Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-02-11, 10:13
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Simulering med komplicerade datormodeller drar till sig intresse både från forskare och allmänhet och massmedia hänger på. Men framgångar tar tid. Väderprognoser förr med tidiga datormodeller var otillförlitliga men intresseväckande, medan man på Windy idag kan få väldigt exakta förutsägelser utan att media hakar på.

Men det fetade ovan verkar tvivelaktigt. Det behöver inte vara någon beröring mellan de sjunkande vattenmassorna och de tillströmmande varma ytvattnet. Det varma vattnet från Mexikanska golfen strömmar huvudsakligen norrut längs norska kusten och vidare österut mot Kolahalvön. Medan det kalla vattnet norrifrån alltid är tyngre än det vatten det möter söderut, uppvärmt av såväl sol, som luft- och vattenströmmar.

Alla oceanografer är inte omutligt objektiva.
Det är just blandningen som är grundbulten i skräckscenariot. Utan blandning ingen påverkan på golfströmmen. Dessom är mängen tillfört sötvatten - även vid en snabb avsmältning av Grönland - på tok för liten för att ha någon effekt.
Citera
2024-02-11, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IdiotSavant
Skräckpropaganda från miljömuppar. När det är kallt uträe gastar de om att vi kommer frysa ihjäl och när det är varmt ute brännss ihjäl
Tyvärr så kan människan inte påverka detta i någon större utsträckning. Vi ska ju inte tro att bara för att vi nu slutar med fossilbränsle så skall det återgå till det normala.
Skulle det bli avsevärt kallare så är det nog så att vi kommer att behöva flytta söderut. Det kommer att slå hårt mot alla delar av samhället.
Citera
2024-02-11, 10:18
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Det är just blandningen som är grundbulten i skräckscenariot. Utan blandning ingen påverkan på golfströmmen. Dessom är mängen tillfört sötvatten - även vid en snabb avsmältning av Grönland - på tok för liten för att ha någon effekt.
Jag vet inget om detaljer eller för små effekter, men självklart hålls pumpen igång av att tungt kallvatten möter lättare varmvatten, oavsett om det lättare vattnet kommer ifrån Florida eller inte.
Citera
2024-02-11, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Jag håller mer er andra briljanta krigare! Era argument är utom denna värld.

Jag gillar inte heller konsekvenserna av denna informationen!

Alltså måste det vara fel!

Och jag gillar inte heller den som säger det, alltså måste det vara fel!

Plus att en gång så tolkade jag en rubrik från en journalist som hade tolkat någon som att den hade fel! Alltså måste all information om det vara fel!

Resonemang, fakta och vetenskap spelar ingen roll. Det är mina känslor som bestämmer vad som är verklighet! Heja mig! Jag är bra! Varje da! Jag är speciell!

Fuck U vetenskap! Fuck U tänkande! Fuck U verkligheten! Död åt naturlagarna!

—-

Hurhuvida det stämmer eller ej har jag ingen aning om, har inte läst artikeln. Men argumentationen från idioterna som skrivit i tråden skriker idioter hur det än är. ”Jaha, ska vi betala högre skatter nu eller?!”, ”En person hade fel om typ någonting liknande en gång för länge sen!”. Jävla mongolider.

Allt ni visar när ni avfärdar information baserat på era mongolidkänslor är att ni är totalt immuna för kunskap, fakta och rationalitet.

Och nej, detta är inte riktat till de som använder logik och rationalitet för att ifrågasätta. Det är endast riktat åt de många mongoliderna i tråden.

Ja, du har definitivt en poäng (eller flera). Särskilt just det där om att många så lättvindigt avfärdar vetenskap och forskning, vilket tycks ha blivit väldigt vanligt på senare år. Och då är man ju ute och cyklar, verkligen. Kanske fenomenet beror på att det på internet publiceras så enormt mycket skit fake news och rubbade teorier om allt mellan himmel och jord - att många väljer att misstro precis allting.

