2024-02-07, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Kanske för att inte fläckar går bort i kallvatten?
Dom lever ju på 1800 talet
Då startade man en brasa och hade en tvättbalja
2024-02-07, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Hur tycker du att Jennifer hanterade Ronjas försök att prata med henne, och hennes försök att beskriva sina känslor för Jennifer?

Jennifer var iskall mot Ronja. ”Du betyder inget för mig”, ”Du är så betydelselös så jag orkar inte ens frysa ut dig” osv. Tycker du att det är ett respektfullt bemötande av en person som berättar att den känner sig utfryst och mobbad?

Är det ok att Jennifer tydligen går runt och säger att Cornelia hade haft det 100% roligare utan Ronja på Farmen? Eller är det ett mobbarbeteende, där Jennifer säger att Ronja alltså är tråkig att umgås med?

Jennifer hade kunnat bemöta Ronja med empati. Då hade kanske Jennifer själv blivit bemött med empati och hjälp i sitt storbondeskap av gruppen. Nu tycker Jennifer att hon själv har all rätt att bemöta Ronja taskigt och respektlöst, men verkar inte fatta att det påverkar även övrigas syn på henne.

Magnus har helt rätt när han säger att Jennifer har sig själv att skylla. Först beter hon sig som skit mot folk i gruppen. Sen skickar hon iväg sina enda två allierade. Vad tror hon ska hända?

Jennifer sade på morgonmötet att det är viktigt att samarbeta som en grupp och att även de som inte gillar att hon är storbonde skall kämpa för de gemensamma målen. Hon avslutade med att säga "Vi hjälper varandra".

Det var väl bra sagt och något alla borde kunnat instämma i. Ändå valde Ronja att börja argumentera med Jennifer inför alla de andra vid bordet och på så sätt undergräva hennes auktoritet som storbonde. Det Jennifer sade var inte bara riktat till Ronja utan minst lika mycket till Per och Anna, och även till Magnus, Maxine...allihopa.

Ronja frågar om Jennifer känner att någon motarbetat henne. Jennifer svarar "Har jag sagt det?" Då säger Ronja "Du behöver fan inte attackera så fort någon ställer en fråga". Fast det uppenbarligen var Ronja som just attackerade Jennifer efter att Jennifer sagt något fullt rimligt riktat till hela gruppen.

Sedan när de pratar själva så säger Ronja att Jennifer pikat henne och försökt frysa ut henne. Jag tror nog att Jennifer känner sig minst lika pikad och utfryst av den andra gruppen även om hon inte gråter för det.

Jennifers svar var inte jättetrevligt. Det märks att hon är arg och frustrerad.

Det var inte heller trevligt att säga att Cornelia hade haft trevligare utan Ronja. Just eftersom det ligger något i det. I början tyckte nog Cornelia att Ronja var ett trevligt sällskap men vid det här laget börjar hon nog tycka att situationen är lite jobbig. Inte snällt att påpeka så klart.

Samtalet ledde inte till någonting, men jag håller inte med om att det bara var Jennifers fel. Visst hade Jennifer kunnat hantera det betydligt bättre men att situationen ens gått så långt som den gjort är mest Ronjas fel som tagit Paktens ganska barnsliga och misslyckade spelande så personligt. Och i det läget som är nu, där Ronja har tre tjejer som backar upp henne och tröstar henne + ytterligare några till som också är på hennes sida medan Jennifer är helt ensam och utlämnad så är det väl mycket möjligt att det är Jennifer som mår sämst av dem.
2024-02-07, 11:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Juliane
Nu har jag tänkt och kommit fram till gissningen att det är Jennifer som står för regelbrottet genom att skrika Ät min bajs till deltagarna. Tror nog att det står i reglerna att sådant språk inte är okej. Hoppas det resulterar i att hon åker ut.
Det vore skönt. Avskyr kärringen.
Senast redigerad av Vipan 2024-02-07 kl. 11:54.
2024-02-07, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Jag håller på Jennifer.

