2024-02-08, 20:42
Medlem
Det är vad jag vet en äldre barnläkare i någon slags chefsposition/överläkare som fotat en yngre kollega som trodde att hennes kamera var avstängd medan hon gick runt i sitt hem. Om jag fått rätt version återgiven pågick inte mötet just då utan det var paus och jag kan väl gissa att tjejen som blev fotad passade på att byta om hemma utan att märka att kameran aktiverats eller lämnats på. Ingen ska ha suttit som aktiv mötesdeltagare avklädd.
Citera
2024-02-08, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
"Han har anfört att hans syfte med att visa bilden för kollegorna var att betona hur man inte bör vara klädd i en videokonferens."

Så peddot som visar sin snopp för kollegor på videomöten kommer undan med det, men kollegan som klagar på det blir dömd?

Citat:
"Av misstag satte den kvinnliga medarbetaren på kameran när hon var avklädd under ett videomöte."

Misstag ha på kameran och ljud på ett videomöte?
Varför kallar du honom upprepande för pedofil?

"En av deltagarna, en kvinnlig medarbetare, hade jobbat natt och var nyvaken när mötet startade. Vid ett tillfälle lade hon ifrån sig sin mobil och råkade i samband med det sätta på kamera och ljud."

Jobbat natt och hinner inte sova? Fick hon inte sin lagstadgade dygnsvila?

Det har du rätt i, men vad sägs om peddot som "råkar" visa upp sig på videomöte?
Hur är det med de som skickat dick-pics? Har de frikänts om de sagt sig "råka" skicka?
Råkade eller "råkade" kvinnan här visa upp sig?

"Vid ett tillfälle lade hon ifrån sig sin mobil och råkade i samband med det sätta på kamera och ljud."
Hur sätter man på kamera och ljud på datorn när man lägger bort sin mobil?

Frågorna är många. FUP?
Citera
2024-02-08, 21:43
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDope

Det var bara en hypotes.
Här visade sig senare att det var en kvinna som visat sig näck. Oklart hur hennes läggning är. Voyeur?
Citera
2024-02-08, 21:44
Medlem
HBOLLs avatar
Citat:
Han ska sedan ha skickat bilden till flera kollegor och även sin fru och gjort sig lustig över kvinnan.

En utbildad läkare som beteer sig som en lågbegåvad somalier.
Citera
2024-02-08, 21:57
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
En läkare har dömts för kränkande fotografering:

https://www.dn.se/direkt/2024-02-08/lakare-tog-bild-pa-naken-kollega-i-videomote-doms/

Någon som vet något mer om denna bisarra historia? Varför valde han att visa bilderna för andra?

Spridningen till kollegor spelar inte roll. Man får tydligen inte fota ett videomöte eller spela in mötet.
HUR MÅNGA HAR INTE GJORT DET???

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kr%C3%A4nkande_fotografering
"Reglerna innebär att det är förbjudet att utan tillstånd fotografera någon som befinner sig i ett privat eller intimt utrymme, som till exempel hemmet, ett omklädningsrum, badrum, bastu, skolan eller en toalett."

" Brottet avser själva fotograferingen: innehållet i bilderna, eller hur dessa sprids, är inte direkt avgörande."

Inte heller spelar roll i vilken grad den fotade är påklädd?
Citera
2024-02-08, 22:12
Medlem
osofistikerads avatar
Citat:

Det har du rätt i, men vad sägs om peddot som "råkar" visa upp sig på videomöte?
Hur är det med de som skickat dick-pics? Har de frikänts om de sagt sig "råka" skicka?
Råkade eller "råkade" kvinnan här visa upp sig?

Varför snackar du om att visa upp snoppar och dick-pics och jämför det med ett par bröst?

Det var BRÖST som visades i kameran och ingen reagerar på att något det där manliga peddot råkar visa upp några bröst i kameran. Jag ser män som sliter av sig tröjan och visar sina bröst hela tiden. INGEN, jag menar verkligen ABSOLUT INGEN!!! reagerar över detta! Skulle jag som kvinna göra samma sak, då ska jag väl bli slängd i fängelse enligt din och diverse andra mäns moral. Folk skulle inte veta vad de skulle ta sig till på träningsklubben om jag slet av mig på överkroppen som var och varannan man gör där. Men faktum är att jag kan också bli varm av träning och vilja slita av mig allt på överkroppen.

