2024-02-10, 08:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DenVildeSvensken
I beg to differ. Tokers enda intention är att klättra sig åter till rampljuset. Han satsade och förlorade.
Tucker har en helt annan syn på verkligheten nu än han hade för 20 år sedan.
Jag tror att han drivs av en inre övertygelse, han vill göra rätt utifrån ett humanistiskt perspektiv.
Senast redigerad av 9.79benj 2024-02-10 kl. 08:28.
Citera
2024-02-10, 08:29
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Och intervjun handlar om rysslands invasion av ukraina. Analyser av just intervjun har tagits bort... Vad är det som finns att diskutera om inte innehållet av intervjun? Är det intervjuns påverkan på väst/usa?

Men snälla.
Trådens topic är:
Tucker Carlsons intervju med Putin.

Orkar inte skriva allt nedanför om vad vi inte ska skriva om här.
Du har en kognitiv förmåga. Använd den.
Citera
2024-02-10, 08:30
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Om man inte avfärdar Tucker och Putin som idioter och fördömer intervjun så blir man kallad vatnik, rysstroll och diverse andra invektiv. Man förväntas även att lägga energi på inlägg som kallar Putin för Putler och psykotisk dvärg.

Vad förväntar ni er som gör så av läsaren? Tror ni att ni kan omvända folk med det beteendet? Eller kan det vara så att det stärker personen i sin övertygelse att inte vilja tillhöra den grupp som beter sig så imbecillt och därmed missar eventuell befogad kritik? Ert beteende blir alltså kontraproduktivt, förstår ni detta?

Jag är uppriktigt intresserad över hur ni tänker.
Tucker Carlson gjorde ett ok jobb. Putler ertappades med att t.ex. säga att Hitler tvingades anfalla Polen för att de inte var sambarbetsvilliga. Putler är en pr-katastrof i klass med Biden. Hade varit bättre om han gett fan i att ge intervjun. Undrar om Carlson hamnar på Putlers dödslista nu, för nån måste ju få skulden för pr-fiaskot.
Senast redigerad av Herostratos 2024-02-10 kl. 09:17.
Citera
2024-02-10, 08:34
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Jag hann kopiera inläggen av Sadsad123as innan han raderade dem och har lagt transkriptionen av intervjun med Putin på min blogg:

https://iesho.blogspot.com/2024/02/74-carlsons-interview-with-putin.html
Citera
2024-02-10, 08:40
Medlem
DickeFixs avatar
Jag håller med om att denna intervju med Putin är viktig.

Man är inte demokrat om inte har inte har tillit till medborgarnas förmåga att själva kritiskt analysera och skilja propaganda från fakta. För att lösa en konflikt måste man lyssna på varandra och försöka förstå varandras perspektiv. Tyvärr har vi sedan 2014 haft en medvetet vinklad nyhetsrapportering i Sverige som svar på Putins "annektering" av Krim vilket journalisten Mattias Göransson avslöjade i sitt reportage Den svenska trollfabriken för vilket han nominerades till Årets journalist.

Man kan spekulera varför denna förändring i nyhetsrapporteringen skedde 2014, men det är inte långsökt att tänka sig att målet var att Sverige skulle lämna sin neutralitet och närma sig Nato EU/USA som svar på att Putin vunnit kampen om Krim. När Nato misslyckats med att oskadliggöra ryska flottbaserna i Sevastopol och Tartus ville man täppa till ryska flottans väg från Kaliningrad ut i Nordsjön.

Samtidigt som man kan kritisera vinklingen i västerländsk media och särskilt svensk media ska man komma ihåg att propagandan i Ryssland är betydligt värre. Lika viktigt som att låta Putin komma till tals i väst är det att väst får komma till tals i Ryssland. Skulle Putin tillåta en liknande intervju i rysk TV där en västerländsk politiker får fritt komma till tals?

Jag tror det varit fred i Ukraina om Minsk-avtalet fullföljts och väst satt press på Ukraina på samma sätt som Ryssland satte press på separatisterna i öst. Jag tror också Putin talar sanning att han var villig att stoppa kriget i ett tidigt skede. Putin hade då insett att det inte skulle bli den enkla seger som hans rådgivare i Kreml förutspått. Det var synd att NATO och Boris Johnson fick Ukraina att backa ur fredsförhandlingarna. Antar Nato såg proxy-kriget som ett utmärkt tillfälle att försvaga Ryssland utan att behöva kriga själva.

