Vet inte om det är nämnt, Jørgen Nordhagen avslutar sin karriär efter JVM. Vilken grandios sorti!
(cykelkarriären blir nr1 framöver)
Hmmm....varför får jag en Mühleggkänsla efter 20 km:s loppet? Mer än två minuters segermarginal och 39 varvade åkare. Helt oberörd vid målgången. Att han sedan blir cykelproffs....
Alla idrottsintresserade vet hur det står till inom proffscyklingen.
Senast redigerad av Konrad 2024-02-07 kl. 14:26.
Hmmm....varför får jag en Mühleggkänsla efter 20 km:s loppet? Mer än två minuters segermarginal och 39 varvade åkare. Helt oberörd vid målgången. Att han sedan blir cykelproffs....
Mina tankar föll även tillbaks till 2002. Åtminstone i den totala överlägsenhet om inte annat.
Ja, och det finns även i de flesta sporter på proffsnivå. Unga virila fotbollsspelare som får hjärtproblem bara sådär t ex.
Mina tankar föll även tillbaks till 2002. Åtminstone i den totala överlägsenhet om inte annat.
Ja, och det finns även i de flesta sporter på proffsnivå. Unga virila fotbollsspelare som får hjärtproblem bara sådär t ex.
Gick upp i nästan 40 sekunders ledning på en mycket kort sträcka. Mja...det där såg inte normalt ut. Visserligen har han en mycket lätt kropp som flyter ovanpå det besvärliga föret som var men ändå. Skulle vilja se honom i ett klassiskt lopp i kärvt före men det kommer knappast att hända nu när han snart byter idrottsgren.
Så du tänker att en 19 åring har ekonomi och kunskap att lura FIS och gamblar hela sin idrottsframtid i en idrott han inte tänker satsa på och är villig på att förlora sin kontrakt i cykel?Eller tänker du att Norge bedriver statlig dopning själv på junior nivå?
Vem av dessa korkade idéer/teorier är det du tror på?
Så du tänker att en 19 åring har ekonomi och kunskap att lura FIS och gamblar hela sin idrottsframtid i en idrott han inte tänker satsa på och är villig på att förlora sin kontrakt i cykel?Eller tänker du att Norge bedriver statlig dopning själv på junior nivå?
Jag tror inte på något. Det handlar om en allmän känsla när man ser på loppet. Att sedan veta sanningen är något helt annat.
Konstigare saker har hänt inom idrottsvärlden. Varför skulle en 19-åring inte kunna få hjälp av de företag som är inblandad i ex. cykelsporten med doping? En av de bästa genom alla år, Lance Armstrong, var konstant dopad under hela sin karriär.
Jag tror inte på något. Det handlar om en allmän känsla när man ser på loppet. Att sedan veta sanningen är något helt annat.
Konstigare saker har hänt inom idrottsvärlden. Varför skulle en 19-åring inte kunna få hjälp av de företag som är inblandad i ex. cykelsporten med doping? En av de bästa genom alla år, Lance Armstrong, var konstant dopad under hela sin karriär.
Var inte naiv.
Jumbo Visma. Med tour vinnaren och världens bästa cyklister dopar sina juniorer? Jag är väldigt medveten om vad som har hänt i cykelsporten då cykel är mitt största intresse och har varit det sedan 80 talet,men har också fått med meg att otroligt mycket har hänt sedan Lance cyklade runt.
Jumbo Visma. Med tour vinnaren och världens bästa cyklister dopar sina juniorer? Jag är väldigt medveten om vad som har hänt i cykelsporten då cykel är mitt största intresse och har varit det sedan 80 talet,men har också fått med meg att otroligt mycket har hänt sedan Lance cyklade runt.
Mycket har hänt inom cykelsporten men det är nog fortfarande en av de sporter som år efter år misstänks för dopingproblematik och där polisrazzior tillhör det vanliga.
Vem har sagt att det bara finns två olika teorier?
Jag tror inte på doping gällande Nordhagen - pojkfan åker lika snyggt skate som legenderna Sjur Röthe och Simen Hegstad-Krüger…
Nu gör det inget för Norges skidlandslag att Jörgen lämnar för cykelsporten då Norge genast spottar fram en ny superjunior.
Var inte naiv.
Har ikke så mye med å være naiv å gjøre. Spørsmålet er heller hvorfor en 19-åring skulle dope seg i et junior-VM. Foruten i statlige dopingregimer (som f.eks. DDR o.l) så begynner man som regel ikke å dope seg i den alderen før man har noe å vinne på det økonomisk. Du har for øvrig feil når det gjelder Lance Armstrong. Han var ikke dopet i hele karrieren, det skjedde først etter noen år. Nå er jeg for så vidt mer enn skeptisk til spesielt Vingegaard som sykler på samme lag som Nordhagen skal til og sykkelsporten har masse lik i lasten, men om Nordhagen skulle være dopet så tilsier det meste av empiri at det først vil skje eventuelt senere i karrieren.
Betyg på JVM och U23VM-åkarna. Görs både utifrån objektiva resultat men också utifrån vilka förväntningar man har på de olika utövarna. Gör så att jag börjar med de sämst presterande, så blir det trevligare och trevligare läsning.
Börjar med herrsidan.
Icke Godkända
Truls Gisselman
Allt annat än lyckat mästerskap, rakt över sämre än ifjol. Sen kan man skylla på saker som kanske dåliga skidor i fristilen (återkommande för flera) och felaktigt skidval i klassiskt. Men något ansvar har man ju själv och resultaten är ju vad de är. Gjorde åtminstone det han skulle på stafetten.
