2024-01-11, 19:38
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calvinol
Det fanns en Wera som chef, men det bör jag nog ta genom PM ifall det är intressant

Varför inte flytta över till "Egna texter"-delen och fortsätt skriva där? Det finns nog en hel del potential här...
Citera
2024-01-11, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Varför inte flytta över till "Egna texter"-delen och fortsätt skriva där? Det finns nog en hel del potential här...

Tyvärr så har jag nog inte de rätta kvaliteterna för att skriva den typen av texter.

Att läsa swimp78 försök att skriva en enormt tråkig roman utan att det blir satir är för mig mästarklass.

Han skriver egentligen om mig "torr som ett vitt vin man sköljer ner med mandelkubb"...
Citera
2024-01-11, 20:11
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calvinol
Tyvärr så har jag nog inte de rätta kvaliteterna för att skriva den typen av texter.

Med all respekt, det var Swimp jag vände mig till. Jag råkade citera fel i hastigheten. Skulle vara intressant att se hur långt han(?) kan dra det utan att bli en epigon av idolen Stig Larsson. Denna meningen "Eller... kanske finns lösningen i... kompromissen?" är så mycket Larsson att det är kusligt. Och på samma gång briljant.
Citera
2024-01-11, 20:18
Medlem
Det kan bli svårt att halka över i satir:
https://www.youtube.com/watch?v=rZGk9iCv8V0
Citera
2024-01-11, 20:33
Medlem
Citat:
Med all respekt, det var Swimp jag vände mig till. Jag råkade citera fel i hastigheten. Skulle vara intressant att se hur långt han(?) kan dra det utan att bli en epigon av idolen Stig Larsson. Denna meningen "Eller... kanske finns lösningen i... kompromissen?" är så mycket Larsson att det är kusligt. Och på samma gång briljant.

Misstänkte faktiskt det , bara dårar är bombsäkra

Dricker tack och lov inte alkohol eller väldigt sällan, men när jag gör det och läser detta eminenta mästerverk som swimp78 skapar ser jag tidens grundtillstånd skönjas.
Senast redigerad av Calvinol 2024-01-11 kl. 20:39.
Citera
2024-01-12, 00:30
Medlem
swimp78s avatar
Citat:

Du är bra vänlig! Men nu när jag du nämner Stig L.. Jag hittade utdraget ur "Introduktion". Där huvudpersonen träffar en författare som försökte skriva en medvetet dålig roman som heter Skitboken!
Haha.

Att skriva en medvetet dålig text kanske jag omedvetet fått därifrån. Även fast min tanke mer var att på riktigt hitta på något direkt olidligt tråkig. Stig Larsson tar ut svängarna mer.. "handi-handi-handi-pappa!!" Haha.

Citat, från "Introduktion":

Citera
2024-01-13, 01:39
Medlem
Köp nån PDF med noveller skrivna av vänsterfolk. Som regel handlar dem om antingen pedofili eller ingenting. Antingen har nån präst tallat på församlingen, eller också är huvudkaraktären en medelålders barnlös kvinna som hör kunden framför sig på ICA mumla "glassen kommer smälta" varpå huvudkaraktären går från poänglösa situation till poänglösa situation - tandborstning, gardinköp, systerdotterns femårskalas - och i tanken finner att kundens glassmumlande ju faktiskt kan appliceras på alla dessa situationer och ge dem mening.

Det finns en anledning till att novellförfattare inte säljer bra.
Citera
2024-01-13, 15:29
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Jag satt och funderade på vad som skulle vara det tråkigaste jag skulle läsa. Vad skullle intressera mig minst. Vad skulle vara olidligt tråkigt.

Kriteriet är: det ska vara litteratur. Prosa.
Det ska varasamanhängande berättelser - inget experimentellt tjafs i stil med att fylla sida upp och sida ner med inköpslistor eller att enormt utdragna inre monologer som inte leder nånvart.

En till sak: det ska inte uppfattas som satir, det ska sakna ironiska lager. Det får inte finnas en botten. Det är inte bli så att jag beskriver något som tråkigt och så lyser det igenom att berättelsen egentligen speglar ett motspjärn mellan raderna.

Jag tänkte på den tråkigaste miljön jag själv kan tänka - konferensrum , och den där typen av vadderade stolar i ljust trä där tyget är primärblått.
Såna som finns den typen av enklare lokaler i kommunal förvaltning, eller i föreningslokaler, skolmiljöer etc . Nån sorts syntetiska laminatgolv som kan bygga upp så man får statisk elektricitet på fingertopparna. Ett litet bord med metallrörsben, nätutlagt, projektior, white board där en av pennorna är en whiteboardpenna men inte riktigt går att sudda bort. Ett skåp med gilles torra kakor i stora burkar. Häftapparat.

Jag tänker mig att någon ska ha ett samtal med några kollegor kring en frukt och grönt-grossist.

