• 1
  • 2
2024-02-09, 17:34
Medlem
ModernFaeries avatar
Jag letar efter en specifik herrparfym. Problemet är att jag inte vet något om den alls. 😅

Ursäkta den långa texten! Det finns en sammanfattning i slutet!

Jag har nämligen bara känt denna parfym på random killar på stan typ. Första gången jag kände den var typ runt 2008 och jag har bara känt den 5-6ggr totalt. Till grejen hör också att jag vanligtvis har ganska så dåligt luktsinne 😅 och den här parfymen känner jag så jävla väl! Så jag tänker att det kanske kan va någon ledtråd till vilken det är, för om jag känner den på en kille som bara går förbi mig på stan, sitter på samma buss eller är på andra sidan gymmet trots att alla andra runt omkring säkerligen också har parfym på sig och den person som har på sig den inte är i min direkta närhet så borde det ju vara en parfym med otroligt stark räckvidd!
Efter att ha googlat en jävla massa om parfymer så har jag ju förstått att det finns lite olika typer av parfymer och ett exempel är typ "mainstream - används i västvärlden" och mer "inte mainstream - används mycket i mellanöstern" och att de sistnämnda ofta är starkare, bättre och så och det skulle därför kunna vara en sådan! Men utav dom 5-6ggr jag har känt den så har bara en av dom killarna varit "icke-vit". Plus att dom typerna av parfymer ofta är mer åt det kryddiga hållet och.. jag vet inte, "tunga" typ i doften, dom har liksom mer djup!
Men den jag letar efter, asså det är så svårt att beskriva, men jag skulle vilja beskriva den som mer åt det "fräscha" hållet typ, mer "uppiggande" eller nått.

Jag har också gått till kicks och luktat på ALLA deras herrparfymer... jag hittade en jag gillade väldigt mycket, men för att jag har halvdåligt luktsinne så jag är inte så bra på att urskilja eller känna igen alla dofter och kan därför inte fatta om den faktiskt påminner om den jag letar efter, eller om den bara var god i övrigt typ. Det var iaf Paco Rabanne Invictus Platinum.
Jag gick även in på fragrantica och kollade upp dofter dels i samma kategori - woody/aromatic, dels dofter som liknar Invictus, på båda fick jag upp t.ex Bleu de Chanel och Creed Aventus beställde doftprov på dom och kan direkt säga att det inte var rätt. Jag tänker ju iaf att det inte kan va någon som man köper på Kicks, eftersom ingen stämde 😅

SAMMANFATTNING! Jag letar alltså efter en herrparfym som funnits sen iaf 2008, har en OTROLIG räckvidd/spridning då till och med jag med dåligt luktsinne kan känna den från långt håll, den är nog inte så jättevanlig då jag bara känt doften av den 5-6ggr på random killar jag inte känner och jag har luktat igenom hela Kicks och ingen stämde. Jag skulle beskriva doften som otroligt god (men det är ju subjektivt), "fräsch" och "uppiggande". Det är inte Creed Aventus eller Bleu de Chanel.
Några andra parfymer jag tycker doftar gott men inte är den jag söker: Paco Rabanne Invictus Platinum och Jimmy Choo Urban Hero
Citera
2024-02-09, 17:39
Medlem
Loreias avatar
Det första jag tänkte när jag läste vad du skrivit och att den kom ut 2008 var "det måste ju vara 1 million av Paco Rabanne" för just den var så otroligt poppis runt 2008 och i några år framåt. Speciellt då bland icke vita killar. Men har du luktat dig igenom Kicks lär det ju inte vara den
Citera
2024-02-09, 18:52
Medlem
OneTaps avatar
ja tror de kan va tom ford oud wood intense =)
Citera
2024-02-09, 19:18
Medlem
S.O.Stolps avatar
Jag säger Tommy

Tommy har en fräsch och maskulin doft. Den är frisk, sportig och kryddig med noter av citrus, mint och kanel.

Jag tycker den sticker ut på ett speciellt sätt. Vet ingen som luktar likadant.
Citera
2024-02-09, 20:46
Medlem
ModernFaeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loreia
Det första jag tänkte när jag läste vad du skrivit och att den kom ut 2008 var "det måste ju vara 1 million av Paco Rabanne" för just den var så otroligt poppis runt 2008 och i några år framåt. Speciellt då bland icke vita killar. Men har du luktat dig igenom Kicks lär det ju inte vara den

Nej den vet jag att det inte är! Som du säger så är det många som har den och därför har jag känt den på flera!
Tycker inte den är nå jättespeciell, den luktar inte äckligt eller så, men den är inte heller WOW typ, absolut ingen jag skulle köpa till någon x)
Citera
2024-02-09, 20:48
Medlem
ModernFaeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
ja tror de kan va tom ford oud wood intense =)

Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Jag säger Tommy

Tommy har en fräsch och maskulin doft. Den är frisk, sportig och kryddig med noter av citrus, mint och kanel.

Jag tycker den sticker ut på ett speciellt sätt. Vet ingen som luktar likadant.

Tack, ska kolla in dessa! 😊
Citera
2024-02-09, 21:37
Medlem
Farenheit
Citera
2024-02-10, 00:07
Avstängd
Molekyl3ns avatar
Fuel for life - spirit?
Citera
2024-02-10, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Farenheit
Den kände man ju på en kilometers avstånd även i stark vind.
Citera
2024-02-10, 14:46
Medlem
Heisenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Farenheit
Precis vad jag skulle skriva, den kändes fan på håll! Var populärt när jag i gymnasiet i slutet av 90-talet.
Citera
2024-02-10, 18:20
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heisenburg
Precis vad jag skulle skriva, den kändes fan på håll! Var populärt när jag i gymnasiet i slutet av 90-talet.

yes Fahrenheit och den Boss bollen. "boss in motion. JPG's manskropp också, den blårandiga, Armani aqua di gio

Jag gillade Lanvin tror jag den hette, väldigt fräsch. hittar dock inte flaskan, den var liten och liggande rektangulär
Senast redigerad av carminaburana 2024-02-10 kl. 18:25.
Citera
2024-02-16, 19:20
Medlem
ModernFaeries avatar
Tack för alla svar, men alla som ni har nämnt kan man ju hitta på Kicks, vilket innebär att jag säkert luktat på dom och det mest troligen inte är någon av dom! :/
T.ex JPG blårandiga luktar "meh" dvs tråkigt, typ ingen av giorgio Armani dofterna är det heller, alla där luktar också "meh".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in