2024-02-09, 22:41
Bannlyst
En blå kommun som ligger lite för långt ifrån Stockholm, leder till en ”inavelsmentalitet” och kommunens slogan har och är väl fortfarande ”stan på landet”.

Hägernäs med det närliggande flygkårsvägen(flyktingvägen i folkmun) har producerat en del original och bus.

Men knappast något stök och bus i stil med Järva och blåa linjens yttre stationer, sömnig förort med moderatstyre.

Enligt mig ligger det för långt ifrån stan, flygplatser och arenor, samt har en ganska galen prisbild när det kommer till bostäder och pris per kvm
Citera
2024-02-09, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Inget område är särskilt stökigt men i Kyrkbyn finns exempelvis en del pundare och annat. Jämfört med de lugna delarna är det skillnad.
Skitsnack. Men antar att du skojar.
Citera
2024-02-09, 22:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Skitsnack. Men antar att du skojar.
Utifrån min högst begränsade erfarenhet, ska nämnas.
Citera
2024-02-09, 23:04
Medlem
En av de lugnaste kommunerna i Stockholms län. Med en befolkning på 70.000+. Och?

Mer blattefritt centrum än Mall of Scandinavia. Iofs kan man se ett enstaka huckle, inrest från reservatet.

Ett enkelt radhus 95 m2= 4 MSEK.
Citera
2024-02-09, 23:05
Medlem
Roslagsbanan går som en varm smörkniv genom kommunen. Uppskattas.

Skulle Täby ställa upp i Afrikanska mästerskapen så skulle vi inte vinna, lite walkover. Inte perfekt men helt ok.

Reinfeldt med fru har bott här. Trots det så trivs vi, speciellt efter deras flytt. (Helt plötsligt så blev jag osäker, har kärringen flyttat?)

Vi har lite vikingar som satt avtryck i tillvaron.

Kriminalhistorik; funderar lite, har vi någonting? Hade en bekant vars bror blev skjuten av en väktare i Täby centrum för en massa år sedan men föga upphetsande. Återkommer.

Kultur, där har vi varit framstående iallafall. Ulf Larsson, och han som var med i Lorry, vars namn jag glömt bort. Dalle, Peter Dalle! Vidare: han som alltid satt med solglasögon på tåget, han som dog i cancer. Hm, han var med i ”gäster med gester”. Det är väl fan också. Hursomhelst så var de alla med i Tibbleteatern. Var förmodligen jättebra för de som var intresserade, jag har dock ingen aning.

Täby Galopp. En del av min uppväxt. Hade mycket med det att göra, då. Min första vinst på hästar vad gäller totospel kom därifrån på en häst som hette Hans. Minns inte om det var 7 kr, på en satsad femma. I slutändan, en ruskig förlust efter åratal av satsade och surt förvärvade pengar.

Har jag nämnt Täby centrum? Jag var där på invigningen, Lill Lindfors sjöng då. Samma butiker som i Kista, Skärholmen o.s.v. Faktiskt föga personligt och lite karaktärslöst. Men jättetrevligt, för det är stort.

Många artister har fötts här, eller bara bott här. Jerry Williams bl.a , han gick på samma gym som jag en gång. Har även en bekant som brukar träffa på änkefru Williams på hundpromenaderna.

Jag avslutar här, varm i hjärtat efter mina hågkomster.
Välkommen hit om du är sugen. ”Stan på landet”.
Senast redigerad av hanspippi 2024-02-09 kl. 23:09.
Citera
2024-02-09, 23:10
Medlem
Ett område araber trivs i.
Köp inget och om du bor där sälj så fort som möjligt.
Förlorat distrikt bli inte sist ut.
Citera
2024-02-09, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Ett område araber trivs i.
Köp inget och om du bor där sälj så fort som möjligt.
Förlorat distrikt bli inte sist ut.

Araber? Nej, men kineser. Många. Väldigt många. Och alla jobbar på "Ericson".

Men hursomhelst är de lugna och fina, trots att de hela tiden rapporterar hem till China.

Kineserna är märkliga. Men bra på att överta Europa. Och för den delen även Afrika.
Citera
2024-02-09, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Utifrån min högst begränsade erfarenhet, ska nämnas.

OK. Hedrar dig att du erkände det.
Citera
2024-02-09, 23:24
Medlem
psykoshippiens avatar
Jag läste rubriken "hur skulle ni befria Täby?" först. Det räcker för mig.
Citera
2024-02-09, 23:26
Medlem
Än så länge lugn kommun inte mycket våld . Inte alls mycket invandrare. Fina områden som Hägernäs strand, Rönninge by som är naturreservat , Viggbyholm och Näsby park.
Mycket bra shopping centrum. Samt mycket affärer i Arninge. Nära till havet.
Går mycket bra att åka kollektivtrafik till stan med Roslagsbanan. 20 min tar det för mig.
Citera
2024-02-09, 23:27
Medlem
Skattmasen08s avatar
Plus
Tryggt och bra för barnfamiljer.
Bra köpcentrum där kanske max 1/10 är icke skidåkare, jämför det med Mall of Scandinavia eller Kista Galleria.
Nära fin natur och bad.

Minus
Höga bostadspriser
En bit från centrala Sthlm och dåliga kommunikationer.
Kanske lite tråkigt för en som är ung och singel
=
Hade jag haft familj och inte jobbat i centrala Stockholm hade jag gärna bott i Täby.
Citera
2024-02-10, 00:13
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Styrkelyftare
Jag tycker inte om Täby alls. Från innerstaden är det bökigt att ta sig ut till Täby med kollektivtrafik och det tar orimligt lång tid. Det känns dessutom som att man är mitt ute i ingenstans när man är där.

Vill man bo i en rik och lummig kommun i Stockholmsområdet så finns det inget bättre val än Nacka.
Lidingö?
Bättre resor än Roslagsbanan, slipper Täby C och de slummiga nybyggena runt om. Nacka är ju också buss, vilket suger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in