2024-02-07, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gasprox
Okej, då är jag med på vad du menar! Men så i praktiken kan jag ta mina 15 år i bostadskön och välja en lägenhet som är mindre än vad jag vill ha eller belägen utanför tullarna, och sen hoppas på möjligheten att den hyresvärden får något bättre ledigt…har inte tänkt på den möjligheten förut.

Om det är via bostadsförmedlingen är det inte bundet till en specifik värd heller utan alla som är representerade hos bostadsförmedlingen kan hamna i den kön så även om du skulle få en lägenhet hos tex Svenska bostäder först så kan det via den kön bli att du kan hitta någon hos till exempel Familjebostäder, Stockholmshem eller vilka det nu finns också så det är inte låst till just Svenska bostäder.
Dock tror jag kravet är att man ska bo ett år i lägenheten innan man får byta vidare, men tror det är så oavsett om man vill byta lägenhet allmänt.
Pluset är ju att du fortfarande har chansen att leta privata direkt-/ eller triangelbyten också och hoppas att värden går med på det om man skulle hitta något den vägen. Så då kan man ha två krokar ute samtidigt liksom 🙂
Citera
2024-02-07, 22:55
Medlem
Mindre än ett år, pratade med en tjej på bostadsbolaget hon sa inga problem vi ringer upp! 5 månader efter hade jag hyreslägenhet!
Citera
2024-02-07, 23:00
Medlem
gasproxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noclue90
Om det är via bostadsförmedlingen är det inte bundet till en specifik värd heller utan alla som är representerade hos bostadsförmedlingen kan hamna i den kön så även om du skulle få en lägenhet hos tex Svenska bostäder först så kan det via den kön bli att du kan hitta någon hos till exempel Familjebostäder, Stockholmshem eller vilka det nu finns också så det är inte låst till just Svenska bostäder.
Dock tror jag kravet är att man ska bo ett år i lägenheten innan man får byta vidare, men tror det är så oavsett om man vill byta lägenhet allmänt.
Pluset är ju att du fortfarande har chansen att leta privata direkt-/ eller triangelbyten också och hoppas att värden går med på det om man skulle hitta något den vägen. Så då kan man ha två krokar ute samtidigt liksom 🙂
Vänta nu, så Stockholms stads bostadsförmedling administrerar alltså en internkö? Det här har jag helt missat. Vilka lediga bostäder går då till den ”vanliga” kön och vilka går till internkön? Känner att jag måste läsa på om detta…
Citera
2024-02-07, 23:00
Medlem
Finns bra grupper via facebook som förmedlar förstahandskontrakt man kan ta över.
'
'
Citat:
Ja, som frågan lyder:
1) vilket år fick du ditt förstahandskontrakt?
2) hur fick du tag på förstahandskontraktet?
3) var det av en privat eller ”vanlig” hyresvärd?

Jag har sökt hyresrätt aktivt i femton års tid. Jag har 15 års kötid i Stockholms stads bostadsförmedling men jag är säkert ytterligare 15 år från att få en 3-5 rummare som inte ser ut som ett miljonprojekt. Jag har även koll på Wåhlins dagligen.

I två omgångar har jag skickat personliga brev till totalt cirka 250 privata hyresvärdar i hopp om att få napp, men fick endast svar av ett fåtal som i princip sa att alla hyresrätter byts och att de sällan/aldrig får några större lägenheter lediga. Jag har nu identifierat ytterligare 400 hyresfastigheter i Stockholm vars ägare jag tänkt kontakta per brev. Jag börjar tappa hoppet, men hör gärna av andra som faktiskt lyckats i hopp om lite inspiration innan jag lägger ner ytterligare hundratals timmar på att kontakta privata hyresvärdar i onödan.
Citera
2024-02-07, 23:01
Medlem
Gäller nog att ha informella kontakter.
Hade en kvinnlig bekant här i Göteborg som flyttade två gånger och båda gångerna fick hon en kanonlägenhet i absoluta centrum.
Hon kände någon på stadsplaneringskontoret (f.d. pojkvän?), det var ungefär det enda hon hintade om. Sen flyttade hon till Stockholm, Södermalm, även där fick hon fin lägenhet direkt. Besökte henne en gång, hur hon bar sej åt vet jag inte men hon såg extremt bra ut, tror inte hon särade på benen, hon var inte den typen, intelligent som fasen var hon.
Hade henne som runkobjekt i många år men minnet börjar blekna.
Citera
2024-02-07, 23:01
Medlem
gasproxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piiluu
Mindre än ett år, pratade med en tjej på bostadsbolaget hon sa inga problem vi ringer upp! 5 månader efter hade jag hyreslägenhet!
What, vad var det för bostadsbolag? Skicka gärna PM
Citera
2024-02-07, 23:02
Medlem
gasproxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewsandersJ
Finns bra grupper via facebook som förmedlar förstahandskontrakt man kan ta över.
'
'
Mot betalning då gissar jag?
Citera
2024-02-07, 23:02
Medlem
Citat:

Har du top kredit score? Annars sök vidare.
Citera
2024-02-07, 23:04
Avstängd
Citat:

Hans fantasibolag, det här är flashback, kryllar av mytomaner här.

Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Gäller nog att ha informella kontakter.
Hade en kvinnlig bekant här i Göteborg som flyttade två gånger och båda gångerna fick hon en kanonlägenhet i absoluta centrum.
Hon kände någon på stadsplaneringskontoret (f.d. pojkvän?), det var ungefär det enda hon hintade om. Sen flyttade hon till Stockholm, Södermalm, även där fick hon fin lägenhet direkt. Besökte henne en gång, hur hon bar sej åt vet jag inte men hon såg extremt bra ut, tror inte hon särade på benen, hon var inte den typen, intelligent som fasen var hon.
Hade henne som runkobjekt i många år men minnet börjar blekna.

Osannolikt, det är inte så det funkar. För övrigt har ditt imaginära stadsplaneringskontor inget att göra med bostadskön.
Senast redigerad av HrBwisser 2024-02-07 kl. 23:07.
Citera
2024-02-07, 23:04
Medlem
gasproxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piiluu
Har du top kredit score? Annars sök vidare.
Ja, det har jag.
Citera
2024-02-07, 23:05
Medlem
Citat:
Vänta nu, så Stockholms stads bostadsförmedling administrerar alltså en internkö? Det här har jag helt missat. Vilka lediga bostäder går då till den ”vanliga” kön och vilka går till internkön? Känner att jag måste läsa på om detta…

Ja, du har den externa kön där alla som uppfyller kraven på lägenheten kan söka och de som är ute efter sin första lägenhet (där kötiderna är massor av år och antalet sökande kan vara fyrsiffrigt typ)
Sedan finns https://bostad.stockholm.se/sa-gar-d...erna-byteskon/ där bara de som redan har en lägenhet kan söka. Så det finns två olika köer hos bostadsförmedlingen ja
Citera
2024-02-07, 23:10
Avstängd
Citat:

Du måste nog läsa på om det mesta tror jag för du verkar helt okunnig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in