatens hälsokommitté. Han vill inte få Covid och därför bär han munskydd, som ser ut att vara FFP3. OBS att efter 3 minuter säger han också: "We must also understand vaccine side effects, this must be acknowledged and understood very very deeply, this is very very important". Han påtalar även att det inte finns någon behandling alls för långtsidscovid och det måste forskas fram, det handlar enligt honom om 20 miljoner amerikaner. Tyvärr blir ljudet dåligt ett tag vid 4 min:

https://www.youtube.com/watch?v=dhiVTOIM9iE
Citera
2024-02-11, 20:21
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Ziyad Al-Aly, den forskare som kanske mest forskat kring långtidseffekter av Covid och verkligen varnat för att smittas mer än en gång talade den 19 januari 2024 i senatens hälsokommitté. Han vill inte få Covid och därför bär han munskydd, som ser ut att vara FFP3. OBS att efter 3 minuter säger han också: "We must also understand vaccine side effects, this must be acknowledged and understood very very deeply, this is very very important". Han påtalar även att det inte finns någon behandling alls för långtsidscovid och det måste forskas fram, det handlar enligt honom om 20 miljoner amerikaner. Tyvärr blir ljudet dåligt ett tag vid 4 min:

https://www.youtube.com/watch?v=dhiVTOIM9iE

Man skulle kunna börja med en trial kring melatonin, vitamin D, B12 mm.
Blir det nån skillnad i hur många som får long covid mellan de som tar dessa tillskott versus inget?

Finns hypoteser att vitamin D nivån påverkar hur ditt immunförsvar fungerar efter ett virus eller vaccin. Så blir skyddet längre för dem med högre nivå vitamin D tex?

Det där med mucosal immunitet är viktigt för luftburna virus men dessa vaccin har inte visat sig effektiva ännu. Men att gurgla sig o spola bihålorna med virusdödande kan hjälpa. Jag brukar göra det om man blir lite snuvig för att minska viruslasten initialt då det mesta kommer därifrån i början.

Men finns inte mycket pengar i sån här forskning som big pharma är motståndare till.
Citera
2024-02-11, 21:28
Medlem
Två thailändska forskare varnar i ett gemensamt upprop för att det sker organiserade försök att dölja biverkningar och dödsfall av Covid-19-vaccin enligt Epoch Times. E.T. länkar till ett uttalande på Facebook på thailändska som jag kollade med google translate. E.T.:

"Forskare i Thailand varnar för ”långtidscovid” och effekterna av vaccinering
Tony Lingefors Uppdaterad i går 5:48 Publicerad i går 5:47
'Långtidscovid' och flera covid-19-vaccineringar kan leda till olika dolda sjukdomar. Många människor som lider av en rad olika symtom är samtidigt omedvetna om att det i vissa fall beror på vaccineringen. Det hävdar två forskare i Thailand.

'Det finns organiserade ansträngningar att dölja information och fakta om antalet människor som har dött eller lider av långtidscovid genom att underrapportera deras antal”, skriver Thiravat Hemachudha, chef för Thailändska Röda korsets Emerging Infectious Disease Health Science Centre, på medicinska fakulteten vid Chulalongkorn University, och Panthep Puapongpan, dekan på fakulteten för orientalisk medicin vid Rangsit University, i ett gemensamt uttalande." https://www.epochtimes.se/Forskare-i-Thailand-varnar-for-langtidscovid-och-effekterna-av-vaccinering

Jag googleöversatte en del av deras uttalande från Facebook och det han eller de säger är det som däven andra forskare har varnat för, det vill säga demens och annat efter Covid, men också dödsfall och annat efter vaccineringarna, här är ett par stycken, länk till uttalandet finns i E.T. artikel:

"För det tredje finns det en rörelse för att dölja information och fakta om de som drabbats och dödats av vacciner, vilket leder till underrapportering av de som drabbats av vaccin. Inklusive blockering av information från sociala medier och applikationer i många system. Det gör att många fortfarande inte vet att de är påverkade av vaccinet. Därför gör det omöjligt att hitta rätt sätt att behandla dig själv.

Samtidigt har Thai Phithaksit Medical and Volunteer Group gått samman för att presentera en rapport om statistik över dödsfall bland thailändare som har ökat onormalt (excess deaths) 2022 och 2023, trots att detta är en period covid-19 har stoppat utbrottet. Statistiken över dödstalen bland thailändare 2022 och 2023 är högre än före epidemins utbrott. Och mer än under covid-19-utbrottet är det därför absolut nödvändigt att undersöka den ovanliga ökningen av dödsfall. Hur stor andel beror på effekterna av vaccinet?

