2024-02-07, 13:47
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Sweet!! När sålde du i förhållande till när earnings för palantir släpptes? Jag funderar på när jag ska sälja...

Ja det är jättesvårt att räkna på - subventionerna finns på så många olika led i kedjan och är olika i olika länder. Men det kan ju vara signifikanta andelar. Jag tycker mig märka en ökad negativ inställning till subventioner av elbilar. Det kan ju påverka teslas aktie om dessa subventioner minskar.

Sålde mer än hälften med 70-80% vinst, den andra mindre hälften med 100-110% vinst.
Så länge kursen håller sig över $20,8 så tror jag den jobbar sig upp mot $25.

Jag gillar heller inte iden med att staten skall använda subventioner som styrmedel. Vem vet hur marknaden sett ut nu om de bara inte lagt sig i den fria marknaden. Men nu är ju läget som sådant. Så länge jag vet att Tesla kan klara sig utan dem är jag inte särskilt bekymrad. Produktionskostnaden är redan över en tröskel där det inte behövs. Glöm inte att Tesla även har skattelättnader för inhemsk tillverkning av batterier.
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2024-02-07 kl. 13:51.
Citera
2024-02-07, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Tror vinstmarginalerna är lägre på deras hybrider än vad Tesla har på sina model 3 och Y.

Om de har lägre vinstmarginal än tesla på deras hybrider betyder det explicit att de har högre än tesla på sina rena elbilar. De trodde man inte att du skulle säga!
Citera
2024-02-07, 14:21
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Om de har lägre vinstmarginal än tesla på deras hybrider betyder det explicit att de har högre än tesla på sina rena elbilar. De trodde man inte att du skulle säga!

Man kanske inte trodde det för att jag inte heller har sagt det, och jag har inte sagt det eftersom det inte är så. Om du dessutom lärde dig skilnaden på de, det och dem så hade du bättre kunnat fejka att du var smartare än vad du egentligen är.
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2024-02-07 kl. 14:23.
Citera
2024-02-07, 14:27
Medlem
Citat:
Man kanske inte trodde det för att jag inte heller har sagt det, och jag har inte sagt det eftersom det inte är så. Om du dessutom lärde dig skilnaden på de, det och dem så hade du bättre kunnat fejka att du var smartare än vad du egentligen är.

Eftersom BYDs automotive gross margin är 23% och (enligt dig) så har BYD lägre marginaler på hybrider än Tesla så måste marginalerna på BEV vara högre. Eftersom BYD endast säljer hybrider och rena elbilar. Men du är bara för pantad för att förstå vad du själv snackar om ens.

Bra grammatik är en klen tröst när man investerar i det sämst presterande big tech bolaget imo.
Citera
2024-02-07, 15:08
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Eftersom BYDs automotive gross margin är 23% och (enligt dig) så har BYD lägre marginaler på hybrider än Tesla så måste marginalerna på BEV vara högre. Eftersom BYD endast säljer hybrider och rena elbilar. Men du är bara för pantad för att förstå vad du själv snackar om ens.

Bra grammatik är en klen tröst när man investerar i det sämst presterande big tech bolaget imo.

Nämen åh, fick du hittat ETT kvartal där BYD hade högre bruttomarginaler än Tesla.
Jo vi vet alla att du inte tror hög ränta påverkar Teslas försäljning och därmed vinstmarginaler. Du är dock en av få som tror det.
Citera
2024-02-07, 16:02
Medlem
Citat:
Nämen åh, fick du hittat ETT kvartal där BYD hade högre bruttomarginaler än Tesla.
Jo vi vet alla att du inte tror hög ränta påverkar Teslas försäljning och därmed vinstmarginaler. Du är dock en av få som tror det.

