Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-02-11, 08:10
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Ja självklart.

Och då är det inte klimatet det är fel på. det är mjukvaran!
Ja, visst kan man se det så, men mjukvaran fungerade tidigare, nu är liksom alla gamla sanningar ställda på ända. Jag rekommenderar att du lyssnar mer på de som arbetar med klimatologi och meteorologi, de kan sina saker och lever nära den verklighet du anser att du har bättre koll på.
Citera
2024-02-11, 08:11
Medlem
Kaffekrigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Sist denna myt spriddes så hörde jag att Sverige skulle kunna få 10 grader kallare vintrar, ingenting om kallare sommarhalvår.

Istället för att vara rädd och skita ner mig kring dom här alarmen som kommer i tid och otid väljer jag att slita i dom!

2006 stod miljöfascister i Riksdagen och sa att vi inte skulle ha någon snö på Vasaloppet 2023

2020 var det ju snö brist och loppet höll på att ställas in ju… de är inte helt fel ute, men inte helt rätt heller.
Man har även kört snökanoner i många år för att det blir förståligt med snö. 2024 är nog den bästa mängden naturligt på några år.

Men i Sydvästra Skåne där det typ aldrig snöar, möjligen någon dag sen borta. Här har det öst ner mer snö än vad jag kan komma ihåg sedan början av 00 talet.
Något med Golfströmmen och vårat klimat finns där, om det är relaterat med snöfall här och den kalla vintern vi har? Pass på den frågan. Det kan jag inte tillräckligt om.

Men vanligtvis brukar vi ha vår här nere och mer regn och 8-10 grader istället för 0.5 grader och snöflingor.
Citera
2024-02-11, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aklagarmyndigheten
Om du kopplar upp alla kolkraftverk, kärnkraftverk, alla motorer osv på jordklotet och drar ner energin i haven. Vet du hur lång tid det tar att höja världshavens temperatur med en grad Celsius? 25000 år enligt termodynamikens lagar.
Nu är det inte spillvärmen från kraftverken utan den ökande växthuseffekten som värmer jorden.

Citat:
Antarktis är dessutom ingen ö på det viset som folk trodde förr. Det visar sig att isarna flyter på vatten. Har du någonsin sett en isbit i ett glas höja nivån när den smälter? Det är exakt det som "forskarna" försökte hävda. Denna variant med havsnivåerna har de slutat med eftersom den var lite väl efterbliven.
Antarktis är en kontinent, inte en ö. Det är inte den flytande isen runt Antarktis eller Grönland man oroar sig för utan den som ligger på land eller är så tjock att den står på havsbotten. Smälter den så stiger haven. Om du tror att forskarna någonsin varit omedvetna om Arkimedes princip är det nog snarare du som är lite efterbliven.
Citera
2024-02-11, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men det är yttemperaturen som är den relevanta för oss, inte vad det är för temperatur 1000 meter ner i havet. Det tar inte 25000 år att höja ytttemperaturen. Det var 39 grader C i havet i Florida i somras.
Värme skingras i vatten ditt mähä. Du kan inte värma en vattenmassa lokalt och hålla värmen där.

Jösses vad dum i huvudet du är. Du har noll kunskap i termodynamik, eller hur? Självklart spelar hela vattenmassans temperatur roll.
Citera
2024-02-11, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffekrig
Men i Sydvästra Skåne där det typ aldrig snöar, möjligen någon dag sen borta. Här har det öst ner mer snö än vad jag kan komma ihåg sedan början av 00 talet.
Något med Golfströmmen och vårat klimat finns där, om det är relaterat med snöfall här och den kalla vintern vi har? Pass på den frågan. Det kan jag inte tillräckligt om.
Det vi ser effekt av idag är snarare en försvagad polarvirvel. Tidigare var den kalla luften i Arktis instängd där uppe, men när Arktis värms snabbare än resten av jorden så försvagas vindarna som håller kvar den och kall luft kan välla ned söderut.
Citera
2024-02-11, 08:14
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djurmo
Ja, visst kan man se det så, men mjukvaran fungerade tidigare, nu är liksom alla gamla sanningar ställda på ända. Jag rekommenderar att du lyssnar mer på de som arbetar med klimatologi och meteorologi, de kan sina saker och lever nära den verklighet du anser att du har bättre koll på.