Bor vi i Saudiarabien eller? Kvinnors kroppar är tabu men män får visa sig helt ohämmat.

Jag tycker vi borde vara lika inför lagen.

Kvinnobröst är inget äckligt, i alla fall inte äckligare än mäns. Och kvinnor borde inte ha någon som helst större skyldighet att täcka sina bröst. Men det räcker ju att man som kvinna ska låta bli att använda BH en dag för att alla dessa män ska få spel och tycka att man ska spärras in. Bor vi i en muslimsk diktatur? Nej, vi bor i Sverige, som tydligen ska vara världens mest jämställda land. Men.., kvinnokroppen skall givetvis döljas!!!

Mitt förslag till dig och andra män med fobi för kvinnokroppen: flytta till Saudiarabien. Alt börja hänga mer i renodlade bögsammanhang så att du garanterat slipper befatta sig med några kvinnliga kroppsdelar.
Citera
2024-02-08, 22:34
Medlem
Kortfattat:
Dum handling ledde till att kvinna visade sig näck på en videokonferens.
En av ledarna tog bild och skratta åt dumheten och visade till folk och varnade för just detta dumma misstag.

Ledaren får böter på 50.000

Att skämta om en person som gjort ett dumt misstag och visar hennes nakna kropp för andra kan anses vara oskyldigt men kan vara hemskt för individen.

Hoppas kvinnan får del av pengarna då det är hon som utsatts... men antar att staten norpar pengarna.
Citera
2024-02-08, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Essienn
Det är vad jag vet en äldre barnläkare i någon slags chefsposition/överläkare som fotat en yngre kollega som trodde att hennes kamera var avstängd medan hon gick runt i sitt hem. Om jag fått rätt version återgiven pågick inte mötet just då utan det var paus och jag kan väl gissa att tjejen som blev fotad passade på att byta om hemma utan att märka att kameran aktiverats eller lämnats på. Ingen ska ha suttit som aktiv mötesdeltagare avklädd.

Oerhört märkligt att läkare så ofta hamnar i dom här situationerna där man inte förstår sociala koder och ganska uppenbara gränser för vad som inte är ok.
Citera
2024-02-08, 23:15
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Ja bisarrt är det verkligen.

Hur råkar man vara naken av missatag??

Kan fullt förstå man tar bilder. (Nyktra) folk som råkar klä av sig hör inte till vanligheterna.
Vem visade han det för? Kanske kollegor på psyk? I så fall rimligt man delar med sig av fall där folk råkar klä av sig nakna.

Exhibitionister https://bukfacon.wordpress.com/2014/10/03/roker-nya-kulturministern-cigarr/ passar ibland på att näcka under videokonferenser. https://www.expressen.se/nyheter/alice-bah-kuhknes--ofrivilliga-nakenchock/?gaa_at=eafs&gaa_n=AZsHK_lpEN8-qelmMArfE8s24C6wZEMXFd3zYBUxhpTgdeq9_PRtIgpOrspn&g aa_ts=65c55241&gaa_sig=xpyGKiXGdhS2hXodLdTXGjZuHva f_FFv1ni2G6Zb-V0S3Iuykrycevwqo0gQx3Vjy4Ay9ZF-gAWx12Jz24gwjQ%3D%3D

Att dessutom få betalt är ju kalas för kollegan, lättförtjänta pengar.
Citera
2024-02-08, 23:23
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det är helt fnoskigt om det stämmer. Lagen verkar isf vara skriven med målsättningen, att det ska vara riskfritt att klanta sig.

Brukar du utnyttja att folk klantar sig?
Citera
2024-02-09, 00:04
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Brukar du utnyttja att folk klantar sig?

Fånig fråga. Lagen om "kränkande fotografering" framstår som väldigt vidlyftig. När den infördes så handlade debatten om folk som smög i omklädningsrum och dyl. och tog bilder.
Citera
2024-02-09, 00:08
Medlem
Citat " Nu döms mannen till dagsböter på knappt 50 000 kronor"
Har man en sådan hög månadsinkomst som i slutändan ger dessa höga dagsböter, då kan man undra, va vare som gick fel.
Riskera rubbet för att man blivit tillfälligt dum i huvet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in