Allt det ursäktar naturligtvis inte Rysslands anfall på Ukraina eller fråntar Putin ansvaret för den besinningslösa och meningslösa slakten som nu pågår. När Putin hävdar att den ryska kulturen är "human-oriented" klingar det väldigt falskt.
Senast redigerad av DickeFix 2024-02-10 kl. 08:49.
Citera
2024-02-10, 08:41
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Och intervjun handlar om rysslands invasion av ukraina. Analyser av just intervjun har tagits bort... Vad är det som finns att diskutera om inte innehållet av intervjun? Är det intervjuns påverkan på väst/usa?

Ja, tyckte själv att transcriptet som lades in var perfekt för tråden.
Vi tolkar olika, det vi hör och ser. Sedan är minnet kort, eller selektivt. För många det senare.
Tolkningen (för det är vad det är) av vad som sades, bygger bl på:
Politisk inställning
Religiösa värderingar
Etniskt ursprung
Hat och misstro till olika saker.
M.m.m.m.

Scriptet hade gjort det enklare att påvisa vad man kommenterar och för andra att förstå.
Huruvida det som sades, verkligen sades.

Jag ser mest tolkningar, baserade på vad ”man” redan visste.
Citera
2024-02-10, 08:46
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Jag håller med om att denna intervjun är viktig.

Man är inte demokrat om inte har inte har tillit till medborgarnas förmåga att själva kritiskt analysera och skilja propaganda från fakta. För att lösa en konflikt måste man lyssna på varandra och försöka förstå varandras perspektiv. Tyvärr har vi sedan 2014 haft en medvetet vinklad nyhetsrapportering i Sverige som svar på Putins "annektering" av Krim vilket journalisten Mattias Göransson avslöjade i sitt reportage Den svenska trollfabriken för vilket han nominerades till Årets journalist.

Man kan spekulera varför denna förändring i nyhetsrapporteringen skedde 2014, men det är inte långsökt att tänka sig att målet var att Sverige skulle lämna sin neutralitet och närma sig Nato EU/USA som svar på att Putin vunnit kampen om Krim. När Nato misslyckats med att oskadliggöra ryska flottbaserna i Sevastopol och Tartus ville man täppa till ryska flottans väg från Kaliningrad ut i Nordsjön.

Samtidigt som man kan kritisera vinklingen i västerländsk media och särskilt svensk media ska man komma ihåg att propagandan i Ryssland är betydligt värre. Lika viktigt som att låta Putin komma till tals i väst är det att väst får komma till tals i Ryssland. Skulle Putin tillåta en liknande intervju i rysk TV där en västerländsk politiker får fritt komma till tals?

Jag tror det varit fred i Ukraina om Minsk-avtalet fullföljts och väst satt press på Ukraina på samma sätt som Ryssland satte press på separatisterna i öst. Jag tror också Putin talar sanning att han var villig att stoppa kriget i ett tidigt skede. Putin hade då insett att det inte skulle bli den enkla seger som hans rådgivare i Kreml förutspått. Det var synd att NATO och Boris Johnson fick Ukraina att backa ur fredsförhandlingarna. Antar Nato såg proxy-kriget som ett utmärkt tillfälle att försvaga Ryssland utan att behöva kriga själva.

Allt det ursäktar naturligtvis inte Rysslands anfall på Ukraina eller fråntar Putin ansvaret för den besinningslösa och meningslösa slakten som nu pågår. När Putin hävdar att den ryska kulturen är "human-oriented" klingar det väldigt falskt.

Varför tog inte Tucker upp årtalen 1991 och 1994, när de ändå var inne i historieböckerna?
Jag hade velat att världen skulle få höra Putins resonemang om det.
Citera
2024-02-10, 08:47
Avstängd
Citat:
Jag håller med om att denna intervju med Putin är viktig.

Bra inlägg och korrekt sammanfattning. Jag +1ar detta inlägg med viss reservation att vi inte vet om att allt det där är sant (t.ex det om Bojo) och tackar för mig.
Citera
2024-02-10, 09:02
Medlem
tjackademins avatar
Jag är så förundrad över varför ingen i svensk media lyfter resonemangen Putin hade kring att Ryssland ville gå med i NATO, men inte fick, och att han sedan sade att presidenten inte är den som egentligen har makten i USA utan CIA, verkar även det vara helt ointressant.
Citera
2024-02-10, 09:08
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadsad123as
eller så googlar man bara nyckelord och får fram denna? hur svårt ska det vara shiiet ni svenskar alltså.

https://www.activenews.ro/english/ENGLISH.-Putin-Carlson-interview-Full-transcript.-Interviul-lui-Tucker-Carlson-cu-Vladimir-Putin-Tra nscrierea-in-Engleza-plus-VIDEO-187411

Rumänsk statsmedia la ut det direkt till sin inhemska rumänska befolkning, till skillnad från den svenska systembolagsmedian.
Är den rumänska regeringen icke-ryss-fientlig eller kan det vara en internationell trend att göra intervjun tillgänglig? På Reddit har intervjun mottagits väl, verkar det som.

