Citat:
Ursprungligen postat av
maackish
Godkvällens
Bor idag i ett 95kvm hus med 1 1/5 plansvåning byggt på 20talet (med utbyggnad från 1970talet)
Har vattenburen värme via vedpanna fr. 2008(Nibe) samt två stycken 500L ackumulatortankar.
Men nu vill jag byta då jag är trött på allt jobb som ingår och all tid som går åt.
Jag har dock ingen aning vad jag ska/kan byta till.
Jag har hört att bergvärme är det bästa (men också dyrast), och jag får kanske svårt att få lån för bergvärme då pumpen inte kommer återbetala sig själv. (Då vedeldning är väldigt billigt).
Vad finns det för andra alternativ?
Luftvattenpump som redan skrivits. Men troligtvis kommer en vanlig inte räcka om huset är från 20-talet. Troligtvis räcker inte 50-55 grader för att värma upp huset tillräckligt under vintern. Men samma sak gäller för bergvärmen..
Så om det nu inte finns luftvattenvärmepumpar som får fram högre temperaturer som någon skrev i tråden så råder jag dig till att ha kvar vedpannan som komplement vid behov. Eller det råder jag dig till oavsett. Blir det smällkallt är det förbannat bra att kunna komplettera med att elda på en laddning i vedpannan.
Annars är det pelletsbrännare som gäller. Då får du högre framledningstemperatur i närheten av vad du har med veden.