2024-02-10, 00:41
Avslutad
Jag har sparat alla mina hårddiskar hemma. Tänker gå loss med vinkelslipen på dem innan jag slänger dem. Det behövs tydligen. Lycka till att hitta nåt efter det!
Citera
2024-02-10, 00:53
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Vet inte var eller hur du bor men att någon skulle fiska upp en slängd dator och ta hem brukar bara fattiga babbar och autistnördar göra.
Citera
2024-02-10, 01:18
Bannlyst
Används maximalt med våld emot laptopen. Är det mekniska hårddiskar, så går det sönder ganska lätt. Så släng datorn i backen några ggr.

Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
soprum är ofta låsta och endast behöriga i föreningen kommer åt soprummet, folk som dyker ner i sopcontainern hör inte till vanligheterna och sannolikheten att en illasinnad datorhacker skulle komma åt datorn och din personliga information är väldigt, väldigt liten

Större återvinningsstationer där saker slängs öppet och kan kommas åt av kreti och pleti höjer väl risken till en promille

Finns måmga som fiska hem prylar ifrån miljörummen , särskilt datorer finns en och annan som försöker fixa själv. Det finns som finns på en gamla dator, kan vara mailkontakter och liknade som kan säljas vidare till klanbrottslingar.

Tex sparade lösenord i t.ex chrome, kam man återskapa ....
Senast redigerad av 53280 2024-02-10 kl. 01:23.
Citera
2024-02-10, 01:38
Medlem
Brolarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3Godisar
Fick lite noja.

Slängde en gammal laptop i soprummet utan att på något sätt töma den.
Den är låst med ett användarnamn/lösenord.

Jag har vad jag vet inget direkt superhemligt på den, men har använt den i 5 år dagligen. Surfat mm.
Så säkert laddat ner nåt personligt dokument etc. Bilder finns, vanliga semesterbilder etc.

Vad är det värsta som kan hända om nån tar och fiskar upp den?
Kommer man öht in i den?

En annan fråga tills senare i livet: Hur ska man på bästa sätt göra när man slänger en dator? Inte så här, fattar man ju....

Om HDD eller SSD inte är fastlödda (vanligt på smala laptops nuförtiden) så skruvar du ut den och spar, övriga dator slänger du.

Om SSD eller HDD är fastlödda så får du fysiskt förstöra datorn och moderkortet. Här kan du vara hur kreativ som helst men släggan är din bästa vän.
Citera
2024-02-10, 03:35
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3Godisar
Jag visste inte hur man gjorde...
Tja, ALLA är inte brottslingar. Men någon blev nog glad över att hitta en gratis dator.
Tips. sälj din gamla dator på Tradera, är den komplett och fungerar så kan man lätt sälja den för mer än 1000 kr.
Innan man säljer, återställ datorn till fabriksinställningar, då försvinner allt du har skrivit eller laddat ner, bara OS. är kvar. Lätt gjort.
Jag har några laptoppar på hög, eftersom det bär mig emot att slänga fungerande saker.
Jag gav nyligen bort en av dessa. Efter återställning till fabriksinställningar.
Citera
2024-02-10, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
HD och SSD kan man tömma eller slå sönder, men resten? Vad gör det om någon återanvänder din gamla skärm?

Datorn i sin helhet blir mindre intressant. Det krävs mer arbete osv...
Citera
2024-02-10, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tramsluder
Varför slå sönder skärmen, borde det små elektroniska goblins i den eller

Nej men det gör datorn som helhet mindre intressant.... Större chans den mals ner direkt.
Senast redigerad av Storgatan19 2024-02-10 kl. 04:01.
Citera
2024-02-10, 04:13
Medlem
Funkar inte en mega super duper magnet bra som komplement till borrmaskinen och vinkelslipen också?

Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Vet inte var eller hur du bor men att någon skulle fiska upp en slängd dator och ta hem brukar bara fattiga babbar och autistnördar göra.

Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
soprum är ofta låsta och endast behöriga i föreningen kommer åt soprummet, folk som dyker ner i sopcontainern hör inte till vanligheterna

Det ställer jag mig tveksam till.
Citera
2024-02-10, 08:29
Medlem
3Godisars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarimBenzema2015
Vilken korkad lodis du är. Detta var ju tämligen JÄVLIGT ogenomtänkt. Hur tänkte du nu?

Jo du kan få MASSOR med ALLVARLIGA problem. JÄTTEALLVARLIGA PROBLEM!
Fast skriv vilka, då?
Citera
2024-02-10, 08:35
Medlem
3Godisars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refuserad
Man ska banka sönder dem, det är både billigt och säkrare.

Är det inte farligt, brandrisk eller risk att få stötar och så?
Eller ba att köra, banka random med en hammare?
Citera
2024-02-10, 08:36
Medlem
3Godisars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Ts, kan du verkligen inte slå sönder en dator? Du slängde den skrev du, så den behöver ju knappast vara hel. Bara slå sönder datorn och dra ut hårddisken och massakera den.
Jag vet inte hur man gör det på nåt säkert sätt och är rädd det ska börja brinna eller jag får en stöt?
Kan man lämna in den nånstans och göra det?
Citera
2024-02-10, 08:37
Medlem
3Godisars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Ja, till att börja med ska du ju slänga den i elektronikavfall... gissar att du inte har en ebehållare för elektronikavfall i soprummet?
ja ja, nej det finns inte.
De tycker att jag ska åka kollektiv flera mil för att lägga den i en åvc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in