2024-02-08, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Är du efterbliven eller?

Genom ökad finansiering kan de sänka villkoren och öka utlåningen vilket genom politisk styrning alltid slutar med katastrof. Fannie Mae och Freddie Mac i USA är tydliga exempel på detta.
Min fråga är VARFÖR skulle de sänka sina villkor?

VARFÖR har de inte lägre villkor redan i dag?

Känner du till att du redan i dag kan låna och spara hos SBAB? Skillnaden kan bli att du även kan ha ditt lönekonto där.
Citat:
Nackdelen är att om det blir ökad politisk styrning att de får politiska pekpinnar där blattar ska få förmånliga lån där valfri blattemuslim tar ett 4 milles lån och sedan flyger direkt hem till Irak med noll utlämning.
Varför skulle de plötsligt börja släppa på sina villkor bara för att de inför lönekonton?

Det borde de väl gjort innan dess, eller?

Jag använder mig i dag av bland annat SBAB. Om jag även kunde ha mitt lönekonto där, så hade jag genast bytt bank dit.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-02-08 kl. 19:45.
Citera
2024-02-09, 07:35
Bannlyst
Sossarna leker Ebbe röds bank med skattebetalarnas pengar. Det bli bra det här.. Eller inte.

Finns redan ett sådan expriment och det blev inte så bra.

Tusentals svenskar väntar förgäves på sina pengar från ”den goda banken” JAK.
Flera är gamla och sjuka. Många är gröna vågare – och muslimer som trodde på löftet om räntefrihet.
Om banken betalar tillbaka – då kraschar den

https://www.dn.se/ekonomi/sa-svek-de...n-sina-kunder/
Senast redigerad av 53280 2024-02-09 kl. 07:38.
Citera
2024-02-09, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Sossarna leker Ebbe röds bank med skattebetalarnas pengar. Det bli bra det här.. Eller inte.

Finns redan ett sådan expriment och det blev inte så bra.

Tusentals svenskar väntar förgäves på sina pengar från ”den goda banken” JAK.
Flera är gamla och sjuka. Många är gröna vågare – och muslimer som trodde på löftet om räntefrihet.
Om banken betalar tillbaka – då kraschar den

https://www.dn.se/ekonomi/sa-svek-de...n-sina-kunder/
https://nyheteridag.se/god-bank-i-bl...oogle_vignette

"de drabbade kunderna återfinns miljökämpar, kommunister och muslimer som hoppats kunna låna pengar utan att betala ränta."

Samma sak gäller nu SBAB. Jag misstänker att S villl ge direktiv till SBAB om att de ska ta in så mycket pengar som möjligt inför nästa val så att banken kan ändra villkoren och ge en masse miljoner till blattar som sedan ska göra bostadskarriär utan återbetalningsförmåga. Det är här risken finns med S:s förslag och SBAB.
Citera
2024-02-09, 08:04
Bannlyst
Sossar bruka inte lyckas. Se vad dom har gjort här i Stockholm. Ett sådan jälva misslyckades med den rödgröna röran vid makten.

Citat:
https://nyheteridag.se/god-bank-i-bl...oogle_vignette

"de drabbade kunderna återfinns miljökämpar, kommunister och muslimer som hoppats kunna låna pengar utan att betala ränta."

Samma sak gäller nu SBAB. Jag misstänker att S villl ge direktiv till SBAB om att de ska ta in så mycket pengar som möjligt inför nästa val så att banken kan ändra villkoren och ge en masse miljoner till blattar som sedan ska göra bostadskarriär utan återbetalningsförmåga. Det är här risken finns med S:s förslag och SBAB.
Citera
2024-02-09, 08:16
Medlem
Citat:
Varför skulle det gå sämre för SBAB än i dag om de inför lönekonton?
Citat:
Finns redan ett sådan expriment och det blev inte så bra. Tusentals svenskar väntar förgäves på sina pengar från ”den goda banken” JAK.
JAK var en helt annan sak än en bank med lönekonton. Tanken var att man först skulle spara pengar utan att få ränta en tid, för att sedan kunna låna utan att betala ränta.

Och fiktiva Ebberöds bank lånade ut pengar till lägre ränta än inlåningsräntan.

