Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-02-11, 08:54
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aklagarmyndigheten
Vet du hur stort Antarktis eller Arktis är? Tittar man på en världskarta kan man få uppfattningen att Antarktis och Arktis är enorma. Det är en illusion som uppstår när man försöker återge ett runt föremål på en platt yta som en karta. Det finns olika sätt att göra detta, men den vanligaste metoden kallas Mercators projektion. Då förvrängs storleken på många av kontinenterna, och värst drabbad är kanske Antarktis, som ser betydligt större ut än någon annan kontinent på den här sortens karta.
Projektionstypen påverkar inte isens tjocklek eller den mängd vatten som finns infruset. När man beräknar denna volym väljer man så klart en polär projektion. Problemet kvarstår, din analogi med glas med vatten och en isbit är inte tillämplig på den ismassa som finns på Antarktis eller Grönland
Citera
2024-02-11, 08:56
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Påstår man att Golfströmmen kan "stanna" så är man inte vetenskaplig. Då är man en nyttig idiot.
Den verkar åtminstone kunna kollapsa med stora konsekvenser. Ser man inte det så är man en nyttig idiot som springer fossillobbyns ärenden.
Citera
2024-02-11, 08:57
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Inom vetenskapen har världens undergång aldrig varit på tal. Det där är en halmgubbe som folk använder för att slippa ta till sig vetenskapen som snarare flaggar för en rad enorma problem. Men undergången är inte ett av dem. Det är inte minst, alldeles för ospecifikt för att ha något vetenskapligt värde.

Lustigt, det är uppenbart att du aldrig gått igenom FNs klimatrapporter samtidigt som du försvarar dom. Och det är sånna som ni som kallar andra obildade.
Citera
2024-02-11, 08:58
Medlem
Citat:
Den verkar åtminstone kunna kollapsa med stora konsekvenser. Ser man inte det så är man en nyttig idiot som springer fossillobbyns ärenden.
Det enda som kan få Golströmmen att stanna är om jorden slutar rotera. Mao, "vetenskapen" är i paritet med "Flat earth".
Citera
2024-02-11, 09:00
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Lustigt, det är uppenbart att du aldrig gått igenom FNs klimatrapporter samtidigt som du försvarar dom. Och det är sånna som ni som kallar andra obildade.
Lustigt, det är uppenbart att du aldrig gått igenom FNs klimatrapporter samtidigt som du kritiserar dom.
Citat:

Och det är sånna som ni som kallar andra obildade
Foliehatt är en bättre beskrivning.

Säg mig, på vilken sida, vilket kapitel i vilken AR i vilken WG kan jag hitta uttalanden om världens undergång? Du som läst rapporterna?
Citera
2024-02-11, 09:03
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aklagarmyndigheten
Jag orkar inte mer... golfströmmen är på sina ställen 1000 meter djup och 65 km bred därnere...

38,4 C i Florida i somras... yttemperatur... det kallas värmebölja.

Men herregud, varmt vatten flyttar sig och hamnar över kallt vatten. Det är därför det tar så lång tid att värma havet, inte för att det är mycket vatten. Det varma vattnet kyls hela tiden ner och sjunker ner successivt.
Citera
2024-02-11, 09:03
Medlem
Qualatexs avatar
Citat:
Det gäller ju att kunna värdera källor. En artikel i Science advances bör ha lite mer vikt än en artikel illustrerad vetenskap, för den som kan sin källkritik.

Jag ifrågasätter inte direkt vad du vill förmedla, men det främsta offret för den så kallade pandemin var tilltron till den etablerade vetenskapens självständighet; och tron på avsaknad av korruption.
.
Lancet hade väldigt hög renommé för några år sedan, men de lyckades i princip avliva den, med sin politisering.

PS, Jo, jag har själv under decennier arbetat inom vetenskap; och har artiklar publicerade i bla Nature,
Citera
2024-02-11, 09:06
Medlem
Citat:
Om man förstår att det är en scam så bortser man från ett forskningsläge som successivt utvecklats sedan 1800 talet. Och således är en foliehatt som inte kan ta till sig vetenskap och därmed en idiot. Punkt.

Forskare som blir av med sina jobb om dom inte följer order ovanifrån. Läs på lite om
Blackrock och Vanguard så kommer du att förstå hur världen faktiskt styrs och vem som bestämmer vilken agenda världen ska följa.
Citera
2024-02-11, 09:09
Medlem
Mortimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Studien påtalar risken för en tipping point där AMOC inte kan återhämta sig, men inte när en sådan kollaps beräknas inträffa men att den nu är svagare än någon gång under de senaste 1000 åren.

AMOC:s stabilitet påverkar starkt klimatförhållanden i stora delar av norra halvklotet.
Vissa andra säger att som driver golfströmmen inte har försvagats. Efter som det i förstahand är jordens rotation som driver havsströmmarna, och eftersom havet blir varmare i golfen är det en motsägelse att på stå att planetens uppvärmning skulle göra att golfströmmen skulle avta.
https://elisabethoglund.se/blogg/elisabet-granskar-omdomeslost-ansvarslost-och-okunnigt-av-medierna-att-basunera-ut-att-golfströmmen- 2-ar-nar-en-lang-rad-forskare-tillbakavisar-detta-skramseljournalistik-kallas-det%
https://fof.se/amne/oceanografi/page/2/
https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fdetgodasamhallet.com%2F2021% 2F02%2F27%2Fgastskribent-gosta-walin-ar-golfstromm en-verkligen-hotad-eller-bara-usel-journalistik%
Citera
2024-02-11, 09:17
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Jag håller mer er andra briljanta krigare! Era argument är utom denna värld.