För i en statistisk forskningsrapport utomlands konstaterades det Det finns riktiga människor som har dött av covid-19-vaccinet, och i dessa dödsfall har skadan skett. Till det kardiovaskulära systemet hematologiska systemet Andningssystem eller flera system samtidigt Och det uppskattas att vaccindödsfall som rapporterats i amerikanska VAERS (Vaccine Adverse Event Reporting System) är mer än 20 gånger underrapporterade.

För det fjärde, preliminära uppföljningsresultat från Emerging Disease Health Science Center Medicinska fakulteten Chulalongkorn sjukhus I samarbete med institutionen för invärtesmedicin och institutionen för neurologi, Medicinska fakulteten Chulalongkorn University Hittade information från uppföljningen av personer som drabbats av både COVID-19-sjukdomen. Hos nästan 100 vaccinerade personer i Thailand under ett år visade sig inflammation och proteinnivåer visa tecken på demens. både asymtomatisk och redan har symtom Eller det kan till och med finnas tecken på att demensen fortsätter om det finns stimulerande faktorer trots att tillståndet har förbättrats. Detta kommer att skapa problem för denna befolkning i framtiden."

Det mest braskande är kanske påståendet att biverkningar och dödsfall döljs på organiserade sätt samt att dödsfallen skulle vara 20x underrapporterade i VAERS. Kanske någon skeptiker i tråden som är på hugget och kan debunka detta om det inte är sant? Hur många vaccindödsfall har vi i Sverige (Finland hade i stil med 9 eller om det var 6 sist jag kollade)?

En av läkarna, Thiravath Hemachuda, har varnat i Bangkong Post också. Det är cancervarning igen:

"Long Covid-19 infections and multiple Covid-19 vaccinations might let hidden
diseases surface, weaken immunity and lead to cancer and brain disorders,
according to authorities from Chulalongkorn and Rangsit universities.

The warning came from Prof Dr Thiravat Hemachudha, director of the Thai
Red Cross Emerging Infectious Diseases Health Science Centre at
Chulalongkorn University, and Panthep Puapongphan, dean of the College of
Oriental Medicine at Rangsit University." https://www.bangkokpost.com/thailand/general/2723934

Mer om detta: https://www.thaipbsworld.com/allegations-made-over-cover-up-about-long-covid/

Det betyder ju inte att de här forskarna har rätt bara för att de är forskare, som skeptiker skulle säga, och mig veterligt finns inga bevis för att mRNA-vaccinen kan vara cancerogena även om flera forskare har varnat för att de skulle kunna vara det, men börjar det inte bli många forskare nu, som varnar? Från början hängdes sådana forskare ut och närmast hånades i media av journalister och även av andra forskare. För att inte tala om tonen i så kallade "fact checks", alltså sådana faktakollar som väl aldrig tycktes kontrollera vetenskaplig artiklar.

Men nu varnar till och med en person som Al-Aly och säger att det är "very very important" att ta biverkningarna från vaccinen på allvar, som jag skrev ovan, och det verkar komma fler och fler studier som lyfter fram biverkningar.
Senast redigerad av Lamento 2024-02-11 kl. 21:30.
Citera
2024-02-11, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Man skulle kunna börja med en trial kring melatonin, vitamin D, B12 mm.
Blir det nån skillnad i hur många som får long covid mellan de som tar dessa tillskott versus inget?

Finns hypoteser att vitamin D nivån påverkar hur ditt immunförsvar fungerar efter ett virus eller vaccin. Så blir skyddet längre för dem med högre nivå vitamin D tex?

Det där med mucosal immunitet är viktigt för luftburna virus men dessa vaccin har inte visat sig effektiva ännu. Men att gurgla sig o spola bihålorna med virusdödande kan hjälpa. Jag brukar göra det om man blir lite snuvig för att minska viruslasten initialt då det mesta kommer därifrån i början.

Men finns inte mycket pengar i sån här forskning som big pharma är motståndare till.