SBAB har redan i dag både in- och utlåning, till konkurrenskraftiga räntor. Och de går med vinst. Kan inte tänka mig att de skulle börja sätta generösare lånevillkor än vad de har nu.
Citera
2024-02-09, 08:18
Bannlyst
Det finns banker har som bra ränta, väl bara sätta in stålarna där. Har själv ett sådan konto. Känns onödig att staten ens skall äga banker. 90 talet bankkris var ett resultat av fler årtioende med misslyckade sosse politik.

Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Varför skulle det gå sämre för SBAB än i dag om de inför lönekonton?
JAK var en helt annan sak än en bank med lönekonton. Tanken var att man först skulle spara pengar utan att få ränta en tid, för att sedan kunna låna utan att betala ränta.

Och fiktiva Ebberöds bank lånade ut pengar till lägre ränta än inlåningsräntan.

SBAB har redan i dag både in- och utlåning, till konkurrenskraftiga räntor. Och de går med vinst. Kan inte tänka mig att de skulle börja sätta generösare lånevillkor än vad de har nu.
Citera
2024-02-09, 08:22
Medlem
Citat:
Det finns banker har som bra ränta, väl bara sätta in stålarna där. Har själv ett sådan konto.
Varför ska jag göra det, när jag använder mig av bland annat SBAB?

Grejen är att det nu kommer ett förslag på att de inför lönekonto/transaktionskonto. Det är liksom inte en ny bank som ska startas.

Att det här kommer upp beror på att storbankerna i dag gör enorma vinster, lite väl enorma, anser vissa. Tanken är att pressa storbankerna att ge bättre villkor och mindre kostnader.
Citera
2024-02-09, 08:28
Medlem
Citat:
Är du efterbliven eller?

Genom ökad finansiering kan de sänka villkoren och öka utlåningen vilket genom politisk styrning alltid slutar med katastrof. Fannie Mae och Freddie Mac i USA är tydliga exempel på detta.

Ja och hur har det sett ut i Sverige? Här är det ju flera banker som har fått näsan över vattnet pga bidrag från staten.
Och det troliga är ju att lönekonton gör att de får fler kunder.
Så konkurrens innan bankväsendet är bara bra
Citera
2024-02-09, 08:45
Bannlyst
SBAB skall göra nollvinst då? Och om det kommer en bostadskrash som det kommer efter Regeringen Carlsson, då skall skattebetalarnas pengar användas, dvs en bankaukt Gör man inte vinst, så kan man inte överleva.

Lönekonto är troligen inte lönsamma bankerna, det är pengar som Svensson sätter sprätt . Det finns en anledning varför inlånade banker vill ha få uttag per år på sparkonton.

Sossarna orsakade 90 talet krisen med Novemberrevolutionen. Nu skall dagens sossar göra copy cat på det som gårddagens sossar misslyckade med.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Novemb...ionen_(Sverige)

Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Varför ska jag göra det, när jag använder mig av bland annat SBAB?

Grejen är att det nu kommer ett förslag på att de inför lönekonto/transaktionskonto. Det är liksom inte en ny bank som ska startas.

Att det här kommer upp beror på att storbankerna i dag gör enorma vinster, lite väl enorma, anser vissa. Tanken är att pressa storbankerna att ge bättre villkor och mindre kostnader.
Senast redigerad av 53280 2024-02-09 kl. 08:49.
Citera
2024-02-09, 08:47
Medlem
Citat:
SBAB skall göra nollvinst då? Och om det kommer en bostadskrash som det kommer efter Regeringen Carlsson, då skall skattebetalarnas pengar användas, dvs en bankaukt Gör man inte vinst, så kan man inte överleva.
Varför skulle SBAB göra nollvinst? Det gör de inte i dag.

De kan väl fortsätta med sina bostadslån som de gör nu.
Citera
2024-02-09, 08:52
Moderator
Siegfrids avatar
Sälj SBAB så fort som möjligt. Finns exakt ingen anlednig att staten ska driva låneinstitut och förvrida marknaden genom sina ägare.
Citera
2024-02-09, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Sälj SBAB så fort som möjligt. Finns exakt ingen anlednig att staten ska driva låneinstitut och förvrida marknaden genom sina ägare.
Men det gör de ju redan, lånar ut och lånar in. Och har gjort i många år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in