2024-02-07, 13:14
Medlem
Mjukislabans avatar
Har läst hela FUP och lyssnat på hela rättegången men är det någon som vet hur Zoeys syskon mår och hur dom är placerade eventuellt tillsammans eller var för sig?! Man tänker ju att kanske någon av syskonen börjat öppna upp sig och kanske berättat lite vad dom vet och varit med om.
Citera
2024-02-07, 13:22
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/sa-svek-samhallet-flickan-i-attikafallet/

Eslövs kommun får svidande kritik, så mycket förstår jag av rubriken och ingressen. Kan inte läsa mer - kan någon som har Premium sammanfatta?
Citera
2024-02-07, 13:35
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/sa-svek-samhallet-flickan-i-attikafallet/

Eslövs kommun får svidande kritik, så mycket förstår jag av rubriken och ingressen. Kan inte läsa mer - kan någon som har Premium sammanfatta?
Saxat ur artikeln:
Så svek samhället flickan i ättikafallet
Citat:
Folktandvården skickade 33 sms till Eslövsparet om tandläkartid.
Men föräldrarna ljög om att flickan bytt tandläkare.

Hennes hälsokoll på BVC ställdes in vid 9 tillfällen.
På hela höstterminen var hon i skolan 4 gånger.
Ändå larmade ingen.
– Skolan och sjukvården ska vara ett säkerhetsnät. Det här är de små barnens enda möjlighet att bli sedda, säger expertläkaren Louise Kindgren som är starkt kritisk.

Barnavårdscentralen, BVC, erbjuder vård för alla barn. Det är frivilligt att komma dit, men om familjen uteblir på ett sätt som verkar oroande, har BVC skyldighet att göra orosanmälan.

Om du hade mött flickan som läkare, hur hade du reagerat?
– Jag hade blivit orolig. Jag hade tänkt att något måste ha gjort att barnet har gått ner i vikt. Det måste man ta reda på.
Det är ”glasklart” att varningstecknen fanns där, menar hon.
Senast redigerad av Lilett 2024-02-07 kl. 13:48.
Citera
2024-02-07, 13:39
Medlem
Mjukislabans avatar
Citat:

Jag kommer in på artikeln utan premium så testa att skrolla ned i texten så står hela artikeln där.
Citera
2024-02-07, 13:45
Medlem
Någon som har en fungerande länk till alla förhör?
Citera
2024-02-07, 13:49
Medlem
Förstår inte riktigt kritiken mot åklagaren. Jag tycker hon är bra. Hon sätter ju press på de tilltalade. Det tyckte jag de flesta åklagarna gjorde när jag började lyssna på rättegångar, men att det varit fler ”mjäkiga” på senare år. Det finns säkert olika ”skolor” där om vad som anses bäst. Denna åklagare kanske tänker högt ganska mycket men annars har jag inte mycket att anmärka på.
Citera
2024-02-07, 13:50
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilett
Saxat ur artikeln:

Tack! Det är för bedrövligt...

Citat:
Ursprungligen postat av Mjukislaban
Jag kommer in på artikeln utan premium så testa att skrolla ned i texten så står hela artikeln där.

Jag har redan läst mina fria artiklar den här månaden.
Citera
2024-02-07, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilett
Saxat ur artikeln:

Bra att skolan och BVC får kritik, särskilt skolan som fanimej är obligatorisk.
Citera
2024-02-07, 14:00
Medlem
Liletts avatar
Citat:

Det är verkligen bedrövligt!
Läkaren säger:
”Man blir ledsen när man tänker på att det fanns så många tillfällen där den här flickan kunde ha fångats upp – som gick om intet.”

Z hade kunnat räddats tidigare men tyvärr..
Här är åtskilliga som bör se över sina rutiner..
Citera
2024-02-07, 14:06
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scubahero
Bra att skolan och BVC får kritik, särskilt skolan som fanimej är obligatorisk.

Ja! Det är så mycket som försummats med Z så de ansvariga får nu ställas till svars.
Citera
2024-02-07, 14:44
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:

För att sammanfatta.
Stora brister hos.
  • Skolan (Fyra skoldagar – på en hel termin).
  • Tandläkaren, (33 sms från Folktandvården).
  • Barnavårdscentralen. (Flickan i Eslöv kom aldrig till sin fyraårskontrolll – föräldrarna avbokade nio gånger. Redan när hon var tre år fanns varningssignaler om vikt och längd. När hon fyllt fem var läget ännu mer bekymmersamt.)

Detta gör mig riktigt arg.
Men Nina Sundvall, verksamhetschef för BVC i Eslöv, vill inte berätta ifall hon ändrat några rutiner efter det som hänt.
– Som du vet kan jag inte uttala mig om enskilda patienter. Men om vi misstänker att något gått fel i vår verksamhet eller om vi har brustit i våra rutiner gör vi alltid en utredning, svarar hon i mejl.

När vi ringer upp kan Nina Sundvall inte ge exempel på ifall konkreta förbättringar har gjorts efter 2022.
– Det kan jag inte gå in på. Vi jobbar hela tiden med förbättringar.
Senast redigerad av Knut-Anne 2024-02-07 kl. 14:47.
Citera
2024-02-07, 14:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
För att sammanfatta.
Stora brister hos.
  • Skolan.
  • Tandläkaren.
  • Barnavårdscentralen.

Detta gör mig riktigt arg.
Men Nina Sundvall, verksamhetschef för BVC i Eslöv, vill inte berätta ifall hon ändrat några rutiner efter det som hänt.
– Som du vet kan jag inte uttala mig om enskilda patienter. Men om vi misstänker att något gått fel i vår verksamhet eller om vi har brustit i våra rutiner gör vi alltid en utredning, svarar hon i mejl.

När vi ringer upp kan Nina Sundvall inte ge exempel på ifall konkreta förbättringar har gjorts efter 2022.
– Det kan jag inte gå in på. Vi jobbar hela tiden med förbättringar.

De tänker med andra fortsätta slappa. Annars skulle hon ju kunna berätta det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in