Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-02-11, 10:31
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Om man förstår att det är en scam så bortser man från ett forskningsläge som successivt utvecklats sedan 1800 talet. Och således är en foliehatt som inte kan ta till sig vetenskap och därmed en idiot. Punkt.
Men blir det varmare eller kallare?
Eller brinner de söderut upp och vi fryser ihjäl?
Finns det något ställe mitt emellan där vi överlever?
Citera
2024-02-11, 10:32
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du kan inte få halvdana prognoser på väder som har en framförhållning på mer än 14 dagar.
När jag var ung var tredygnsprognoser halvdana.
Citera
2024-02-11, 10:35
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Så länge vi tillför fossilt kol blir det varmare i snitt men kanske kallare på vissa platser. Framför allt kommer folk inte att känna igen klimatet, dess regelbundenhet.
Citera
Medlem
Personligen skulle jag vara mer intresserad av att ta del av en studie om dels de människor som publicerar dessa verk, dels om hur de går tillväga; hur stor tillförlitligheten är på de modeller man använder? Hur mycket baserar sig på reell fakta, och hur mycket är antaganden baserade på tidigare antaganden?

Med det sagt motsäger jag mig icke resultatet av den studie man hänvisar till här, det vore idiotiskt eftersom jag har knapphändig information och bara kan använda mitt eget liv som referens. I likhet med tidigare skrivelser här märker jag dock inte av några förändringar alls. Den enda förändring är i så fall människors ”känsla” av att någonting är fel med klimatet, och hur viktigt det är att vi gör något åt det (oklart vad).

Vad som bäst hade varit, skulle vara att analysera medias reportage historiskt för att göra en bedömning om hur mycket av den rapportering man gjort, verkligen visat sig stämma. Och att i de fall där det visat sig vara helt fel, göra människor uppmärksammade på att man pådrivit skrämselpropaganda, i vilken omfattning det skett, och uppmärksamma de ansvariga för publiceringen om detta. Detta då det i mitt tycke (inte för att det spelar någon som helst roll vad min subjektiva bild rörande detta är) inte borde vara tillåtet att godtyckligt skrämma människor så de börjar lida över sin egen existens- det borde rent av vara olagligt och straffbart.

Jag tillhör dock inte den grupp som refererar till artiklar som detta som ”clickbait” - utan menar på att det är drivet av en betydligt större agenda än lite fjuttiga annonsintäkter.
Senast redigerad av 1ncogn1to 2024-02-11 kl. 10:38.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
När jag var ung var tredygnsprognoser halvdana.
Vilket inte är ett argument.
Citera
2024-02-11, 10:36
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro

Varmare. Det är det som får sötvatten att avsmälta och späda salthalten vilket påverkar AMOC.
Citat:

Det är väl en rätt bra fråga hur en kollapsande AMOC skulle påverka den globala temperaturdistributionen. Jag vet inte. Men värmen som AMOC transporterar borde spontant bli kvar söderut.
Citera
2024-02-11, 10:38
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Vilket inte är ett argument.
Jo, precis som vädersimulering blir bättre och bättre, så blir klimatsimulering bättre och bättre. Vi får vara överens om att simuleringar har sina begränsningar.
Citera
2024-02-11, 10:38
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Snälla du, det var ju precis det den har tråden startades med.
Men snälla du, de här påståendena framfördes som en teori från ett tyskt institut, men som alltid håller inte modellen när den möter verkligheten vilket ledande oceanografer redan konstaterat. Sen är det tyst i 12-13 år så börjas det om.
Lite som när folk gapar om historiska värmerekord baserat på simuleringar.
Strunt och dravel.
Citera
2024-02-11, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinurligaBengt
En ny rapport visar att det system av oceanströmmar där golfströmmen ingår löper mycket större risk att kollapsa mycket snart än man tidigare trott.

Norra Europa och Sverige är de stora förlorarna, eftersom vi har Golfströmmen att tacka för att klimatet inte är som i Sibirien. Med avstannad golfström kan medeltemperaturen sjunka med upp till 30 grader. Det är en helt apokalyptisk sänkning som vida överträffar alla andra temperaturförändringar överallt i hela världen.

https://edition.cnn.com/2024/02/09/climate/atlantic-circulation-collapse-weather-climate/index.html

Såg att det fanns en väldigt gammal tråd om golfströmmen men skapar en ny eftersom läget nu är ett helt annat. Nu är det allvar, menar forskarna.

Hur ser ni på att Sverige och norra Europa väntas bli de överlägset största förlorarna på klimatförändringarna i hela världen? Tänker ni bo kvar i Sverige när man får vara glad för någon enstaka plusgrad på sommaren?

De ropar "vargen kommer" alldeles för ofta -
Varannat år slår de larm om något 'katastrofalt'
Jag vill påminna om deras absoluta övertygelse att oljan skulle ta slut om tjugo år. Detta påstod de redan på sextiotalet.
Överbefolkningen var ett annat HOT.
Istiden stod för dörren - det var lika stort då som klimattjatet idag.
Och så händer inte det de ropar och varnar för - till slut har de förbrukat trovärdigheten!
Citera
2024-02-11, 10:39
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jo, precis som vädersimulering blir bättre och bättre, så blir klimatsimulering bättre och bättre. Vi får vara överens om att simuleringar har sina begränsningar.
Den blir inte bättre då väder är ett kaossystem, det går inte att förutse väder med exakthet med mer än några dagar och det kunde man för 90 år sedan med.
Citera
2024-02-11, 10:40
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Så länge vi tillför fossilt kol blir det varmare i snitt men kanske kallare på vissa platser. Framför allt kommer folk inte att känna igen klimatet, dess regelbundenhet.
Fattar inte?
Januari 1972 satte jag trädgårdsplattor.
Mars 1977 hade vi 1,4 meter snö.
Midsommar i 1979 eller 1980 var det två grader kallt och snö.
Mitten av åttiotalet hade vi -38 som kallast.

Hur stora skillnader kommer det att bli för att jag inte ska känna igen klimatet? För detta ovan känner jag igen.
Citera
2024-02-11, 10:42
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Men snälla du, de här påståendena framfördes som en teori från ett tyskt institut, men som alltid håller inte modellen när den möter verkligheten vilket ledande oceanografer redan konstaterat. Sen är det tyst i 12-13 år så börjas det om.
Lite som när folk gapar om historiska värmerekord baserat på simuleringar.
Strunt och dravel.
Detta universitet är nischade och ledande i forskningen relaterad till AMOC. Det är inte första studien som varnar för kollapsande av AMOC. Tidigare studier har dock varit begränsade av en låg upplösning. Så det har funnits hopp om att kollapsande av AMOC varit en produkt av denna begränsning.

Denna studie visar att så inte är fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in