2024-02-07, 17:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gasprox
Riktigt deppigt med 30 år för Roslagstull. Är det en etta eller tvåa som din vän i Vasastan fått eller större än så? Det verkar gå en gräns ungefär vid två rum, allt större än så blir sällan ledigt.

Jag har skickat fysiska brev då det känts minst påträngande. En del fastighetsägare är ju gamla tanter på Östermalm som äger en massa fastigheter som privatperson, känns alldeles för påträngande att ringa hem till någon... Är det ett privat fastighetsbolag däremot känns det mer okej att ringa deras kontor såklart, men det är sällan de har ett bemannat kontor. Ofta brukar de anlita någon extern fastighetsförvaltare/skötare som de hänvisar till som kontaktperson, men det externa företaget har ingen insyn i uthyrningen. Det är en djungel helt enkelt.
Angående min vän i Vasastan så är det en sjysstare tvåa, tror jag.
Citera
2024-02-07, 17:44
Medlem
Pershagen76s avatar
2014 så fick jag en 5a i Norradjurgårdsstaden, vet ej om det hör till innerstan eller inte. Jag tackade dock nej, det var genom den vanliga stockholmskön.
Citera
2024-02-07, 18:04
Medlem
Nu har jag inte kvar den men flytta upp till Stockholm för ca 4 år sedan så 2020. Jobbar på bygglovsavdelning i Stockholmskommun och när jag flytta upp hade jag ett tillfällig boende några månader, sedan så via jobbet så frågade jag ett bostadsföretag som jag handlagt ett ärende för om de hade något i city så jag fick en 3a på Södermalm. Privat bolag, ingen kö, aldrig stått i kö heller. Jag sa upp den efter ett tag då vi hittat radhus närmare jobb och skola. Ville inte bo i city, för mycket oväsen och folk. Vill ha natur nära. Är från kommun långt från stockholm och förstår inte att folk vill bo sådär inne i smeten.
Citera
2024-02-07, 18:42
Medlem
gasproxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
2014 så fick jag en 5a i Norradjurgårdsstaden, vet ej om det hör till innerstan eller inte. Jag tackade dock nej, det var genom den vanliga stockholmskön.
Hur många års kötid hade du då?

Jag blev erbjuden en etta i norra djurgårdsstaden efter 7 år i kön, det var så pass nytt område och höga hyror att man hade en chans på lägenheter där trots kort kötid. Har fortfarande hyfsad chans att få en mellanstor lägenhet där men hyrorna är skyhöga och är inte alls förtjust i området.
Citera
2024-02-07, 18:46
Medlem
gasproxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Nu har jag inte kvar den men flytta upp till Stockholm för ca 4 år sedan så 2020. Jobbar på bygglovsavdelning i Stockholmskommun och när jag flytta upp hade jag ett tillfällig boende några månader, sedan så via jobbet så frågade jag ett bostadsföretag som jag handlagt ett ärende för om de hade något i city så jag fick en 3a på Södermalm. Privat bolag, ingen kö, aldrig stått i kö heller. Jag sa upp den efter ett tag då vi hittat radhus närmare jobb och skola. Ville inte bo i city, för mycket oväsen och folk. Vill ha natur nära. Är från kommun långt från stockholm och förstår inte att folk vill bo sådär inne i smeten.
För mig låter det som att du vann på lotto och gav bort vinsten! Men jag förstår att innerstan inte är för alla. Tyvärr är den allt för mig

Vem på bostadsföretaget pratade du med? VD:n eller någon mellan-chef t.ex.?
Citera
2024-02-07, 19:07
Medlem
Jan-As avatar
Ett 'ex' fick förstahandskontrakt på Sveavägen utan att ha stått i bostadskö.
Privat hyresvärd och fick det via avlägsna kontakter.

Skuldfri, skaplig inkomst, prickfritt register (kollades) och brutalt skitsnygg.

Så kan det gå till.
Citera
2024-02-07, 19:11
Medlem
idiamindadas avatar
Bekant med hyresvärden. Svarta pengar.
Citera
2024-02-07, 19:36
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gasprox
Hur många års kötid hade du då?

Jag blev erbjuden en etta i norra djurgårdsstaden efter 7 år i kön, det var så pass nytt område och höga hyror att man hade en chans på lägenheter där trots kort kötid. Har fortfarande hyfsad chans att få en mellanstor lägenhet där men hyrorna är skyhöga och är inte alls förtjust i området.

Jag hade typ 6 år då, vi sket i det och köpte hus istället. Jag gillar dock området nu när det har fått växa till sig lite, men hyrorna är rätt höga.
Citera
2024-02-07, 19:48
Avslutad
1) vilket år fick du ditt förstahandskontrakt?
> C:a år 2000
2) hur fick du tag på förstahandskontraktet?
> Genom byte med lgh i Botkyrka + pengar under bordet.
3) var det av en privat eller ”vanlig” hyresvärd?
> HSB (de har hyresrätter, inte bara BRF:er)
Citera
2024-02-07, 20:03
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Alla jag känner i min åldersgrupp, under 40, med sådana kontrakt har köpt dom på svarta marknaden.
Citera
2024-02-07, 21:04
Medlem
over9ks avatar
Hyreskontrakt köps.
Citera
2024-02-07, 21:14
Medlem
Andeniglasets avatar
Spåra ur så du hamnar på kåken eller typ LSS, se till att vara skriven i den stadsdel du vill bo innan du spårar ur (hos någon polare typ). Sen kan du få hjälp med boende när du ska slussas in i samhället igen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in