2025-02-13, 23:06
Medlem
På dekis. En gång i tiden var det en överklass/övre medelklassförort (fastän mindre fin än Danderyd) med en imponerande galleria. Tycker nybyggnationerna (speciellt Hägernäs) har förstört mycket av Täby och lockat till sig fel klientel, det börjar bara kännas som en i raden av avlägsna landsbygdskommuner utan något speciellt att erbjuda.
Senast redigerad av Fakeolog 2025-02-13 kl. 23:09.
Citera
2025-02-15, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russofil
Ja, vad är era intryck utav Täby?
Både folk som inte bor där och i resten av Sverige kan också svara. Även de som bara jobbar och bara varit förbi nån gång.

Så vad tycker ni om området?
Bra eller dåligt?
Är det bara en ”random förort”?
Vad för folk bor där?
Är det lungt eller stökigt?

Hur är delområdet Täby park?

Tack på förhand ☺️

Bor ej i Täby men har bekanta där och varit en del i kommunen.

Täby park är trist och ocharmigt som de flesta nybyggda områden eftersom de av naturliga skäl ligger trist till.

Att bo i lgh i Täby är ingen höjdare och inget jag förstår varför man skulle göra. En lägenhet i Täby park på 100 kvm kostar lika mycket som ett rätt fräscht radhus i Täby. Lägenheter i Näsydal, Grindtorp eller Storstugan kostar kanske hälften av de nybyggda lghshusen även om de är topprenoverade.

Stökigt är det dock verkligen inte.

Folk som bo i villorna är, utom vissa pensionärer, 99% högre tjänstemän. Varenda kines som har jobb på Huawei etc verkar köpa villa i Täby.

Villaområdena är trygga och har bra skolor men ocharmiga och fula. Mest rätt hemska 70-80 tals villor. Det är också väldigt mycket äldre så räkna inte med att ha barnfamiljer som granne i villa, snarare Kjell och Lena 72. Vilket inte är så jäkla konstigt eftersom en fräsch nybyggd lägenhet i kommunen är betydligt dyrare än villor per kvm.

Du är extremt bilburen i Täby. Speciellt i villaområdena då kommunikationerna är dåliga. 2 bilar är då ett måste och ndu ser knappt en människa utanför en bil som inte rastar hunden.

Täby C är Sveriges bästa galleria dock.

Skulle någon tvinga mig att bo i lgh i Täby hade jag utan tvekan valt Hägernäs Strand.

Typ detta;

https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-4rum-hagernas-strand-taby-kommun-sjovillegrand-10-8537057683149860200
Senast redigerad av flanders 2025-02-15 kl. 11:05.
Citera
2025-02-27, 23:37
Medlem
Russofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Ok, inte ens fyrtio papp, alltså. Ingångslön efter en anständig utbildning.
Förmodligen knappt hälften av vad folk i riktiga Täby tjänar. Per person.
Fortfarande nyproducerade skitområden inga riktiga människor bor i.

Var bor riktiga människor i lägenhet?
Citera
2025-02-27, 23:39
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Var bor riktiga människor i lägenhet?
I städer, inte i förorter eller på landet.
Citera
2025-03-26, 01:56
Medlem
Russofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
I städer, inte i förorter eller på landet.

Men om man vill bo i nyproduktion?
Citera
2025-03-26, 11:12
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Men om man vill bo i nyproduktion?
Men det vill man inte, som en riktig människa. Nyproduktion är gips, plast och prefab, standardlägenhet utan själ, vem vill bo så?
Citera
2025-04-02, 22:40
Medlem
Det som brukar slå mig om Täby är att allt ser likadant ut, att bilarna är lite finare och att folk som rör sig ute har sådanadär rutiga kläder på sig (quiltad heter det tydligen). Nä, känner mig inte hemma.
Citera
2025-04-06, 10:19
Medlem
DonMacos avatar
Täby är toppen när man har familj. Självklart finns det problem här, liksom överallt, men inte i särskilt stor utsträckning. Bil underlättar enormt.

Kultur och nattliv får man avnjuta i Stockholm, men å andra sidan så kostar en Uber från stan sällan mer än 250 spänn.

Det är ett makalöst ospännande ställe att bo på, vilket verkar ha en viss attraktionskraft numera. Därav så kostar det att bo.

För att känna sig direkt otrygg i Täby, så torde man ha patologisk skräck för det mesta och då går man förslagsvis och pratar med en psykolog.
Citera
2025-10-27, 18:58
Medlem
Bor i hus i Ella Park i Täby. Renodlat villaområde uppvuxet på 60-talet. Många äldre bor kvar men sker generationsskifte successivt och mina barn har många jämnåriga vänner i området. Otroligt tryggt, lugnt och trivsamt område. Närheten till Täby Centrum är en stor bonus. Många grönområden och trevliga elljusspår. Det enda jag ångrar är att jag inte flyttade hit med familjen tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in