Huvudpersonen Stefan, 45, som är gift och har två barn ämnar efter jobbet ta sig en tur med sin kompis Micke och testa en ny mountainbike-bana. Det där har blivit lite av ett andningshål för Stefan, för han mår bättre då han får chansen att anstränga kroppen explosivt några gånger i veckan. Och få lite naturupplevelse på köpet.

Under samtalet så växer bilden fram av byggnaden och konferensrummet fram. Stefan var aktiv i byggandet av det - och han kan in i minsta detalj åminnelse sig listverk och liknande , olika uppköp, och känna stolthet över de detaljer han faktiskt kunnat vara med och påverka. T ex är stolsbenen i massiv ek och det höj och sänkbara avlastningsbordet i ask, och med snygga kanter i mörkare material - det låg definitivt i de övre prisklasserna! Det snålades inte in.
Stefan har länge haft planer på att bygga ett eget höj och sänkbart bord till hemmakontoret och det väcker ett nytt slags känsla hos honom. Likaså planerna på en 3d-skrivare. En känsla av att kunna skapa nästan vad som helst.

Det var några idéer som dök upp bara sådär. Jag tänkte gå in i Stefan och beskriva hans görande låtande och miljöer - men det blir svårt att försöka beskriva någon vara intressen och miljöer man valt ut för de ointresserar en

Det finns ju personer jag känner mer avsky och olika saker mot. Men om jag skulle gå in i det - nån riktigt tacky dubbelmoralisk medelklassperson, en grandios kulturman, eller nån energidricktankande livets hårda skola-figur med SD-keps och hans dysfunktionella omgivning. Det skulle bli för spännande gör mig.

Så jag måste hålla mig till någon som både tråkar ut mig djupt men inte provocerar mig djupt.

Hur skulle ni skriva en riktigt tråkig roman?

Det finns ju andra vägar att gå. Man kan ju t ex skriva en enormt standardiserad deckare , lite åt Beck-filmerna-hållet - och inte lägga minsta själ i det. Bara stapla typiska saker. En mördare , som lämnar sitt signum. Ett hjärta av rosenblad. Utredaren Martin Stareklint är på väg mot pension, dricker lite för mycket, har en ung vuxen dotter med skinn på näsan. Hon är hans allt. Och så katten Wittgenstein med sin finurliga uppsyn.
Omdu läst den svenska boken "Stallo" som har ju ju annars ett bra facit i den.

De första 300 sidorna är något av det tråkigaste som finns skrivet.
Det är grått, meningslöst, trist, händelselöst och inget verkar bli bättre. Det finns inte minsta aning om någon slags spänning som kanska ska komma - bortsett från att man får en förklaring på baksidan av boken, att den ska handla om naturväsen som finns på riktigt, men som är gömde för oss vanliga människor.

De första 250-300 sidorna är bara en enda överdrivet lång nerförsbacke rakt ner i grå tristess.
Det är inte ens vinter, utan det är hösten innan snön hunnit börja falla.
Och ändå är det i norrland.
Inga färger, inget som händer. Knappt något som sägs ens.

Det är Tråkigt med andra ord.

Jag fick fan verkligen kämpa mig genom den, för att komma fram till slutet där saker äntligen började hända ...
Visst hade det varit enkelt att fuska, och bara hoppa över den inledande stämningsläggande början, men det hade ju varit fel.
Citera
2024-01-13, 16:16
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Omdu läst den svenska boken "Stallo" som har ju ju annars ett bra facit i den.

De första 300 sidorna är något av det tråkigaste som finns skrivet.
Det är grått, meningslöst, trist, händelselöst och inget verkar bli bättre. Det finns inte minsta aning om någon slags spänning som kanska ska komma - bortsett från att man får en förklaring på baksidan av boken, att den ska handla om naturväsen som finns på riktigt, men som är gömde för oss vanliga människor.

De första 250-300 sidorna är bara en enda överdrivet lång nerförsbacke rakt ner i grå tristess.
Det är inte ens vinter, utan det är hösten innan snön hunnit börja falla.
Och ändå är det i norrland.
Inga färger, inget som händer. Knappt något som sägs ens.

Det är Tråkigt med andra ord.

Jag fick fan verkligen kämpa mig genom den, för att komma fram till slutet där saker äntligen började hända ...
Visst hade det varit enkelt att fuska, och bara hoppa över den inledande stämningsläggande början, men det hade ju varit fel.

Tyckte Stallo hade en rätt intressant fantastik-aspekt fast den var ihopbakad med en olidligt lång Liza Marklund-deckare kändes det som. I samarbete med Lapplands turistbyrå som det verkade.

