Citat:
Ursprungligen postat av
swimp78
Som vanligt mycket bra förslag, speciellt hur Stefan tar till sig Carinas visdom om bearbetad sten.
Även spåret med Nils, och hans orientering är bra.
Skulle man inte kunna lägga in lite detaljer om Nils som ska föreställa "samtidsbeskrivade". Nils stänger in sig på rummet med nån sorts våldsamma datorspel. Då han blir störd kanske han fräser "jag är ju inne i min podcast!!!". Kanske spelar Nils nån sorts hård musik som ska illustrera ungdomligt uppror. Det blir alltid lite fel med konkreta refereser till nutida musik. De bör kännas lite off. Som om författaren inte är med riktigt. Sonen kanske lyssnar på "KoЯn" och "Limp Bizquit" (vilket inte klaffar riktigt med Nils alternativa miljö-profil). Och när Nils blir upprörd slänger ha ur citat av John Lennon som inte känns typiskt för hans ålder. "Sådär skulle fan aldrig John Lennon sagt, farsan! Lennon var fri! Det är inte du farsan!!". Det beskrivs också att Nils har en lugg som hänger ner i ögonen och har hängiga stora byxor.
Det enda jag redakterar bort från dina förslag är nog partiet med Nils kärlek till den låghaltiga Ulla. Det blir lite för roligt och udda.
God idé att göra Nils till en plastrebell där författarens kunskapsbrister om ungdomskultur återspeglas i texterna.
Några tankar jag haft om Nils, men skrotat:
Nils har en ögonbrynspiercing, en sådan ring som var populär under nittiotalet; det blir för rebelliskt.
Det ungdomliga språkbruket blandas med mängder av olika tidstypiska - och dialektala slanguttryck, som "
Farsan, var inte bull, klydda inte - grabben behöver kvarta, chilla va!" Fast då riskerar dialogerna att bli för spexiga och kan uppfattas som underhållande.
Nils har som signum att hälsa med surftecknet, den där med tummen och lillfingret ute och resten av fingrarna slutna. Vilket kan få läsaren att avsky Nils och antar att boken inte behöver en Jar Jar Binks.
Så kanske det kan räcka med att Nils färgar sin lugg som hänger över ögonen i en rebelliskt färg? Att pojkrummets två stora planscher är på "Limp Bizquit" och "John Lennon" (gärna en hippiebild fylld med fredstecken).
Och kanske att Nils är en vältalig ung man som kontinuerligt använder de ungdomliga orden "typ" och "liksom"?
Saxat från
naturvårdsverket, men lagt till "typ" och "liksom":
"
Våtmarker är liksom viktiga för en biologisk mångfald samtidigt som de våtmarker som typ bildar torv är viktiga för klimatet. Våtmarker behåller liksom vatten och kan därför liksom stärka landskapet mot typ både torka och översvämningar. "