Jag gillar inte heller konsekvenserna av denna informationen!

Alltså måste det vara fel!

Och jag gillar inte heller den som säger det, alltså måste det vara fel!

Plus att en gång så tolkade jag en rubrik från en journalist som hade tolkat någon som att den hade fel! Alltså måste all information om det vara fel!

Resonemang, fakta och vetenskap spelar ingen roll. Det är mina känslor som bestämmer vad som är verklighet! Heja mig! Jag är bra! Varje da! Jag är speciell!

Fuck U vetenskap! Fuck U tänkande! Fuck U verkligheten! Död åt naturlagarna!

—-

Hurhuvida det stämmer eller ej har jag ingen aning om, har inte läst artikeln. Men argumentationen från idioterna som skrivit i tråden skriker idioter hur det än är. ”Jaha, ska vi betala högre skatter nu eller?!”, ”En person hade fel om typ någonting liknande en gång för länge sen!”. Jävla mongolider.

Allt ni visar när ni avfärdar information baserat på era mongolidkänslor är att ni är totalt immuna för kunskap, fakta och rationalitet.

Och nej, detta är inte riktat till de som använder logik och rationalitet för att ifrågasätta. Det är endast riktat åt de många mongoliderna i tråden.

Du kanske ska läsa artikeln innan du kallar folk idioter och mongoloider? Det kanske finns människor där ute som faktiskt tänker själva och som liksom mig börjar komma upp i åren och har haft dessa klimatforskares skrämselpropaganda med sig under väldigt lång tid.
Det har varit ny istid, sedan ska vi få alldeles för varmt klimat för att nu återigen frysa oss igenom kalla vintrar.
Våra barn blev skrämda av Al Gores film som visades i samtliga skolor och skolklasser, det var sanningen då. Medans Al Gore fortfarande flyger runt i sina privatjets och bor i sin strandvilla så beskrev han hur världen inom en mkt snar framtid skulle översvämmas och gå under pga koldioxidutsläpp.
Att man då skämtar om plastpåseskatt och elbilar likt Xpeng G9 som ska rädda oss från undergång är inte konstigt.
Citera
2024-02-11, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinurligaBengt
En ny rapport visar att det system av oceanströmmar där golfströmmen ingår löper mycket större risk att kollapsa mycket snart än man tidigare trott.

Norra Europa och Sverige är de stora förlorarna, eftersom vi har Golfströmmen att tacka för att klimatet inte är som i Sibirien. Med avstannad golfström kan medeltemperaturen sjunka med upp till 30 grader. Det är en helt apokalyptisk sänkning som vida överträffar alla andra temperaturförändringar överallt i hela världen.

https://edition.cnn.com/2024/02/09/climate/atlantic-circulation-collapse-weather-climate/index.html

Såg att det fanns en väldigt gammal tråd om golfströmmen men skapar en ny eftersom läget nu är ett helt annat. Nu är det allvar, menar forskarna.

Hur ser ni på att Sverige och norra Europa väntas bli de överlägset största förlorarna på klimatförändringarna i hela världen? Tänker ni bo kvar i Sverige när man får vara glad för någon enstaka plusgrad på sommaren?
Nä inte någon enstaka plusgrad, kolla världskartan så ser du att vädret i Sverige blir som det är i Kanada i dag.
Det kommer fortfarande att bli varma somrar med badtemperaturer, så någon jättedramatisk skillnad blir det inte och vi kommer att leva lika gott ändå.
Sverige är ju väldigt avlångt så norra Sverige blir som norra Kanada så vintrarna kan bli kallare men vi kommer ändå att ha temperaturer över 20 grader varmt på sommaren.
Det kommer att bli större skillnad mellan vinter och sommar men det är väl inga problem alls och livet rullar på som vanligt.
Allt annat som du försöker påstå är skrämselpropaganda, kolla fakta själv så ser du hur det kan bli.
Citera
2024-02-11, 09:18
Citat:
Lustigt, det är uppenbart att du aldrig gått igenom FNs klimatrapporter samtidigt som du kritiserar dom.

Foliehatt är en bättre beskrivning.

Säg mig, på vilken sida, vilket kapitel i vilken AR i vilken WG kan jag hitta uttalanden om världens undergång? Du som läst rapporterna?

Alla? Är du dum? Istiden som skulle förfrysa världen som din religion förutspådde, hur gick det med den? Isbjörnarna, som skulle dö ut pga globala uppvärmning, har dubblerats i population. Nordpolen som skulle smälta bort har förstorats. Att du är för dum för att förstå vad dom säger i sina rapporter med projiceringar lika träffsäkra som en trendig diet ifrån Aftonbladet en vecka innan semester som ska ge 6-pack direkt, är inte mitt problem. Den riktiga vetenskapen kan inte träffsäkert förutspå nästa veckas lokalväder, men din religion kan förutspå hela jordens utveckling 10 år fram i tiden. Om du vill skratta gott kan du ju ta projicerade globala temperaturstegringar från 80-00-talet och jämföra mot verkligheten fram till 2020. Samma med havsnivån. Men just ja, man böt ju namn från global warming till climate change, förutom när man vill säga något om stigande temperaturer då säger man global warming igen. Jag har studerat skämtet som heter "klimat förändring" på master nivå. Klimatförändring är dock naturlig, däremot har det ingenting med C02 att göra. Tänker inte svara något mer på dina inlägg. Du är säkert anställd för att försvara din religion, pallar inte härja med er tyrraniska idioter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in