2024-02-10, 17:15
Medlem
Pershagen76s avatar
Glöm inte den låga skatten i Täby.
Citera
2024-02-10, 17:35
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razkolnikow
Danderyd wannabees.
Exakt, mina minnen är uråldriga men jag växte upp i Danderyd och Täby-gängen som kom ibland var pinsamma lantisar med mindre pengar och lägre intelligens, och längre resväg med 601 och 614. Dock slog Täby Centrum Mörby centrum och Grindtorp var coolt att vandra igenom.

Självklart bort man i Danderyd. Om man har råd.
Citera
2024-02-10, 17:38
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Sant, det gjorde jag, Nacka är nog ännu sämre än Täby, därav min Lidingörekommendation.
Nacka är finare med äkta skärgård, Lidingö känns lite trångt och Biancafierat och extra snobbigt medans man är mer normal i Nacka. Jag har bott både i Nacka, Lidingö, Danderyd, Mälarhöjden.
Citera
2024-02-10, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Nacka är finare med äkta skärgård, Lidingö känns lite trångt och Biancafierat och extra snobbigt medans man är mer normal i Nacka. Jag har bott både i Nacka, Lidingö, Danderyd, Mälarhöjden.

Hade du inte råd med hus på Djurgården eller varför bodde du aldrig där?
Citera
2024-02-10, 17:54
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag tittade som ganska ung på Stickan Anderssons fina villa i Diplomatstan (Djurgården), men om man bor där får man kungar som grannar och blir uttittad av turister så det är mest jobbigt. Och försök köra bil dit. Djursholm är bästa platsen att bo på enligt mig, Nacka tvåa. Täby är inte dåligt på något sätt, men det går inte för mig som växt upp i Danderyd att växla ner så mycket i status.
Citera
2024-02-10, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BavarianBeetle
Kommer inte den där Johan Rheborg ftån Täby? Det är allt jag vet om den staden eller vad det är. Skulle inte bry mig om en komet smällde ned där.

Nej, Täby har aldrig haft stadsrättigheter. Innan kommunreformen 1971 så var Täby en köping.
Citera
2024-02-10, 18:28
Medlem
mediekratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
.

Enligt mig ligger det för långt ifrån stan, flygplatser och arenor, samt har en ganska galen prisbild när det kommer till bostäder och pris per kvm
Mycket kan man säga om Täby men att det skulle vara långt ifrån ”flygplatser”? Långt bort från typ Skavsta tänker du?

Kul att folk skriver om Nacka i samma tråd. Det är nog orten som ligger sämst till av samtliga ”närförorter”. Lidingö, Danderyd, Täby i den ordningen är fortfarande vettiga områden med lite bus mycket tack vare avsaknad av tunnelbana. Jag ger inte mycket för Nacka och Stureby.
Citera
2024-02-10, 18:32
Medlem
Storfetdases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Inget är väl till salu på Djurgården? Hela skiten är bara arv som jag förstått. Måste hålla med att Nacka är det bästa området i Stockholm.
Citera
2024-02-10, 18:41
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Tar ju Värmdö före Nacka varje dag. Fortfarande buss, men mer skärgård, större tomter och mindre motorväg.
Saltis är också fint, men en annan prisbild.

Tycker nog fortfarande Lidingö är en bra kompromiss.

Alla dessa bättre än Täby
Citera
2024-02-10, 18:52
Medlem
Täby är ganska stort. Vissa delar är nya "trendhus" på insprängda pyttetomter, med nästan noll trädgård och två Tesla/Audi på uppfarten. Andra är radhusgator områden. Medan t ex Näsby park är betydligt bättre, dvs gedigen gammal övre medelklass.
Citera
2024-02-10, 19:05
Medlem
hallonyoghurts avatar
En sovförort. Det finns bostäder, en galleria och inte så mycket mer. För jobb och nöjen så måste man åka hela vägen in till Stockholm via Roslagsbanan eller buss, vilket tar mycket längre tid än det borde och kan vara trångt och jobbigt beroende på tid.

Att ta bilen är vanligtvis inte heller något bra alternativ då E18 kan stocka igen under rusningstid och trängselskatter och parkeringskostnader snabbt gör det ekonomiskt försvarbart att köpa något mer centralt boende än något i Täby.

Om man är en familj där båda föräldrarna har möjlighet att jobba mycket hemifrån så kan Täby vara ett bra alternativ. Jag skulle dock inte rekommendera det till singlar, personer som måste åka in till stan för att jobba varje dag eller personer som gillar att ta del av nöjen på stan. Barer, restauranger, konserter, teater, etc. Blir att åka in till stan för allt sånt.
Citera
2024-02-10, 19:07
Medlem
Lilliehorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Tar ju Värmdö före Nacka varje dag. Fortfarande buss, men mer skärgård, större tomter och mindre motorväg.
Saltis är också fint, men en annan prisbild.

Tycker nog fortfarande Lidingö är en bra kompromiss.

Alla dessa bättre än Täby

Värmdö före Nacka? Vad röker du egentligen?

Till och med jag som har släkt i Täby hade valt Nacka framför i stort sett alla kommuner i Stockholms län.
Senast redigerad av Lilliehorn 2024-02-10 kl. 19:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in