Citat:
Ursprungligen postat av
gasprox
Okej, då är jag med på vad du menar! Men så i praktiken kan jag ta mina 15 år i bostadskön och välja en lägenhet som är mindre än vad jag vill ha eller belägen utanför tullarna, och sen hoppas på möjligheten att den hyresvärden får något bättre ledigt…har inte tänkt på den möjligheten förut.
Om det är via bostadsförmedlingen är det inte bundet till en specifik värd heller utan alla som är representerade hos bostadsförmedlingen kan hamna i den kön så även om du skulle få en lägenhet hos tex Svenska bostäder först så kan det via den kön bli att du kan hitta någon hos till exempel Familjebostäder, Stockholmshem eller vilka det nu finns också så det är inte låst till just Svenska bostäder.
Dock tror jag kravet är att man ska bo ett år i lägenheten innan man får byta vidare, men tror det är så oavsett om man vill byta lägenhet allmänt.
Pluset är ju att du fortfarande har chansen att leta privata direkt-/ eller triangelbyten också och hoppas att värden går med på det om man skulle hitta något den vägen. Så då kan man ha två krokar ute samtidigt liksom 🙂