Citat:
Ursprungligen postat av
frankkk
Skidskyttet är en mindre damm som oftast tittar på den större bilden när det gäller uttagningar, och har en plan för alla åkare som ingår i landslaget. Situationen med Alvar och JVM ifjol skulle nog aldrig hända i skidskytte, medaljchanserna växer inte på träd och man har inte råd med sånt internt tjafs. Om Tänglander sagt att hon vill åka JVM kan man lita på att landslaget lagt upp en plan för det ihop med henne på förhand. Stundar dock främst ett JVM nästa säsong på hemmaplan i dubbel bemärkelse där man får tro att hon kommer vilja vara med.
Så länge det finns lite chans att hon väljer skidskyttet som senior kommer dom nog försöka med det mesta. Dom talangerna verkar det komma en ungefär vart fjärde år(Hanna Ö, Elvira Ö, Sara A, Elsa T). Men som sagt, hon själv verkar luta mer åt längd.
Tänglander är bevisligen Sveriges mest talangfulla skidskyttejunior. Det är odiskutabelt.
Jag tror absolut skidskyttelandslaget har en dialog med henne och försöker vinna över henne från längd, det är rimligt av flera skäl inte minst i att hon tillhör deras landslagsverksamhet.
Men det som jag är skeptisk till är om man ska ta ut tävlande till mästerskap som åkt distriktstävlingar, Ski Classic eller kanske endast sprungit orientering en hel säsong när vi har killar och tjejer i skidskyttet som följt uttagningskriterier.
Man skulle kunna ha motsvarande situation en snabb 16 åring skidskytt som aldrig tävlar i längd som då skulle bli uttagen till ett UOS el JVM bara den är tillgänglig.
Jag vet inte om det är prestige, och att se en större bild att göra så?. Tycker mer att man sätter upp tydliga spelregler man kommunicerar dom från förbundet. Sen att ex Alvar inte gillar när han inte blir uttagen till JVM (då han inte sett kriterierna) för att han åkt Ski Classic det tycker jag blir lite knepigt.
Men självklart kan man göra undantag för åkare, det står säkert säkert också i uttagningskriteriet. Men i grunden är det alltid bra för dom aktiva att på förhand veta vad som gäller för ex uttagning till mästerskap. Då kan dom tillsammans med sin skola, klubb etc planera sin tävling och träning.