• 1
  • 2
2024-02-08, 19:39
Medlem
Godkvällens

Bor idag i ett 95kvm hus med 1 1/5 plansvåning byggt på 20talet (med utbyggnad från 1970talet)
Har vattenburen värme via vedpanna fr. 2008(Nibe) samt två stycken 500L ackumulatortankar.
Men nu vill jag byta då jag är trött på allt jobb som ingår och all tid som går åt.

Jag har dock ingen aning vad jag ska/kan byta till.
Jag har hört att bergvärme är det bästa (men också dyrast), och jag får kanske svårt att få lån för bergvärme då pumpen inte kommer återbetala sig själv. (Då vedeldning är väldigt billigt).

Vad finns det för andra alternativ?
Citera
2024-02-08, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maackish
Godkvällens

Bor idag i ett 95kvm hus med 1 1/5 plansvåning byggt på 20talet (med utbyggnad från 1970talet)
Har vattenburen värme via vedpanna fr. 2008(Nibe) samt två stycken 500L ackumulatortankar.
Men nu vill jag byta då jag är trött på allt jobb som ingår och all tid som går åt.

Jag har hört att bergvärme är det bästa (men också dyrast), och jag får kanske svårt att få lån för bergvärme då pumpen inte kommer återbetala sig själv. (Då vedeldning är väldigt billigt).

luft/vatten pump,
Citera
2024-02-08, 19:58
Moderator
Tystnads avatar
Luft/vatten värme pump..
Obs! kolla marknaden noga för det har visst kommit ut VP som ger betydligt högre framledningstemperatur än tidigare VP . äldre hus som dit har oftast värmesystem som bygger på hög tempereratur ut till elementen.

Många (tidiga) VP var låg tempererade , så värmen räckte ej till vintertid, gick att kompensera genom att bygga ut med flera vattenburna element i rummen men inte alltid praktisk möjligt.
Citera
2024-02-08, 20:04
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Säger som koktkille - en luftvattenvärmepump kan fungera klockrent för dig. Nu vet jag inte var i landet du bor, men är det inte alltför långt norrut kommer pumpen med hög effektivitet kunna förse hemmet med värme och varmvatten en stor del av året utan att du behöver lyfta ett finger. Och eftersom du kan behålla vedpannan så kan du elda i den de 2-3 kallaste månaderna för att minska ner elförbrukningen.
Citera
2024-02-08, 20:13
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Godkvällens

Och jag som har luftvärmepump önskar mig just den värmelösning DU har.
😏
Pga tillfredsställelsen att vara självförsörjande på värme (har både skog, kap och klyv).
Citera
2024-02-08, 20:17
Medlem
Dina ackumulatortankar kanske har solslinga kan du ha solfångare. Ha kvar vedpannan oavsett.
Annars blir det någon form av värmepump, hur du ska ta reda på energin beror väl på hur du ser ut där du bor, berg, jord, sjö eller luft
Citera
2024-02-08, 20:30
Medlem
OneTaps avatar
ved panna kan va värt o kika på. en av dom mest hållbara lösningarna både i drift kostnad o inköps kostnad o minimalt miljö avtryck. o värmen som blir e mycke trevligare än värme pumpar eller el värme =)
Citera
2024-02-08, 20:36
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Godkvällens

Luftvattenpump som redan skrivits. Men troligtvis kommer en vanlig inte räcka om huset är från 20-talet. Troligtvis räcker inte 50-55 grader för att värma upp huset tillräckligt under vintern. Men samma sak gäller för bergvärmen..
Så om det nu inte finns luftvattenvärmepumpar som får fram högre temperaturer som någon skrev i tråden så råder jag dig till att ha kvar vedpannan som komplement vid behov. Eller det råder jag dig till oavsett. Blir det smällkallt är det förbannat bra att kunna komplettera med att elda på en laddning i vedpannan.

Annars är det pelletsbrännare som gäller. Då får du högre framledningstemperatur i närheten av vad du har med veden.
Citera
2024-02-08, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Och jag som har luftvärmepump önskar mig just den värmelösning DU har.
😏
Pga tillfredsställelsen att vara självförsörjande på värme (har både skog, kap och klyv).

Jag tyckte så första året, men därefter tyckte jag bara det blev jobbigt att kapa/klyva och stapla ved i flera dagar på semestern när man egentligen vill slappa

Men jag är förövrigt väldigt lat
Citera
2024-02-08, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Luftvattenpump som redan skrivits. Men troligtvis kommer en vanlig inte räcka om huset är från 20-talet. Troligtvis räcker inte 50-55 grader för att värma upp huset tillräckligt under vintern. Men samma sak gäller för bergvärmen..
Så om det nu inte finns luftvattenvärmepumpar som får fram högre temperaturer som någon skrev i tråden så råder jag dig till att ha kvar vedpannan som komplement vid behov. Eller det råder jag dig till oavsett. Blir det smällkallt är det förbannat bra att kunna komplettera med att elda på en laddning i vedpannan.

Annars är det pelletsbrännare som gäller. Då får du högre framledningstemperatur i närheten av vad du har med veden.

Hmm, mja en luftvattenpump kanske inte räcker då. På temperaturmätaren för utgående vatten vid pannan kör vi oftast max på vintern och då är det 60-70c & även då tycker jag det är kallt här inne.

Jag skulle ju gärna vilja bli av med pannan+tankar då dem tar så mycket plats och jag skulle hellre vilja ha plats för tvättmaskin + torktummlare.
Det bästa alternativet kanske egentligen är att flytta till ett hus som har ett annat värmesystem istället för att göra om allting.
Citera
2024-02-08, 21:11
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Hmm, mja en luftvattenpump kanske inte räcker då. På temperaturmätaren för utgående vatten vid pannan kör vi oftast max på vintern och då är det 60-70c & även då tycker jag det är kallt här inne.

Jag skulle ju gärna vilja bli av med pannan+tankar då dem tar så mycket plats och jag skulle hellre vilja ha plats för tvättmaskin + torktummlare.
Det bästa alternativet kanske egentligen är att flytta till ett hus som har ett annat värmesystem istället för att göra om allting.
Ja det är nog den enklaste lösningen.. annars får man renovera kåken och få den ordentligt isolerad, nya fönster osv så man kan få det till att räcka med lägre framledningstemperaturer..
Citera
2024-02-08, 21:18
Medlem
YP4XQs avatar
Byt inte utan ha flera alternativ!

När elen går ner på 10 öre slår du på elpatronen, när det är -20 grader eldar du, när det är mitt-emellan alltså vår eller höst kör du på luft/vatten. Och så en kamin/spis/kakelugn mitt i huset på detta.

Fan till och med en 5kw diselvärmare skulle hjälpa i reserv
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in