Jag tog bara de senaste kvartalet. Konstigt hur alla andra biltillverkare ser ut att vara fine och guida för rekord 2023. Samtidigt är de depression på tesla och nu går de rykten om stora nedskärningar, rimmar ganska dåligt med hypergrowth.
Citera
2024-02-07, 18:23
Medlem
raskenss avatar
Undrar hur det kommer påverka kursen:

https://www.businessinsider.com/business-executives-ranked-elon-musk-america-most-overrated-ceo-2024-2
Citera
2024-02-07, 19:23
Medlem
Citat:
Jag gjorde likadant med Palantir innan earnings. What the hell tänkte jag och drog på med bull x5. Bästa procentuella vinsten på en trade i år.

Att räkna fram några exakta siffror för hur mycket vinster som kommer från subventioner är för komplext för mig. Skulle tippa på att det rör sig om 5-10%. Hade de tagits bort helt så hade BYD drabbats hårdast iaf. Tror vinstmarginalerna är lägre på deras hybrider än vad Tesla har på sina model 3 och Y.

"För komplexet för mig"??

Var det inte du som sa att alla på WS va dumma i huvudet, och du var så himla mycket smartare?

Kan du inte fråga din kompis som pluggar på KTH?
Citera
2024-02-07, 21:43
Medlem
Citat:
Jag tog bara de senaste kvartalet. Konstigt hur alla andra biltillverkare ser ut att vara fine och guida för rekord 2023. Samtidigt är de depression på tesla och nu går de rykten om stora nedskärningar, rimmar ganska dåligt med hypergrowth.
Nedskärningar? Det är ju optimus som ska ersätta arbetstagarna, to the moon!
Citera
2024-02-07, 21:50
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Undrar hur det kommer påverka kursen:

https://www.businessinsider.com/business-executives-ranked-elon-musk-america-most-overrated-ceo-2024-2
Musk behöver ta en paus från Tesla och sluta upp med sina pajaserier
Citera
2024-02-08, 12:48
Medlem
raskenss avatar
Intressant om Elon Musks uppköp av Twitter, inte direkt Teslafråga men det påverkar onekligen Teslaaktien eftersom det är så stor del av Teslas megafon. Ja Twitter kan nog ses mer eller mindre som en del av Teslas reklam-konto och nu är Twitter i stort sett bankrutt. Ska bli spännande se vad Muska kommer göra framöver:

https://youtu.be/B1_aOQ3RbHg

en fallstudie för hur Elon Musk gjorde massiva fel gång på gång och havererade bolaget fullständigt. Men han är ju en supersmart technoking så han här säkert ett ess i rockärmen och allt är bara 4D schack vi inte förstår.
Senast redigerad av raskens 2024-02-08 kl. 12:57.
Citera
2024-02-08, 13:10
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Intressant om Elon Musks uppköp av Twitter, inte direkt Teslafråga men det påverkar onekligen Teslaaktien eftersom det är så stor del av Teslas megafon. Ja Twitter kan nog ses mer eller mindre som en del av Teslas reklam-konto och nu är Twitter i stort sett bankrutt. Ska bli spännande se vad Muska kommer göra framöver:

https://youtu.be/B1_aOQ3RbHg
Media har väl rapporterat om (läs; önsketänkt) att Twitter går åt helvete sedan samma sekund Musk köpte skiten. Själv märker jag ingen skillnad på prestanda eller spam som alla vänstermuppar försöker indoktrinera oss i. Den största skillnaden är att yttrandefriheten är tillbaka.

Bara för att man tycker Teslas värdering och/eller Elon Musk är larvig behöver man inte gå full Libtard och svälja allt media vill att du ska tycka. Vissa här verkar ju till och med sympatisera med fackkartellens mobbning bara för att ni vill att Tesla ska falla. Själv är jag glad att en person med pengar, makt och intelligens vågar hålla sig utanför psykosen och säga emot. Jag tror att verkligheten kommer komma ikapp och att Tesla kommer få problem ändå. Men när propagandan trycks ner i halsen på en får det bara motsatt effekt. Det är bara att titta på Sverigedemokraterna.

Jag ger å andra sidan inte mycket för propagandan nu heller. Att X slår rekord i aktivitet varje dag med 100 miljarder användare osv. Källan verkar vara något Dogecoin-konto som Musk retweetar några gånger i veckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in