2024-02-09, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Ukraina har inte varit en självständig stat före 1991. Det kan du lätt lära dig på wikin.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ukraina
Så påståendet "Ukraina" (dvs landet som vi känner det) ockuperades av Ryssland" är absurt.

Jag läser precis Bröderna Karamazov av Dostojevski, skriven på 1870-talet, Ukraina nämns flera gånger, det är ryskt och "ukrainare" är ryssar precis som skåningar är svenskar.

Här finns dock ett litet glapp. Om vi nu går på vad Putin säger: varför var det då inte så värst bråttom att ta över Ukraina innan 2014? Jag menar, på pappret var ju Ukraina "fritt" innan 2014 då Yanukovych styrde. Varför blev det så bråttom plötsligt att invadera Ukraina plötsligt när den presidenten lämnade och inte innan dess?

I mina ögon finns en stor jäkla hund begraven här, och alla vet vart den ligger. Typ samma hund som ligger begraven i belarus, för är det nån här som tror på allvar att inte Ryssland kommer anfalla belarus också ifall det landet blir av med deras diktator och ersatt av riktig demokrati?
Citera
2024-02-09, 12:17
Avslutad
Intressant intervju, som jag ännu så länge bara hunnit se 40 min av. Putin är stark och vaken, i motsats till sin amerikanska kollega. Intressant perspektiv, och inte minst ett intressant samtidsdokument.

Citera
2024-02-09, 12:18
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Här finns dock ett litet glapp. Om vi nu går på vad Putin säger: varför var det då inte så värst bråttom att ta över Ukraina innan 2014? Jag menar, på pappret var ju Ukraina "fritt" innan 2014 då Yanukovych styrde. Varför blev det så bråttom plötsligt att invadera Ukraina plötsligt när den presidenten lämnade och inte innan dess?

I mina ögon finns en stor jäkla hund begraven här, och alla vet vart den ligger. Typ samma hund som ligger begraven i belarus, för är det nån här som tror på allvar att inte Ryssland kommer anfalla belarus också ifall det landet blir av med deras diktator och ersatt av riktig demokrati?
Tidpunkten kan ju t.ex motiveras av att Putin vill samla landet kring honom, inget får ihop ett land mer än krig mot utomstående. Kanske tyckte han inte detta behövdes innan 2014.

Jag tolkar allt som skrivs att detta krig enbart startats av Putin, så motiven finns bara i hans hjärna.
Citera
2024-02-09, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Efter att nu också sett intervjun, så slår det mig två saker, apropå din jämförelse.
Putin rapar sitt manus. Hans historiebeskrivning och sitt narrativ. Han pratade om helt andra saker än det Tucker frågade om.
Såg Biden i morse när satte emot journalister som var ute och "cyklade". Detta på frågor som han inte var förberedd på. Blicken var skarp och svaret minst lika skarpt.

Tyder på helt olika nivå på IQ.

Inte för att Putin är korkad. Men Putin rapar bara sitt manus.

Det får också konstateras att det krävs en alldeles speciell typ av människa för att förolämpa den journalist som kommit från "motståndarsidan" för att ge diktatorn denna gyllene möjlighet att påverka "väst", den personlighetstypen kallas vanligtvis psykopat. Se detta avsnitt då Putin hånar Carlson för att denne ej blev antagen av CIA:

https://twitter.com/Teoyaomiquu/status/1755773240310477223

Jag menar; intervjun gäller ju inte Carlson som person utan Putin/ Ryssland. Varför skjuta budbäraren offentligt på detta sätt? Finns bara en förklaring; Putin är en mobbare och psykopat som njuter av att förnedra andra. Detta agerande säger en hel del om honom. Hoppas Carlson vaknade upp lite där och då och insåg att det satt en galning framför honom. Förvisso en galning som kommer göra honom rik (därav kritiserar han ännu inte Putin, men kanske om några dagar när klippet förlorar i nyhetsvärde och klicken minskar på Carlsons x-kanal) men likväl en galning man måste hantera. Det vore fantastiskt om Putin med denna "intervju" lyckas vända Carlson/ MAGA emot honom.
Citera
2024-02-09, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johan8585
Japp.
Vi ser hur svenska medier tvistar med hans ord och bara försöker se nåt "hotfullt" i allt.
Ryssland vill inte ha krig. Dom försöker inte starta världskrig och dom bryr sig för helvete in om Sverige.