Ja, i linje med det du säger så tror jag att även läkarvården präglas av detta. För visst kunde man väl önska att läkare satte sig in i patienters livssituation och gav råd utifrån denna och att ett läkarbesök inte alltid skulle behöva sluta med utskrivning av en medicin? Jag tror det är en effekt av att läkarvården har slimmats. Läkarna har väl inte tid och ork att sätta sig in i alla patienter och patienterna förväntar sig väl ett piller utan att behöva ändra sitt liv.
Citera
2024-02-11, 22:12
Medlem
Mr.Sounds avatar
Citat:
Två thailändska forskare varnar i ett gemensamt upprop för att det sker organiserade försök att dölja biverkningar och dödsfall av Covid-19-vaccin enligt Epoch Times. E.T. länkar till ett uttalande på Facebook på thailändska som jag kollade med google translate. E.T.:

"Forskare i Thailand varnar för ”långtidscovid” och effekterna av vaccinering
Tony Lingefors Uppdaterad i går 5:48 Publicerad i går 5:47
'Långtidscovid' och flera covid-19-vaccineringar kan leda till olika dolda sjukdomar. Många människor som lider av en rad olika symtom är samtidigt omedvetna om att det i vissa fall beror på vaccineringen. Det hävdar två forskare i Thailand.

'Det finns organiserade ansträngningar att dölja information och fakta om antalet människor som har dött eller lider av långtidscovid genom att underrapportera deras antal”, skriver Thiravat Hemachudha, chef för Thailändska Röda korsets Emerging Infectious Disease Health Science Centre, på medicinska fakulteten vid Chulalongkorn University, och Panthep Puapongpan, dekan på fakulteten för orientalisk medicin vid Rangsit University, i ett gemensamt uttalande." https://www.epochtimes.se/Forskare-i-Thailand-varnar-for-langtidscovid-och-effekterna-av-vaccinering

Jag googleöversatte en del av deras uttalande från Facebook och det han eller de säger är det som däven andra forskare har varnat för, det vill säga demens och annat efter Covid, men också dödsfall och annat efter vaccineringarna, här är ett par stycken, länk till uttalandet finns i E.T. artikel:

"För det tredje finns det en rörelse för att dölja information och fakta om de som drabbats och dödats av vacciner, vilket leder till underrapportering av de som drabbats av vaccin. Inklusive blockering av information från sociala medier och applikationer i många system. Det gör att många fortfarande inte vet att de är påverkade av vaccinet. Därför gör det omöjligt att hitta rätt sätt att behandla dig själv.

Samtidigt har Thai Phithaksit Medical and Volunteer Group gått samman för att presentera en rapport om statistik över dödsfall bland thailändare som har ökat onormalt (excess deaths) 2022 och 2023, trots att detta är en period covid-19 har stoppat utbrottet. Statistiken över dödstalen bland thailändare 2022 och 2023 är högre än före epidemins utbrott. Och mer än under covid-19-utbrottet är det därför absolut nödvändigt att undersöka den ovanliga ökningen av dödsfall. Hur stor andel beror på effekterna av vaccinet?

För i en statistisk forskningsrapport utomlands konstaterades det Det finns riktiga människor som har dött av covid-19-vaccinet, och i dessa dödsfall har skadan skett. Till det kardiovaskulära systemet hematologiska systemet Andningssystem eller flera system samtidigt Och det uppskattas att vaccindödsfall som rapporterats i amerikanska VAERS (Vaccine Adverse Event Reporting System) är mer än 20 gånger underrapporterade.

För det fjärde, preliminära uppföljningsresultat från Emerging Disease Health Science Center Medicinska fakulteten Chulalongkorn sjukhus I samarbete med institutionen för invärtesmedicin och institutionen för neurologi, Medicinska fakulteten Chulalongkorn University Hittade information från uppföljningen av personer som drabbats av både COVID-19-sjukdomen. Hos nästan 100 vaccinerade personer i Thailand under ett år visade sig inflammation och proteinnivåer visa tecken på demens. både asymtomatisk och redan har symtom Eller det kan till och med finnas tecken på att demensen fortsätter om det finns stimulerande faktorer trots att tillståndet har förbättrats. Detta kommer att skapa problem för denna befolkning i framtiden."

Det mest braskande är kanske påståendet att biverkningar och dödsfall döljs på organiserade sätt samt att dödsfallen skulle vara 20x underrapporterade i VAERS. Kanske någon skeptiker i tråden som är på hugget och kan debunka detta om det inte är sant? Hur många vaccindödsfall har vi i Sverige (Finland hade i stil med 9 eller om det var 6 sist jag kollade)?

En av läkarna, Thiravath Hemachuda, har varnat i Bangkong Post också. Det är cancervarning igen:

"Long Covid-19 infections and multiple Covid-19 vaccinations might let hidden
diseases surface, weaken immunity and lead to cancer and brain disorders,
according to authorities from Chulalongkorn and Rangsit universities.

