2024-02-10, 08:34
Medlem
Minimuchers avatar
Tror jag har läst någon artikel om att ungdomar dricker betydligt mindre idag än när vi var unga. Kommer man då ut på en klubb.

Sen är det nog en annan prisbild idag?
Alla ska ju vara hippa & ”rika”
Släng då in faktorn av att en lageröl eller hipp ipa kostar 100+ med så tror jag att det inte blir så lockande i mångas öron.

Ungdomars dopamin är inte understimulerade längre, dem blir fullt stimulerade av dator, tv, mobiler & det sociala suget har helt enkelt minskat.
All dejting sker ju enklare via appar?

Slänger vi då in alla krav på handikapps anpassning krav på lokaler o annat trams som myndigheterna har hittat på så finns där inte samma lönsamhet att driva ett enkelt diskotek längre. Glöm inte skatten & bristen på kontanter (svart)

Som några nämnde ovan om invandrarna så kan jag bekräfta detta, både min fru & vår flickvän har sagt att de sista 10 åren har det inte varit kul att gå ut och dansa längre, då snubbar inte dansar utan bara står som Zombies i klungor på dansgolvet & blattar tar sig friheter som gör att dem blir fruktansvärt obekväma. Både instorstäder som småstäder.
Citera
2024-02-10, 08:34
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1SHOT1KILL
Mångkulturen är svaret, framförallt alla araber.

Minns olika ställen som hade fler än ett dansgolv.
Och BZ hade väl ett dansgolv med öppningsbart tak?

Ja just det. När du säger det så. Det var coolt, då taket öppnades.
På BZ gick jag och en kompis gärna upp på podiet och dansade.
Vi var exhibitionister. (Och mansslukerskor. )
Jo, jag var också på dessa enorma diskotek med flera stooora dansgolv.
Citera
2024-02-10, 08:35
Bannlyst
Det dansas fortfarande på klubbar, bara inte till discomusik. Uttrycket "död som disco" är inte för inte.

Du kan alltid åka ut till Yesterdays danspalats för att få en liten nostalgitripp - byggnaden står kvar i sin forna glans. Akta dig för militärer om du ska nosa runt där.
Citera
2024-02-10, 08:38
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Disco handlade väl om att få bekräftelse och hitta någon att knulla?

Absolut.
ONS var det inget fel på.
Citera
2024-02-10, 08:52
Medlem
Bobby Knights avatar
  • Invandring
  • Internet/dejtingappar/porr
  • Social inkompetens pga internet
  • Sämre musik/dåliga djs
  • Sämre utformade klubbar
  • Individualismen
  • Minskad vilja/grupptryck att reproducera pga samhällsutveckling/framtidsutsikter/samhällsgemenskap och uppfostran
  • Tror inte på att det beror på att det är dyrt eller tråkigt i grunden
Senast redigerad av Bobby Knight 2024-02-10 kl. 08:55.
Citera
2024-02-10, 08:57
Avslutad
Det här var en intressant tråd! Gick själv ut enormt mycket under 80 och större delen av 90-talet på disco o dans. Jag har alltid tänkt att det berott mest på att yngre i dag inte har råd att gå ut på samma sätt ..men det kan förståss vara invandrarfaktorn som dödat glädjen. För dem såg man aldrig till då ute.
Citera
2024-02-10, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Ja, just det.
Nu kom jag på en sak.
På Stockholms Universitet var kårlivet urstarkt.
Det var Kulturpub, Onsdagspub, och Squtt VARJE vecka.
På Onsdagspup och Squtt varje fredag var det diskotek.

Nu. Är detta kårliv totalt dött.
Det existerar överhuvudtaget inte.
Är det tafsares fel att diskotekslivet på universitetet dött?
De har ju inget publiv kvar heller.

De som studerar kommer från världen utanför, och har inte de växt upp med disco-aktiviter så är de ju inte intresserade av det när de börjar plugga heller.