Ryssland har länge sökt alliera sig med USA och NATO och fått nobben.
Har inte sett intervjun. Är det så att Putin tog upp en önskan om en allians med Usa och Nato?
Citera
2024-02-09, 12:22
Avstängd
EmMEw0w93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Har inte sett intervjun. Är det så att Putin tog upp en önskan om en allians med Usa och Nato?

Ja, runt 2000-2001 men han nekades
Citera
2024-02-09, 12:27
Medlem
flipflaps avatar
https://www.facebook.com/100000743965338/videos/1072474710631787

Jag tycker att det känns som Tucker är ärlig och seriös.
Motarbetad, ja definitivt. Main-stream media verkar löjligt rädda för fri media ... och flera här i tråden också.

En av grundstenarna i konflikter är "känn din fiende", men ifall vi i väst-Europa vägrar att lyssna på Ryssar då har vi ju ingen aning.

Skall försöka lyssna på intervjun i dag.
Citera
2024-02-09, 12:30
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Jag förstår inte vitsen med dina inlägg, du har ju fått reda på att du är helt förvirrad ang. hur många rumäner som bor i Ukraina...

Det finns miljarder människor i hela världen som " har annat ursprung" än nationen de bor i, jag ska ge dig ett gott råd, sluta fantisera som en nazze runt etnicitet och nationalitet.
Världen är global, perioden med extrema nationalstater är förbi, den var sedd i ett historiskt perspektiv ganska kort.
Vill du tucker och putler leva kvar i den döende åskådningen, fine, men ni blir mega-losers.
En sann globalist har talat. Men din era är på väg bort och t.ex öst-Europa visar vägen tillbaka till ett land som förenas av familjer, kanske religion, språk, historia. Inte av konsumism.

Exakt detta hade jag velat att Carlson diskuterade några minuter med Putin. Putins världsbild, som troligen inte är globalistisk alls.
Citera
2024-02-09, 12:30
Medlem
Citat:
Hela Ukraina är inte rysk territorium, men Putin vill nog inte heller ha hela Ukraina. kanske nöjer han sig med 30%, de östra delarna. Ge det till honom, han kommer inte att leva länge ändå. Det bor nästan bara ryssar i dessa områden, som är totalt utfattiga på i det närmaste afrikansk nivå.

Vad är Putins nästa mål då? Baltikum? Östra Finnland?

Det är ju uppenbart i hans historieförvrängning att hans mål är att Ryssland skall tillbaks till det imperiet det (inte) var.
Citera
2024-02-09, 12:32
Medlem
det var lite läskigt att se så borta biden var i huvudet under presskonferensen senare den kvällen. det går inte ens att jämföra kvaliteten med putin efter att ha sett intervjun.
Citera
2024-02-09, 12:32
Medlem
Citat:
Hela Ukraina är inte rysk territorium, men Putin vill nog inte heller ha hela Ukraina. kanske nöjer han sig med 30%, de östra delarna. Ge det till honom, han kommer inte att leva länge ändå. Det bor nästan bara ryssar i dessa områden, som är totalt utfattiga på i det närmaste afrikansk nivå.

Varför anser du att vem skall "ge" andra länders territorium till putain? Det må vara hänt att merparten av befolkningen i östra Ukraina under rysk ockupation är "utfattiga" men landet som sådant är det icke, vilket är en bärande anledning till den psykotiske dvärgen i kremls invasion, ockupation, annektering och anfallskrig.

Den psykotiske dvärgen i kreml anser som bekant att sovjetunionens oundvikliga sammanbrott var tjugonde århundradets största geopolitiska katastrof och drivs av sin "vision" om att "återupprätta" det ondskans imperium hen är en produkt av, men det utesluter inte att hen även är ute efter att stjäla Ukrainas naturresurser.

"Ukraine has tremendous natural resources for meeting domestic oil and gas production needs, with estimates of approximately 900 billion cubic meters of proven reserves of natural gas. In Europe, Ukraine ranks second for gas reserves. Three Ukrainian regions contain hydrocarbons resources: the Dnipro-Donetsk basin, the Carpathian region in western Ukraine, and the Black Sea and Crimea region in the south. The Dnipro-Donetsk basin is a major oil and gas producing region accounting for 90 percent of all current Ukrainian production."

https://www.trade.gov/energy-resource-guide-ukraine-oil-and-gas
Citera
2024-02-09, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmMEw0w93
Ja, runt 2000-2001 men han nekades
Så Putin tog upp detta i intervjun?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto