2024-02-10, 08:38
Medlem
3Godisars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harr.
Hämta tillbaka den och återställ till fabriksdata om du är nervös...
förseent....
Kärlen är tömda.

Kommer den krossas i sopbilen nu då förresten, kom jag på!! Det är ju bra.
Citera
2024-02-10, 08:40
Medlem
3Godisars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenStyrandeEliten
Det här kan låta oseriöst men du kunde ju bara tagit en hammare och slagit sönder hela datorn innan du bara dumpade den i soprummet? Gör den obrukbar nästa gång.
Nästa gång ska jag göra det. Är bara lite rädd att det är farligt tex kan orsaka brand.
Citera
2024-02-10, 08:41
Medlem
3Godisars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiquidSwords
Fan du skulle låtit mig få den, sitter och skriver på en knappt fungerande telefon efter min lägenhet tömts på allt jag ägde av mitt ex medans jag var på behandlingshem :,(
Beklagar! Kan dock känna du är värd en bättre dator och inte den halvtrasiga gamla skiten då.
Citera
2024-02-10, 08:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
Tja, ALLA är inte brottslingar. Men någon blev nog glad över att hitta en gratis dator.
Tips. sälj din gamla dator på Tradera, är den komplett och fungerar så kan man lätt sälja den för mer än 1000 kr.
Innan man säljer, återställ datorn till fabriksinställningar, då försvinner allt du har skrivit eller laddat ner, bara OS. är kvar. Lätt gjort.
Jag har några laptoppar på hög, eftersom det bär mig emot att slänga fungerande saker.
Jag gav nyligen bort en av dessa. Efter återställning till fabriksinställningar.

Allt är inte säljbart. Jag bruka ge bort datorer istället. Särskilt gamla iMac är populära...
Citera
2024-02-10, 08:45
Medlem
3Godisars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Vet inte var eller hur du bor men att någon skulle fiska upp en slängd dator och ta hem brukar bara fattiga babbar och autistnördar göra.
Göteborg.
Jag hade själv aldrig tagit nåt från ett soprum med undantag för en 200 kr-sedel
Men i mitt nuvarande soprum försvinner allt, tex ställer man en TRASIG ikea stol där så är den borta 3 h senare.
Citera
2024-02-10, 08:56
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3Godisar
Jag vet inte hur man gör det på nåt säkert sätt och är rädd det ska börja brinna eller jag får en stöt?
Kan man lämna in den nånstans och göra det?

Nej, du får ingen stöt. Bryt upp baksidan och dra ut hårddisken. Sen så gör du vad du vill med den.
Citera
2024-02-10, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3Godisar
Är det inte farligt, brandrisk eller risk att få stötar och så?
Eller ba att köra, banka random med en hammare?
Inget har hänt när jag har bankat sönder mina. Jag brukar lägga dem i en plastpåse först för att slippa löst splitter. Fördelen är att exempelvis glasskivorna med magnetyta splittras i tusen delar och då är det i praktiken omöjligt att återställa data.
Citera
2024-02-10, 10:37
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
Varför plockade du inte ut hårddisken iallafall?

Jag menar, i fel händer kan du få problem.
Det är ingen rocket science att plocka ut data på lösenordskyddade diskar.
Jag brukar plocka ur hårddisken, men vet inte hur jag ska förstöra dem. Så jag har några stycken ligger i hyllan här hemma... Man kanske kan ta en slägga och slå sönder hårddiskarna? Räcker det? Elda upp dem går väl inte?
Citera
2024-02-10, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag brukar plocka ur hårddisken, men vet inte hur jag ska förstöra dem. Så jag har några stycken ligger i hyllan här hemma... Man kanske kan ta en slägga och slå sönder hårddiskarna? Räcker det? Elda upp dem går väl inte?
Jag brukar ta en skruvmejsel i mot hårddisken, och slå på den med en hammare, tills det blir hål i hårddisken..
Citera
2024-02-10, 11:59
Medlem
Kommer lätt in i den samt kan återställa mycket av det du har raderat.

Jag brukade köpa begagnade mobiler och datorer och återställa massa bilder och så, sen utpressade jag ägarna om jag hittade nakenbilder på dom.

En gång köpte jag en dator av en företagare och när jag återställde filerna hittade jag nakenbilder på honom samt barnporrbilder.
Han var iaf inte tveksam att betala mig om jag säger så xD.
Citera
2024-02-10, 12:00
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mustnotbenamed
...
En uttråkad tonåring lär däremot vara kapabel att komma runt lösenordsskyddet.
korvkorv 123456
skit
123123
jaghartråkigt
jagarbast

Även om man stoppar den rätt på återvinningscentralen som numera har egen behållare för elektronik av mer bärbar natur så har dessa kontainar blivit stulna ibland.

Sedan kan man fråga den som tar något om han kanske inte wipar hårddisken åt dig innan han säljer den.
Citera
2024-02-10, 13:12
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Ta ut disken och kör den i ugnen.
Varför det? Mycket enklare att formatera om den. Tror en fullständig formatering tömmer den mycket säkrare än att köra den i en ugn om du inte har en keramikugn som blir tusentals grader varm. En fullständig formatering räcker om du inte haft saker som skulle intressera CIA, NSA, ryska säkerhetstjänsten osv på den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in