Den var faktiskt riktigt hemsk. Jag tycker den var lite spännande i inledningen. Men sen brakade det lös. Värst var det när de plockade in kändisar i handlingen. "Aha vi är i Luleå-trakten, då ska Mattias Alkberg dyka upp i handlingen som en cameo!". Ishotellet var säkert med. Och huvudpersonen, den prudetliga tjejan "Susso" så präktig och personlighetsbedriad att man spyr. Andra halvan är nån sorts försök till spänning med parallellklippning med olika bilfärder, träff med Sven Järrings änka, besök i John Bauers hus och annat. Det känns som den skrevs för att bli filmatiserad av nån kabelkanal som tycker Sverige är exotiskt.
Citera
2024-02-04, 09:02
Medlem
swimp78s avatar
Ang berättelsen om Stefan . Något jag själv känner är förlamande tråkigt och dödar läsupplevelsen är "berättelser i berättelsen", det vill säga att någon i berättelsen läser en text, och så får läsaren även läsa den texten.

Andra tråkiga saker är plötsliga stilbrytningar, som dödar illusionen och påvingar läsaren sorts sökt Verfremdungseffekt . Typ att ett parti i berättelsen plötsligt är skrivet på vers, och man plötsligt placerar handlingen i en historisk miljö. Eller i film, plötsliga inslag av musikal i en film som i övrigt inte är det.

Jag tänker mig att grundkärnan i romanen, Stefans sökande efter den friktionsfria lyckan, den har väckts av frågeställningen "Hur kan jag göra rätt, utan att samtidigt såra Gunnar genom att minska Gunnars handlingsutrymme och därmed initiativ?"

Kanske kan Stefans slutgiltliga uppgörelse med frågan om Gunnar "pricka in alla tre av följande usla element 1. "berättelse i berättelsen", 2. Verfremdungseffekt 3. Beskriva innehållet i en dröm

Det slutliga kapitlet i romanen kan vara skrivet på hexameter. Det ska ansluta till en episk tradition och utspela sig under det Trojanska kriget. I den går Stefan till strid med sin stridsbroder Gunnar i en gemensam kamp mot en mytisk varelse som bosatt sig på en öde ö i Egeiska havet. I verserna skall olika namn från kontoret förekomma, och det ska inte finnas någon direkt poäng med att klä berättelsen i historisk skepnad. Det skall andas byråkratisatir a Bo Baldersson, men samtdigt spreta diffust åt olika håll. Det skall samtidigt innehålla surrealistiska element som gör att läsaren kan tolka det som att detta är en dröm. I slutet på drömmen möter Stefan den judiska föräldralösa flickan Elza, och hon ger honom en varm och medmänsklig blick, och den blicken säger utan ord men med en klang som av uråldrig jiddisch "Gunnar klarar sig, Stefan. Gunnar ..har ett bra liv.. vila nu Stefan..vila..." och sedan försvinner hon i ett ljus.
Senast redigerad av swimp78 2024-02-04 kl. 09:17.
Citera
2024-02-04, 09:58
Medlem
Det tråkigaste att läsa om är böcker som liknar bloggar utan intressanta tankar eller händelser. En hel bok om att Stefan brer en smörgås, brygger kaffe som blev lite starkt, går ut med hunden samma runda som de senaste åtta åren, jobbar och pratar om cykling, sticker och cyklar. Sen repeat. Det största Stefan gör är att han börjar med guacamole och rödlök till fredagstacosen. Samma frisyr, kläder, sociala liv, typ av bil osv sen han var tjugofem år. Ingenting händer. Absolut ingenting! Diskbänksrealism kan vara riktigt bra men de som försöker skriva om människors vardag är ofta vänsterfolk som skriver bloggar om offermänniskor som utsatts för våld av män, eller samhällets svek i form av utförsäkring eller uppsägning. Det kan vara en bra start på en bok om karaktärerna gör något av sina liv men de tycker bara synd om sig själva.
Citera
2024-02-04, 15:24
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBeecher
Det tråkigaste att läsa om är böcker som liknar bloggar utan intressanta tankar eller händelser. En hel bok om att Stefan brer en smörgås, brygger kaffe som blev lite starkt, går ut med hunden samma runda som de senaste åtta åren, jobbar och pratar om cykling, sticker och cyklar. Sen repeat. Det största Stefan gör är att han börjar med guacamole och rödlök till fredagstacosen. Samma frisyr, kläder, sociala liv, typ av bil osv sen han var tjugofem år. Ingenting händer. Absolut ingenting! Diskbänksrealism kan vara riktigt bra men de som försöker skriva om människors vardag är ofta vänsterfolk som skriver bloggar om offermänniskor som utsatts för våld av män, eller samhällets svek i form av utförsäkring eller uppsägning. Det kan vara en bra start på en bok om karaktärerna gör något av sina liv men de tycker bara synd om sig själva.
Kan du ge några exempel här? Boktitlar?

Till ämnet: tristessen ligger i betraktarens eller läsarens öga. Och då beror det på dennes läsvanor. Den passionerade deckarläsaren tråkas ut av en deckare som innehåller varenda samtida kliché t ex.
Detta fungerar inte på den som sällan läser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in