Sverige blir nog sist hur som helst för här ska alla inom media och i politiken visa sig duktiga inför NATO.
Citera
2024-02-10, 09:13
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Varför tog inte Tucker upp årtalen 1991 och 1994, när de ändå var inne i historieböckerna?
Jag hade velat att världen skulle få höra Putins resonemang om det.

Ja, Putins inblandning i Ukraina både 2014 och nuvarande krig är ju brott mot ingångna avtal där Ryssland lovat respektera Ukrainas gränser.

Ryssland försvarar det med att även Ukrainas avsättande av Krims president 1995 var ett folkrättsbrott.

Citat:
Tidigare på fredagen hade Ukrainas parlament i Kiev avskaffat Krims president-ämbete och dess egenhändigt antagna författning samt begärt att Mesjkov åtalas för maktmissbruk.

Det har länge pågått en maktkamp mellan Ukraina och dess ryskspråkiga autonoma region Krim. Krimhalvön överfördes administrativt från Ryssland till Ukraina under Nikita Chrusjtjovs tid som Sovjetledare.

Men nära 70 procent av invånarna är egentligen ryssar, och de har kämpat för återanslutning till Ryssland ända sedan Sovjetunionen upplöstes. I fjol antog Krimparlamentet den kontroversiella, mycket ryskvänliga författningen.

Krims television, som också har kontor i parlamentsbyggnaden, förbjöds av Ukrainas regering att återutsända parlamentets krismöte på lördagen.

Ryssland ser även avsättandet av president Janukovytj 2014 som en konstitutionsvidrig västerländsk kupp. Inbördeskriget och annekteringen av Krim utlöstes av att det nya ultranationalistiska ukrainska parlamentet ville förbjuda ryska som officiellt språk i de ryskspråkiga delarna av Ukraina, en lag som slutligen instiftades 2019 och som till och med EU kritiserat.

https://www.dn.se/nyheter/varlden/anna-lena-lauren-tala-ukrainska-eller-betala-boter/
https://www.svt.se/kultur/ukraina-forbjuder-rysk-musik-och-ryska-bocker-ny-lag-forbud-rysk-kultur
https://www.svd.se/a/34lozL/rysk-litteratur-stoppas-i-ukrainska-skolor

Detta är Rysslands främsta (bort)förklaringar varför man bröt avtalen 1991 och 1994 där man garanterade Ukrainas suveränitet.
Senast redigerad av DickeFix 2024-02-10 kl. 09:16.
Citera
2024-02-10, 09:16
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ja, Putins inblandning i Ukraina både 2014 och nuvarande krig är ju brott mot ingångna avtal där Ryssland lovat respektera Ukrainas gränser.

Ryssland försvarar det med att även Ukrainas avsättande av Krims president 1995 var ett folkrättsbrott.

Ryssland ser även avsättandet av president Janukovytj 2014 som en konstitutionsvidrig västerländsk kupp. Inbördeskriget och annekteringen av Krim utlöstes av att det nya ultranationalistiskt parlamentet ville förbjuda ryska som officiellt språk i de ryskspråkiga delarna av Ukraina, en lag som slutligen instiftades 2019 och som till och med EU kritiserat.

https://www.dn.se/nyheter/varlden/anna-lena-lauren-tala-ukrainska-eller-betala-boter/
https://www.svt.se/kultur/ukraina-forbjuder-rysk-musik-och-ryska-bocker-ny-lag-forbud-rysk-kultur
https://www.svd.se/a/34lozL/rysk-litteratur-stoppas-i-ukrainska-skolor

Detta är Rysslands främsta (bort)förklaringar varför man bröt avtalen 1991 och 1994 där man garanterade Ukrainas suveränitet.
Nu ska vi resonera om intervjun. Inte orsak och verkan.
Men för folk i denna tråd, varför togs bara frågor upp som ställde Putin i vacker dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in