The warning came from Prof Dr Thiravat Hemachudha, director of the Thai
Red Cross Emerging Infectious Diseases Health Science Centre at
Chulalongkorn University, and Panthep Puapongphan, dean of the College of
Oriental Medicine at Rangsit University." https://www.bangkokpost.com/thailand/general/2723934

Mer om detta: https://www.thaipbsworld.com/allegations-made-over-cover-up-about-long-covid/

Det betyder ju inte att de här forskarna har rätt bara för att de är forskare, som skeptiker skulle säga, och mig veterligt finns inga bevis för att mRNA-vaccinen kan vara cancerogena även om flera forskare har varnat för att de skulle kunna vara det, men börjar det inte bli många forskare nu, som varnar? Från början hängdes sådana forskare ut och närmast hånades i media av journalister och även av andra forskare. För att inte tala om tonen i så kallade "fact checks", alltså sådana faktakollar som väl aldrig tycktes kontrollera vetenskaplig artiklar.

Men nu varnar till och med en person som Al-Aly och säger att det är "very very important" att ta biverkningarna från vaccinen på allvar, som jag skrev ovan, och det verkar komma fler och fler studier som lyfter fram biverkningar.

Tycker det är både bra och viktigt att man gör studier på vaccinets effekter hos människor. Vi har blivit matad hur effektiv och säker dessa vaccin är, de som har fått kraftiga biverkningar står helt utan hjälp. Det är sjukt!

På biverkningar av vaccins facebooksgrupp finns det en post där en som jobbar med äldre vittnar om hälsostatusen hos dem äldre markant gått ner efter vaccinering. Det är oro, ödem, ångest, hjärtsvikt samt många oväntade dödsfall. Givetvis får denne inget gehör då ingen vill se ett samband.

Det är nästan så man saknar korrektamund0s inlägg, eller inte.
Citera
2024-02-11, 22:53
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Kan det vara så att en del antivaxxare blev lite besvikna på vad Haviland sa i Campbells intervju? Haviland berättade ju att 44 av de 179 balsamerare han kollade med förra året hade sett de här blodpropparna redan 2020...

Campbell (11:00-): "Were you getting any reports of these white things, whatever we call them, happening in 2020?"

Haviland: "I did indeed, John, to a lesser extent. In our first survey 44 of the embalmers, we got 179 responses from embalmers in our first survey, that we did last year and 44 of these embalmers did see the white fibrous cloths and that makes sense because like I say there's a spike protein on the surface of the virus itself and we believe that spike protein on the virus itself can lead to the formation of these amuloid proteins. But then the embalmer saw that explode in 2021."
https://www.youtube.com/watch?v=4rAoqhTUU0g&t=84s

Ja, för att förtydliga: Om det här ens stämmer så skulle det ju antyda att det är Covid som är orsak till detta. Att fallen sedan exploderade 2021 som Haviland säger kunde ju bero på vaccinen men det kunde ju också fortfarande bero på Covid. Eller på båda. Ledsen att komplicera det för både vaxxare och antivaxxare.

För egen del så hade jag inte sett detta avsnitt av Campbells pod. Brukar strö-lyssna på kanske var tionde avsnitt när jag inte har nåt bättre för mig. Men tack för att du tog upp det i tråden.

Personligen så behöver jag fortfarande bli övertygad om att covid är en ny och distinkt sjukdom som orsakas av ett virus. Jag säger inte att jag kan veta att covid inte existerar (på naturlig väg eller som biovapen). Jag är bara inte övertygad. Men något som jag vet helt säkert är att sprutorna existerar. Om det råder inget som helst tvivel.

En fråga som kvarstår är: Varför allt detta hysh-hysh, om dom vita fibrösa propparna nu började noteras innan sprutornas intåg? Det var ju knappast som att media och myndigheter drog sig för att ringa i kyrkklockorna över allsköns syndrom som man tyckte sig kunna tillskriva covid. Snarare tvärtom va? Så varför förteg man i så fall detta?
Senast redigerad av RustyShackleford 2024-02-11 kl. 22:56.
Citera
2024-02-12, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sound
Tycker det är både bra och viktigt att man gör studier på vaccinets effekter hos människor. Vi har blivit matad hur effektiv och säker dessa vaccin är, de som har fått kraftiga biverkningar står helt utan hjälp. Det är sjukt!

På biverkningar av vaccins facebooksgrupp finns det en post där en som jobbar med äldre vittnar om hälsostatusen hos dem äldre markant gått ner efter vaccinering. Det är oro, ödem, ångest, hjärtsvikt samt många oväntade dödsfall. Givetvis får denne inget gehör då ingen vill se ett samband.

Det är nästan så man saknar korrektamund0s inlägg, eller inte.

