2024-02-10, 11:16
Medlem
526s avatar
Förlåt min okunskap - men finns det inga dansställen kvar idag?
Som TS skriver så fanns det många "discon" förr i tiden. Det var dels svenneställen som BZ och Collage mfl där unga dansade till mainstream musik. Sen fanns det klubbar med dansmusik av olika sort.
Nu är det EDM som är en blandning av pop och techno.
Men var dansar man till det? På festivaler och skogsrejv vet jag, men hur är det på nattklubbar i Stockholm? Jag bor visserligen i stan men är aldrig på såna ställen. Tex Sturecompagniet . . dansar folk där?
Citera
2024-02-10, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Okej, så det är invandrarnas fel även detta, med diskoteksdöden alltså?
Nej men de som komihåg babasonic på Mariatorget. Fan vilket ös det var. Gick på baba på den nya platsen och fyfan det sög hästkuk.
Det ska var mörkt och trångt. Hög musik osv.

Men visst vissa klubbar är det mycket babianer. En klassiker är väl Club 24 på Fridhemsplan. Fanns många sköna klubbar på Kungsholmen förut också
I innerstan har alla klubbar typ dött ut. Pga klagomål från fittsvennar
Citera
2024-02-10, 11:17
Medlem
Det närmsta disco i Stockholm man kan komma är väl golden hits. Var där senast för nån vecka sen och det var gott om folk, till störst del svenskar i blandade åldrar/medelålders
Senast redigerad av granskottet80 2024-02-10 kl. 11:21.
Citera
2024-02-10, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Som TS skriver så fanns det många "discon" förr i tiden. Det var dels svenneställen som BZ och Collage mfl där unga dansade till mainstream musik. Sen fanns det klubbar med dansmusik av olika sort.
Men var dansar man till det? På festivaler och skogsrejv vet jag, men hur är det på nattklubbar i Stockholm? Jag bor visserligen i stan men är aldrig på såna ställen. Tex Sturecompagniet . . dansar folk där?
Finns ju inte så många fanshak kvar överhuvudtaget. Så... Finns typ tre på söder. 2010 fanns de överallt. Babasonic på onsdagar var en klassiker, vid Mariatorget
Citera
2024-02-10, 11:20
Medlem
zombie-nations avatar
Folk går väl ut och dansar nu med. Eller ska det vara en klubb som har ett jättestort dansgolv för att det ska gillas? Musiken idag som är populär är ju dansmusik, den har ju inga melodier eller text, den har bara upprepningar på tre toner och rytm. Det är väl inget man kan sitta hemma och lyssna på.
Citera
2024-02-10, 11:24
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theflashmelker
Finns ju inte så många fanshak kvar överhuvudtaget. Så... Finns typ tre på söder. 2010 fanns de överallt. Babasonic på onsdagar var en klassiker, vid Mariatorget

Ja Babasonic kommer jag ihåg, men det var ju indiepop för unga. Sen fanns det andra indieklubbar som Metropolis (troppan) och Fritz Corner (och Gustav Gelin var överallt )

Men jag tänker på vanligt folk? Dansar de inte?
Senast redigerad av 526 2024-02-10 kl. 11:30.
Citera
2024-02-10, 11:42
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theflashmelker
Nej men de som komihåg babasonic på Mariatorget. Fan vilket ös det var. Gick på baba på den nya platsen och fyfan det sög hästkuk.
Det ska var mörkt och trångt. Hög musik osv.

Men visst vissa klubbar är det mycket babianer. En klassiker är väl Club 24 på Fridhemsplan. Fanns många sköna klubbar på Kungsholmen förut också
I innerstan har alla klubbar typ dött ut. Pga klagomål från fittsvennar

Ja, vid Fridhemsplan fanns det ett gäng ställen.
Och var man inte på disko med stort dansgolv, så kunde man gå ner på ett underground-ställe som var klubb.
Bäckahästen var jag på också.

Diskoteksdöden verkade greppa tag om Sverige för drygt 20 år sen som ni säger.
Riche, Sturecompagniet och Spy Bar är väl de enda ställena som finns kvar i Stockholm i princip?
På 80-90-talet låg diskoteken strösslade utmed varenda gata i princip i Stockholms innerstad.
Blaffiga dansgolv, blandat med restauranger med mindre dansgolv.

