Citat:
Ursprungligen postat av
eldrattan
Det kan falla under allmänt åtal. Beror på omständigheterna och ifall det anses varas grovt.
Jag måste säga att sälengäddan har varit fantastisk att följa på facebook. Hur man i realtid har kunnat följa när han ändrat i inställningar och hur paniken stegrat sig hos honom. Nu verkar han fått ordning på inställningarna och i all hast slängde han ur sig en krigsrapport för att någon minut senare dra upp något case om sexuella trakasserier.
Sådant här förgyller verkligen morgonkaffet. Nästan så jag blir sugen på ringa upp min gamla hascharab och köpa en bit för att rida vidare på vågen.
En person har gjort ett inlägg på 367:s FB apropå gäddans tal om förtal:
"I länken ovanför till åklagarmyndigheten så förstår jag att du menar förehavandena mellan dumpen.se och gädda nr 367. Ingenstans påstår dumpen att gädda nr 367 gjort sig skyldig till att ha "begått ett allvarligt sexualbrott".Ditt påstående ovan är för övrigt en felaktig slutsats, du säger: "Definitionsmässigt betyder ovanstående formulering att vederbörande som anges ha utfört ett allvarligt sexualbrott ska vara dömd i domstol." Dömd eller inte dömd spelar ingen roll, förtal är förtal oavsett. Men som sagt, från dumpens håll påstås inget om något brottsligt. Mot fiktiva personer kan man inte begå brott. Det som däremot påstås är att gädda nr 367 tagit kontakt med någon han trott är ett barn i sexuellt syfte. Påståendet verifieras av vad nr 367 och det fiktiva barnet skrivit till varandra. Å andra sidan, om det man tycker är förtal sker i ett sammanhang som omfattas av TF, alltså tryckfrihetsförordningen, alltså då den man tycker förtalar har utgivningsbevis så går det vidare från åklagarmyndigheten till justitiekanslern."