Tramsinlägg från dig.
Du har själv argumenterat för varför det inte förhåller sig på det sättet som du initialt påstod, men nu skall jag lika luddigt lyssna på på någon för att jag (som du påstår, och jag aldrig gjort) "Har bättre koll" än meterologerna.

Det är en ren hittepåargumentation av typen "Har du slutat slå din fru?"

Rent trams.
Citera
2024-02-11, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Nu är det inte spillvärmen från kraftverken utan den ökande växthuseffekten som värmer jorden.

Är du snäll och visar ekvationen för värmeöverföring mellan jordens atmosfär som håller -18C i genomsnitt, till världshaven som håller en yttemperatur på ca 15C.

Ska vi först ta definitionen av värme? Värme är energin som överförs från hög till låg temperatur.

Så, hur mycket värme kan överföras från den superkalla atmosfären till den varma havsytan? Visa din ekvation.
Citera
2024-02-11, 08:18
Medlem
Om vi inte gör något radikalt (oklart vad) kommer vi antingen att stekas eller frysas till döds! 😱

Jag tar sådana larm med ro och utgår cyniskt från att det handlar om att äska forskningsanslag.
Citera
2024-02-11, 08:20
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aklagarmyndigheten
Om du kopplar upp alla kolkraftverk, kärnkraftverk, alla motorer osv på jordklotet och drar ner energin i haven. Vet du hur lång tid det tar att höja världshavens temperatur med en grad Celsius? 25000 år enligt termodynamikens lagar.
Antarktis är dessutom ingen ö på det viset som folk trodde förr. Det visar sig att isarna flyter på vatten. Har du någonsin sett en isbit i ett glas höja nivån när den smälter? Det är exakt det som "forskarna" försökte hävda. Denna variant med havsnivåerna har de slutat med eftersom den var lite väl efterbliven.
Visst, det finns vatten under delar av Antarktis inlandsisar, men det mesta ligger på land. Dessutom de där sjöarna är väldans mycket för grunda för att dy ska kunna betrakta detta som ett glas med en isbit i. Antarktis inlandsis är någon kilometer tjock. Ska denna placeras i analogi med din isbit behöver sjön vara ungefär 9 gånger djupare än istjockleken. Så är inte fallet. Din analogi med isen är mer som att du har en flat tallrik mer ett berg av is på. Visst, lite av isen omges av vatten, men berget innehåller mer vatten än vad vattnet på din tallrik/sjö bär upp

Nu är det inte genom direkt uppvärmning av haven via kraftverk som är grejen. Vi har här en instrålning från solen som varje sekund är enormt mycket större än all den energi våra kraftverk producerar. Det vi gör är att vi petar in koldioxid i luften som gör att energin från solen inte återreflekterar ut i rymden som tidigare utan mer blir kvar. Du kikar bara på fel del av problemet. Du har läst/hört någon skeptiker som suttit hemma och fantiserat ihop något, räknat på det och kommit fram till att vår kraftproduktion inte kan höja temperaturen. Denna någon missade att det är energin från solen som kommer värma upp planeten.

Lyssna mer till de som verkligen jobbar med detta och inte de där som sitter hemma och hittar på.
Citera
2024-02-11, 08:23
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Tramsinlägg från dig.
Du har själv argumenterat för varför det inte förhåller sig på det sättet som du initialt påstod, men nu skall jag lika luddigt lyssna på på någon för att jag (som du påstår, och jag aldrig gjort) "Har bättre koll" än meterologerna.

Det är en ren hittepåargumentation av typen "Har du slutat slå din fru?"

Rent trams.
Du må tycka vad du vill, jag är inte enig med dig. Jag anser inte att jag resonerat emot mig själv och förstår inte var du får det ifrån.
Citera
2024-02-11, 08:27
Medlem
Läste senast för ett halvårsedan i illustrerad vetenskap att det inte särskilt stor risk att golfströmmen skulle kollapsa inom närstående. Att den tappat fart var redan ett faktum för 10år sedan. Men han trodde inte på någon kollaps
Citera
2024-02-11, 08:28
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Värme skingras i vatten ditt mähä. Du kan inte värma en vattenmassa lokalt och hålla värmen där.

Jösses vad dum i huvudet du är. Du har noll kunskap i termodynamik, eller hur? Självklart spelar hela vattenmassans temperatur roll.
Här kan du kika lite
https://climatereanalyzer.org/clim/sst_daily/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in