George Ersson
Föll visserligen i sprinten, men man ska ju hålla sig på benen. Finns inget positivt att ta med sig från dessa mästerskap.
Rikard Vestin
Här var ju naturligtvis förväntningarna låga, men en 31:a plats och en diskning är ändå för dåligt. Att Vestin ändå var näst bästa U23:a i sista nationella cuploppet, och har varit topp-3 i flera, är tyvärr inget vidare tecken för bredden på svensk U23-nivå.
Emil Danielsson
Kanske inte lika underkänd som de andra U23-herrarna ovan, eftersom han ändå nådde en 6:e plats i sprinten. Likväl tycker jag det är ungefär vad man kan förvänta sig, sen var han ju helt chanslös i finalen. Han har bara ett sätt att åka på, köra i spets så länge han orkar. Åker likadant på alla nivåer och när motståndet blir hårt så går det åt helvete. Usel insats i distansloppet, lek inte Alvar om du inte är det.
Godkända
Måns Skoglund
8:a i sprinten och framförallt 8:a i distans. Det senare över förväntan. Mästerskapet svärtas ned av den svaga insatsen i stafetten. Lite otur med stavbrottet, men det är sällan en bra idé att staka i en masstart där ingen annan gör det.
Erik Bergström
Blev bara en insats innan sjukdomen slog till, så det är väl den han får bedömas på. Vunnet kval och en nionde plats till slut är nätt och jämnt godkänd även om jag hoppats på mer. Blev tydligen helt fel skidval i semifinalen om man får tro efter-analysen.
Elias Danielsson
En av de som jag hade svårast att betygsätta, godkänd eller icke-godkänd? Att Elias "bara" skulle vara på den här nivån nu var inte vad man hoppades på för ett par år sedan. Resultaten nu är ungefär likvärdiga. Samtidigt befarade jag att det skulle bli ännu sämre när man såg åkningen i Falun. Nådde till slut sin topp10-placering i distans på JVM vilket gör att betyget väger över till godkänd.
Väl Godkända
Jonathan Lindberg
Medalj redan i första loppet. Följde upp med en 10:e plats och en 14:e i distansloppen. Otroligt bra för en åkare som förra säsongen ofta inte var i närheten av pallen i den yngre klassen i svenska juniorcupen (en pallplats). Nu har man förvisso sett hela året att kapaciteten utvecklats enormt, så förväntningarna var ändå att han kunde slåss om medalj i sprint och kanske topp20 i distans. Uppnåddes och överträffades t.o.m litegrann.
Anton Grahn
Hade nog bara satt ett "godkänt" om det inte vore för de jobbiga förutsättningarna med långtidsskada under säsongen. Tycker också man kan ta i beaktning att det nog var mardrömsföre för Grahn på sprinten. Ändå tre solida insatser (sprint, 10 klassiskt och stafett). Fint att höra att han inte var nöjd med kroppen egentligen någon av dagarna.
Mycket väl godkänd
Alvar Myhlback
Fantastisk leverans på redan höga förväntningar. Lägger man till att han varit sjuk och sängliggande flera dagar innan så är det helt otroligt bra. Inleder med sjätteplats en dag när skidorna inte riktigt är på topp och sjukdomen var nära i tid, vilket bara det var "väldigt bra" som jag skrev i eventtråden. Och det var bara början... En av de mest överlägsna segrarna någonsin på intervallen och sen en riktigt bra stafettsträcka. Fenomenet Nordhagen 6,5 sekunder snabbare än fenomenet Myhlback förvisso men Myhlback krossar ändå övriga varav en tog silver i fristilsdistansen tidigare på mästerskapet. Här ser man ju fram emot vc-starter senare i vår.
Splittrad bild mellan U23 och junioråkarna på herrsidan med andra ord. Får återkomma senare om damerna, blev så långt detta.
Har inte så mycket att tillägga individuellt. Först och främst tycker jag totala medaljskörden är klart godkänd. Men i nästa steg tycker jag man kan vara lite kritisk till formen som större delen av lagets förmodade stjärnor lyckades skramla ihop. Brasklappen är att det var ett riktigt vallamästerskap samt att det är bättre på mästerskap att göra ett riktigt bra lopp snarare än flera medelmåttiga. Men på rak arm kan jag bara säga att Skellefte-tjejerna och Lindberg kom dit med säsongens bästa form. Sen några som gör det i linje med sin nivå givetvis men utan något man häpnar över.
Då ska man ha med att allihop som kunde slåss om medaljer vetat sen länge att dom kommer åka JVM i år. Emil Danielsson kan få en liten pass då han varit ordinarie världscupåkare(och världscupen går före) och inte direkt kunnat ligga och formtoppa flera veckor som resten, men annars finns inte så många förmildrande omständigheter.
Sjukdomar räknar jag egentligen inte till förmildrande omständigheter, att bli sjuk i samband med mästerskap duger inte och är en stor läropeng. Några av dom bästa i A-laget har också varit där och lärt sig detta den hårda vägen, och det är väl det positiva i det hela att få den läropengen tidigt i karriären. Dom flesta blir mer noggranna vad dom gör inför mästerskapen med åren, om än att alla inte går full Johan Olsson.
Senast redigerad av frankkk 2024-02-12 kl. 15:34.