Men pubkvällar och sådant borde ju vara av intresse, men tinder och annat har väl ersatt behovet av att ha pubar att träffa knullkompisar på.
Citera
2024-02-10, 09:05
Medlem
dialektikers avatar
Ja, just det. Hela tiden poppar det upp nya namn på uteställen, samt nya minnen om var det fanns krogar, danshak och diskon. Glädjehuset, Strömsborg, jättehak med flera dansgolv på Vasagatan.
Nya ställen som poppade upp som svampar. I slutet av 90-talet, något med större dansgolv vid Oscarsteatern.
Till och med på krogarna kring Götgatan dansades det. Som typ Pelikan osv.
Vissa diskon hade mer techno, andra hade mer pop (och de var också populära).
Ja, sista dansen en tryckare.
Jag förstår att detta låter världsfrämmande för dagens rejvungdom, men dessa hak fanns till och med in på 90-talet.
Victoria, Berns eller Cafe Opera, kring Kungsan, men det skulle dansas.
Berns med väl tilltaget jättedansgolv.
Citera
2024-02-10, 09:16
Medlem
SexgalenZombies avatar
Är antagligen likadant i hela västvärlden. Googlar man ämnet på engelska hittar man mycket.

Citat:

For many young people, this quest for well-being is quite incompatible with night clubbing. In addition to this, there is the feeling of “cant be bothered,” this mixture of laziness and agoraphobia which pushes some young adults to decline invitations for going out to a club.

Célia, 27 years old, is a French cocooning enthusiast who doesn’t go to nightclubs. Due to a lack of desire but also due to a fear of negative encounters.

“I don’t feel safe in this kind of place. I prefer to be accompanied by at least three friends when I go.”

Hadjer, aged 25, has similar reasons.

“There are many cases of harassment in nightclubs. Some men are very aggressive with the girls and come up with various schemes to take advantage of them,” she explains.

Otrygghet håller antagligen många tjejer borta från discon och klubbar numera. Förr var otryggheten mindre, eftersom vi bara hade svenskar i landet då. Idag går som bekant tusentals kriminella utlänningar runt fria i städerna....

Men gick det att upprätthålla trygghet, dvs ha svenska vakter, hålla kriminella borta, och ha vettiga män så skulle kvinnor antagligen vilja delta gissar jag....finns antagligen på mer privata lokala klubbar som håller låg profil, och inte är öppna för drägget.
Senast redigerad av SexgalenZombie 2024-02-10 kl. 09:19.
Citera
2024-02-10, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Okej, så det är invandrarnas fel även detta, med diskoteksdöden alltså?

Jag tror det inte handlar bara om en sak utan många.
-För det första så tror jag det har att göra med att pubarna har ryckt upp sig rejält jämfört med förr, där det mest brukade vara fyllo som häckade där. Idag har de ett gigantiskt utbud, många gör egen öl, quiss och massa annat. Helt enkelt en trevlig miljö att häcka på.
-Jag tror definitivt det har att göra med invandrare som tafsar. Nu är väl grejen också vem som tafsar, men jag tror inte det är så kul med just de tafsar och många av de verkar inte heller fatta var gränsen går.
-Sedan tror jag inte heller dagens ortenmusik och vad de yngre nu lyssnar på är så roligt att skaka loss till.
-Sedan också kolla liksom BMI på dagens unga? Alldeles för många har ju både BMI och kondis som en pensionär. Att dansa natten igenom är jobbigt. När folk går ut så går de i grupp och om hälften är överviktiga och alla ska med i gänget, så är nog sannolikheten långt större att de hamnar på en pub framför att de ska dansa natten igenom på ett disco.
Citera
2024-02-10, 09:19
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Jag minns båten Patricia, innan bögarna kom. Minns inte att det var något blatteproblem då. Då var spänniga chilenare det största problemet, men de verkar ha flyttat hem.

Om ingen nämnt det, så tror jag att onlinedating är en stor faktor.
Det fyller samma funktion som disco, utan att behöva stå ut med vidrig musik som bara DJ:n gillar.
Citera
2024-02-10, 09:20
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1SHOT1KILL
Jag minns båten Patricia, innan bögarna kom. Minns inte att det var något blatteproblem då. Då var spänniga chilenare det största problemet, men de verkar ha flyttat hem.
chilenare = blattar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in