2024-02-09, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Märklig lag och/eller dom.

Om någon ställer sig naken framför ett fönster, så att personen syns från gatan, kan då någon som tar en bild bli dömd för "kränkande fotografering"?

Det jag läst från jurister om detta tidigare är att du begår brott om du går fram till fönstret och fotar in i bostaden. Men om du står på avstånd och fotar mot fönstret så är det lagligt.

Sedan kan man ändå åka dit om man sprider kränkande bilder men då handlar det om just spridningen.
Citera
2024-02-09, 00:13
Medlem
Jo tack, ”råkade visa sig naken”. Den har man kört med många gånger på stranden. ”Oj gick du förbi precis när jag solade mitt anus?”

Det var ju hon som ofredade läkaren! Klokt att fotografera i bevissyfte.
Citera
2024-02-09, 02:13
Medlem
orrtupps avatar
Hon var ju inte naken, Hon visade ju inte mer än vad hon får göra på vilken badstrand som helst!
Varför är alla plötsligt så arabiserade och amerikaniserade nu?
Citera
2024-02-09, 05:11
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Hon var ju inte naken, Hon visade ju inte mer än vad hon får göra på vilken badstrand som helst!
Varför är alla plötsligt så arabiserade och amerikaniserade nu?

Det är Bidens fel att svenskar numera får moralpanik av att se nakna bröst.
Senast redigerad av Gabriel Knight 2024-02-09 kl. 05:14.
Citera
2024-02-09, 06:57
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Det är Bidens fel att svenskar numera får moralpanik av att se nakna bröst.
Önskar att jag kunde hålla med dig men denna trend började långt innan Biden blev president.
Citera
2024-02-09, 07:04
Medlem
JunkerWolands avatar
Kom ihåg: trust the science.

Dom här är exempel på typ ett ungefär den överväldigande majoriteten av läkarkåren.
Citera
2024-02-09, 08:51
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Oerhört märkligt att läkare så ofta hamnar i dom här situationerna där man inte förstår sociala koder och ganska uppenbara gränser för vad som inte är ok.

Många läkare är rätt autistiska och lågt begåvade socialt. Pluggisar, som vill ha makt och pengar. Ofta korta till växten och med ett behov av att hävda sig.
Långt ifrån alla såklart, men det finns en hel del. Speciellt kirurger.
Citera
2024-02-09, 11:56
Medlem
Fritt fram att blotta sig på teams mao?
Citera
2024-02-09, 12:30
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Fritt fram att blotta sig på teams mao?

Om jag förstår det rätt (vilket jag inte alls är säker på) så har det stor betydelse, att man är i sin bostad, när man deltar i teams och skärmen blir fotograferad. Däremot kanske det inte finns samma förbud mot att fotografera skärmen, om teamsdeltagarna befinner sig på sina kontor.
Citera
2024-02-09, 13:19
Medlem
Citat:
Om jag förstår det rätt (vilket jag inte alls är säker på) så har det stor betydelse, att man är i sin bostad, när man deltar i teams och skärmen blir fotograferad. Däremot kanske det inte finns samma förbud mot att fotografera skärmen, om teamsdeltagarna befinner sig på sina kontor.

Kan vara tvärtom också. Minns att jag såg Lawline besvara frågor om just fotografering av en kvinna som visade för mycket på en arbetsplats och deras svar tog upp att om kvinnan var medveten om att fotograferingen skedde så kunde fotografen inte dömas, eller åtminstone att sannolikheten var lägre då.
Citera
2024-02-09, 13:57
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Integritetsskyddet är högre i bostad än på kontor - ja.
Men det innebär inte att det är fritt fram att fota och sprida på ett kontor heller.

Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Kan vara tvärtom också. Minns att jag såg Lawline besvara frågor om just fotografering av en kvinna som visade för mycket på en arbetsplats och deras svar tog upp att om kvinnan var medveten om att fotograferingen skedde så kunde fotografen inte dömas, eller åtminstone att sannolikheten var lägre då.
Även om han inte fällts för fotograferingen så hade han sannolikt gjort det för spridningen.
Det är ju två skilda brott/händelser. Det kan vara tillåtet att fota men inte att sprida och det kan vara tillåtet att sprida men inte att fota.
Citera
2024-02-09, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Integritetsskyddet är högre i bostad än på kontor - ja.
Men det innebär inte att det är fritt fram att fota och sprida på ett kontor heller.

Även om han inte fällts för fotograferingen så hade han sannolikt gjort det för spridningen.
Det är ju två skilda brott/händelser. Det kan vara tillåtet att fota men inte att sprida och det kan vara tillåtet att sprida men inte att fota.

Ja det är generellt lättare att åka dit för spridning än för fotografering. Generell princip är att du kan fota i det publika rummet, om du däremot går fram till en bostad och sätter kameran mot fönsterrutan så har du gått för långt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in