Vi genomlider just nu en av de kallare vintrarna på länge i Norden. Borde inte det innebära en viss temperatursänkning i nordatlanten? Vilket i sin tur borde gynna golfströmmen? Jag vet inte....
Citera
2024-02-11, 10:25
Medlem
Citat:
Någon källa på att effekten är försumbar eller killgissar du bara?
Citera
2024-02-11, 10:26
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är ju inte så enkelt. Globalt har det blivit lite varmare och det kommer nog att fortsätta ett tag. Det stämmer överens med klimatmodellerna.
Temperaturökningen har varit störst i Arktis vilket också stämmer.
Det som är väldigt osäkert är vad som händer med Norra Europa. Vi har ju ett milt klimat för breddgraden som beror på att det transporteras upp mycket värme hit
Om det transportsystemet försvagas så kan det bli betydligt kallare. Men det är extremt svårt att avgöra.
Därför är denna vinter intressant.

Kallare vintetid ja men inte under sommaren, sommaren skulle bli bra mycket varmare i sverige utan golfströmmen med semi-permanenta högtryck och intensiv men kortvarig hetta.

Yellowknife i Canda typ samma latitud som i Östersund, tom varmare där än i sverige sommartid med högre topprekord.
https://ibb.co/hfZgg3x

-4 i årsmedeltemp mot +4 i Östersund, -30 kallare i medeltemp my ass.
Citera
2024-02-11, 10:27
Medlem
Högst troligt, men dröjer nog ytterligare ca 30 år. År 2055?
Citera
2024-02-11, 10:27
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Simulering med komplicerade datormodeller drar till sig intresse både från forskare och allmänhet och massmedia hänger på. Men framgångar tar tid. Väderprognoser förr med tidiga datormodeller var otillförlitliga men intresseväckande, medan man på Windy idag kan få väldigt exakta förutsägelser utan att media hakar på.

Men det fetade ovan verkar tvivelaktigt. Det behöver inte vara någon beröring mellan de sjunkande vattenmassorna och de tillströmmande varma ytvattnet. Det varma vattnet från Mexikanska golfen strömmar huvudsakligen norrut längs norska kusten och vidare österut mot Kolahalvön. Medan det kalla vattnet norrifrån alltid är tyngre än det vatten det möter söderut, uppvärmt av såväl sol, som luft- och vattenströmmar.

Alla oceanografer är inte omutligt objektiva.
Du kan inte få halvdana prognoser på väder som har en framförhållning på mer än 14 dagar.
Citera
2024-02-11, 10:28
Medlem
Sqrbankens avatar
Vem är jag att påstå att informationen är felaktig. Det jag däremot vet är att jag under mitt snart 40-åriga liv måttat tretton skräckrapporter av detta slag på ett dussin och kan väll bara hoppas att det sias fel också denna gång.
Citera
2024-02-11, 10:29
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Någon källa på att effekten är försumbar eller killgissar du bara?
Fråga de oceanografer som studerat golfströmmen, eller vad hände med att lYsSnA pÅ fOrSKaRnA.
Citera
2024-02-11, 10:30
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
2025 som år kommer förmodligen från denna studie
https://www.nature.com/articles/s41467-023-39810-w

Det som utelämnas är
Citat:

We estimate a collapse of the AMOC to occur around mid-century under the current scenario of future emissions.

Citat:
In this work, we show that a transition of the AMOC is most likely to occur around 2025-2095 (95% confidence interval).

Den nya studien som diskuteras i denna tråd
https://www.science.org/doi/10.1126/sciadv.adk1189

Verkar det som att många verkar missförstå detta som ett orealistiskt modellscenario för framtiden. Det är det inte. Denna typ av experiment är inte alls en framtida projektion, utan snarare för att spåra jämviktsstabilitetskurvan. För att spåra jämvikten måste sötvatteninmatningen ökas extremt långsamt, vilket är anledningen till att detta experiment använder så mycket datortid (6 månader med hög upplösning). Efter att modellens tipping point hittats på detta sätt användes den för att identifiera prekursorer som kunde varna oss innan vi når tipping pointen, så kallade "tidiga varningssignaler". Sedan vände sig forskarna till reanalysdata (observationsbaserade produkter, som visas i fig. 6 i artikeln) för att leta efter en tidig varningssignal. Den överordnade slutsatsen att AMOC är "på kurs mot tipping point" är baserad på dessa data.

Med andra ord: det är observationsdata från södra Atlanten som tyder på att AMOC är på sådan kurs att tippa. Inte modellsimuleringen, som bara är till för att få en bättre förståelse för vilka tidiga varningssignaler som fungerar, och varför.
Citera
2024-02-11, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fråga de oceanografer som studerat golfströmmen, eller vad hände med att lYsSnA pÅ fOrSKaRnA.
Snälla du, det var ju precis det den har tråden startades med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in