Mycket intressant det som du skriver om de äldre, om vaccinet har de biverkningar som tas upp så kommer det kanske att påverka de sköraste särskilt, alltså inte minst de äldre. Ja, haha, för min del fick korrektamund0 gärna komma tillbaka men gärna med lite lugnare ton, och mindre ensidighet (även om ingen har sagt det så vet jag att jag själv skrivit ett par väggar av text).
Senast redigerad av Lamento 2024-02-12 kl. 01:17.
Citera
2024-02-12, 01:16
Medlem
Jag trodde att svenskarna var överens om att pandemin var över? Ny variant, Aftonbladet nu:

"Samtidigt har ännu en ny undergrupp upptäckts – och klassificerats som en virusvariant under övervakning av Europeiska smittskyddsmyndigheten (ECDC).

Det handlar om en hittills ovanlig variant som fått beteckningen BA.2.87.1.

Varianten har hittats i sammanlagt nio patientprover i Sydafrika som samlats in mellan september och december 2023 i tre olika provinser i landet.

Stora genetiska skillnader

Den nyupptäckta sydafrikanska virusvarianten har stora genetiska skillnader mot nu dominerande varianter.

BA.2.87.1 har fler än 30 förändringar på spikproteinet, den del av viruset som gör att våra celler infekteras, jämfört med XBB.1.5, som det uppdaterade vaccinet är framtaget att skydda mot, skriver den amerikanska smittskyddsmyndigheten CDC i en ny uppdatering. (...)

CDC uppger också att att få fall av den nya undergruppen hittats sedan man först upptäckte den, vilket kan tyda på att den inte så är smittsam.

Men man tillägger att BA.2.86 spreds långsamt innan JN.1, med en mutation på spikproteinet, snabbt blev den globalt dominerande."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/76W2EB/ny-variant-av-covid-upptackt-under-omikron-stora-skillnader

Vi får se om BA.2.87.1 får ett namn av WHO och blir en av de en eller två vågor vi kanske får under 2024.

P.S. Aftonbladet har också en låst artikel om hur många drabbats av förkylningar som inte går över. Ja, vi får hoppas att de går över. "Långvarig hosta och täppt näsa i flera veckor, sen börjar det om igen. Många har drabbats av förkylning som aldrig ger med sig i vinter." https://www.aftonbladet.se/halsa/a/EQ7nba/snuva-och-hosta-sa-blir-du-kvitt-forkylningen-snabbare
Senast redigerad av Lamento 2024-02-12 kl. 01:42.
Citera
2024-02-12, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
För egen del så hade jag inte sett detta avsnitt av Campbells pod. Brukar strö-lyssna på kanske var tionde avsnitt när jag inte har nåt bättre för mig. Men tack för att du tog upp det i tråden.

Personligen så behöver jag fortfarande bli övertygad om att covid är en ny och distinkt sjukdom som orsakas av ett virus. Jag säger inte att jag kan veta att covid inte existerar (på naturlig väg eller som biovapen). Jag är bara inte övertygad. Men något som jag vet helt säkert är att sprutorna existerar. Om det råder inget som helst tvivel.

En fråga som kvarstår är: Varför allt detta hysh-hysh, om dom vita fibrösa propparna nu började noteras innan sprutornas intåg? Det var ju knappast som att media och myndigheter drog sig för att ringa i kyrkklockorna över allsköns syndrom som man tyckte sig kunna tillskriva covid. Snarare tvärtom va? Så varför förteg man i så fall detta?

Ja, Campbells O'Looney-video fortsätter ju att ses intensivt nu över 620.000 visningar.

Intressant fråga. Undrar om det inte var så här: Vi hade en viss hysteri i media kring fågelinfluensan när det nu var, kanske 2003, som faktiskt också människor då var rädda för enligt tidningarna. Därefter hade vi en ny hysteri i media kring svininfluensan några år senare, där man spekulerade i hur många döda vi kunde få av viruset och där svenskarna mangrant vaccinerade sig. Efter detta kom narkolepsi-skandalen på grund av vaccinet, men ändå skrev tidningarna negativt om folk som nu inte ville vaccinera sig mot andra sjukdomar. Jag fattade inte varför tidningarna inte tog upp att vaccinskeptikerna naturligtvis ökat efter narkolepsi-händelsen. Så jag undrar om inte båda narrativen fanns när Covid kom, alltså ett virushysteri-narrativ i kombination med ett håna-vaccinskeptiker-narrativ, och därför hamnade kanske propparna i håna-vaccinskeptiker-narrativet? För visst kom väl pratet om de här propparna 2021 och då kanske från vaccinskeptiker?
Senast redigerad av Lamento 2024-02-12 kl. 01:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in