Citat:
Ursprungligen postat av
LeTeigneux
Fast om en chef är missnöjd med något en enskild medarbetare gjort så är det inte rätt forum att ta det på ett möte där alla anställda närvarar.
Om chefen påminner alla om vikten av att samarbeta som ett team så förstår så klart alla att chefen anser sig ha orsak att tvivla på att alla gör detta och att det är möjligt att han tänker på en särskild händelse.
Men att då inför allihopa fråga vem det är han tänker på är inte så lämpligt för den enskilde anställda. Vad ska chefen svara? "Jo, Claes här bredvid oss begick ett allvarligt misstag i går och jag är arg på honom". Det går ju inte, utan han blir väl då tvungen att svara att han inte tänkte på något särskilt.
Om Ronja kommit enskilt till Jennifer efter mötet och bett att få prata så kanske det hade gått bättre.
Och varför skulle chefen rikta en allmän uppmaning till gruppen, om det är en särskild medarbetare chefen tänker på? Det är ju generalfel 1a för en chef. Medarbetarna blir ju såklart osäkra och fundersamma över ”Har jag/vi gjort nåt?”, precis som Ronja blev.
Särskilt när Jennifer i det fallet riktade uppmaningen att samarbeta till ”de som inte gillar mig”. Hennes pojkar behövde ju inte känna sig berörda av Jennifers förmaning, utan den riktades
enbart till de som inte gillade Jennifer. Det är ju inte konstigt om de som inte gillar Jennifer - och linjerna är uppdragna och väl kända av alla - känner sig utpekade som de som Jennifer menar inte samarbetar. Men det ska de tydligen bara tugga i sig, utan frågor eller invändningar.