Jag har inte insett den här diskoteksdöden förrän på sistone, för jag slutade gå för typ 25 år sen då jag fick tinnitus med hyperacusi och dessutom bildade familj.
Jag hade ju gått ut för att ragga killar, då jag gick på disko. Dansandet var sekundärt.
Citera
2024-02-10, 11:42
Medlem
cacas avatar
Dålig lönsamhet har väl dödat de flesta discon och dansställen.
Förr tjänade man på inträde, folk åt/drack så det gick runt.

Sen kom problem med folk som av vissa anledningar inte dricker alkohol samt ställer till med viss kaos.

I dess spår tvingas man ha fler anställda i form av vakter i entrén, kombination mer stök som gör att fler väljer bort gå på lokal och spendera pengar och bara bli besviken. Andra aktörer som vill driva garderoben på ditt ställe osv.
Så kundunderlag sviktar och kvar blir de som inte konsumerar det man tjänar pengar på, alkoholen mm.

Därav anledning få går på disco, det finns inga discon kvar gå på då de lagts ner i princip. Finns det några kvar så lär en skötsam person som vill gå ut och ha kul inte välja dessa. Det blir mat på krogen med vänner istället för dra på klubb.

Den enda dans som fungerar fortfarande är dansbandsveckor och liknande då folk går man ur huset, men klart bara tidsfråga innan kaos kommer till dessa tillställningar också.
Citera
2024-02-10, 11:46
Medlem
dialektikers avatar
Citat:

Jag har försökt att få svar var de nattklubbarna ligger, som folk ändå säger finns i Stockholm.
Men någon som sagt att det finns, har inte uppgett någon adress, förutom att någon sa att det dansas techno på Berns.

Hur stort är dansgolvet där isåfall? Då jag var där på 90-talet var det jättestort.
Citera
2024-02-10, 11:51
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Jag har försökt att få svar var de nattklubbarna ligger, som folk ändå säger finns i Stockholm.
Men någon som sagt att det finns, har inte uppgett någon adress, förutom att någon sa att det dansas techno på Berns.

Hur stort är dansgolvet där isåfall? Då jag var där på 90-talet var det jättestort.
Ja Berns kan jag tänka mig. Har gått förbi där nån sommarnatt och det var hög musik.

För ca 5 år sen var jag (pga av en kompis) på Solidaritet vid Stureplan. Det var fullt med unga och på det lilla dansgolvet var det några tjejer som dansade och runt stor mörkhyade killar och tittade. Det var rätt tragiskt och obehagligt. En kompis dotter säger att hon och hennes kompisar bara hänger på skogsrejv för att det är tryggare och mycket vänligare.
Citera
2024-02-10, 11:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Som nämns är nog dejtingapparna en starkt bidragande faktor, förr gick man ju ut och dansade för att träffa folk och då gärna i bemärkelsen träffa en partner. När mina föräldrar var unga på 80-talet var dansklubbar/diskotek ett generellt bra forum för att träffa någon.

Inte minst sedan Corona 2020 vande sig folk vid att sitta hemma, och vill man dejta tankar man ned en dejtingapp, vilket gör att intresset för att gå ut och dansa är väldigt svalt. Överlag är det inte heller så många unga (under 40 år) som är ute på klubbar längre utan mer medelålders folk.

Tolkar det som hyfsat ekvivalent, gå och på dansklubb/krog/disco i syfte att träffa folk och dansa. Och ja, det har klart minskat som fenomen, folk sitter hemma och umgås via datorer/telefoner istället.

Det är ekvivalent, konstigt nog har vi fler krogar här i Stockholm än på 1990-talet så man kan undra hur de lyckas tjäna pengar på en uppenbar överetablering.
Är det pizzeria-fenomenet vi ser, mycket svarta pengar i omlopp?

Internet, dating-appar mm har säkerligen bidragit till vad trådskaparen tar upp men mångkulturen är definitivt en bidragande orsak det också, som citeras i tråden, hört många tjejer säga samma sak som fransyskorna.
Vem vill ut på ett dansställe där man med hög sannolikhet kommer få tafsande händer på sig av sliskiga babbar?

Jag upplever också att dagens studenter/ungdomar är mer vuxna när det gäller sånt som uteliv, går de ut så är det i sällskap med vänner för att äta gott och sedan hem till någon för samkväm.
Citera
2024-02-10, 12:00
Medlem
Citat:
Ja Babasonic kommer jag ihåg, men det var ju indiepop för unga. Sen fanns det andra indieklubbar som Metropolis (troppan) och Fritz Corner (och Gustav Gelin var överallt )

Men jag tänker på vanligt folk? Dansar de inte?
Men det är ju sjuuukt kasst att gå ut och dansa idag. Det ska vara trångt mörk och man ska vara full som en balle
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in