Hon gjorde det hon behövde göra för att skydda sina kompisar. Och blev ensam kvar med en stor grupp människor som mobbar henne. De är sju, hon är en. Och ändå säger de att det är hon som mobbar dem. Ungefär som i en lågstadieskola.

De saboterar medvetet och gör allt vad de kan för att undergräva hennes auktoritet som storbonde. Bara en sådan sak som att ingen fixat mat, så som tydligen gjorts utan att någon behövt säga till när andra personer varit storbonde.

Det är fegt och dåligt beteende. De hade inte betett sig likadant mot till exempel Jojje trots att han också var en del av pakten. De gjorde det inte heller mot Tim. Men Jennifer upplever de som svag så därför gör de så här.

De provocerar henne så att hon blir upprörd och säger något dumt och sedan skrattar de åt henne. Som Per. "Det kanske är hennes bajs vi får äta". Och det i ett läge när han själv säkerligen deltagit i att sabotera middagsbestyren. Inget vidare beteende av en äldre herre mot en ung tjej.

Trots deras brister framstår faktiskt Pakten nu som det mer sympatiska gänget.

+1

Båda sidorna beter sig såklart dåligt. Men den ena sidan har alltid sett sig som dom ”goda”. Men denna veckan när hon va storbonde och dessutom ensam så borde dne goda sidan vara ”den vuxna i rummet” och visa henne den respekt dom vill ha men gör ist tvärtom.

Störde mig på Jennifer i första avsnitten. Men efter att ha hört hennes sida av myntet och dessutom stört mig lite på Ronja och Amanda som hela tiden gjorde miner eller va tvungna att kommentera allt (utan att det behövdes) så fick ja mer förståelse för henne. Sen kan hon absolut jobba på sitt språk och tänka sig för vad hon säger.

Angående regelbrottet som uppdagats så tror jag inte det är Jennifer. Isåfall hade hon åkt ut samma avsnitt som det hände.
2024-02-07, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vipan
Har du inte tramsat klart snart?Det är du som påstår att gaphalsen är en brun neger och sen kallar du oss för rasister.? Jag ser henne som en typisk blatte endast. Är det hennes tjocka fillerläppar som får dig att tro hon är neger?
Jag har inte kallat henne för "neger", David duke. Jag sa att hon var brun. Eller vadå är hon en vit blåögd tjej vid namn Ronja???
2024-02-07, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juliane
Nu har jag tänkt och kommit fram till gissningen att det är Jennifer som står för regelbrottet genom att skrika Ät min bajs till deltagarna. Tror nog att det står i reglerna att sådant språk inte är okej. Hoppas det resulterar i att hon åker ut.
Snälla det där var jävligt milt med jämfört med bråken som har sänts i farmen tidigare utan att någon har blivit hemskickad över de lol
2024-02-07, 12:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Jennifer sade på morgonmötet att det är viktigt att samarbeta som en grupp och att även de som inte gillar att hon är storbonde skall kämpa för de gemensamma målen. Hon avslutade med att säga "Vi hjälper varandra".

Det var väl bra sagt och något alla borde kunnat instämma i. Ändå valde Ronja att börja argumentera med Jennifer inför alla de andra vid bordet och på så sätt undergräva hennes auktoritet som storbonde. Det Jennifer sade var inte bara riktat till Ronja utan minst lika mycket till Per och Anna, och även till Magnus, Maxine...allihopa.

Ronja frågar om Jennifer känner att någon motarbetat henne. Jennifer svarar "Har jag sagt det?" Då säger Ronja "Du behöver fan inte attackera så fort någon ställer en fråga". Fast det uppenbarligen var Ronja som just attackerade Jennifer efter att Jennifer sagt något fullt rimligt riktat till hela gruppen.

Sedan när de pratar själva så säger Ronja att Jennifer pikat henne och försökt frysa ut henne. Jag tror nog att Jennifer känner sig minst lika pikad och utfryst av den andra gruppen även om hon inte gråter för det.

Jennifers svar var inte jättetrevligt. Det märks att hon är arg och frustrerad.

Det var inte heller trevligt att säga att Cornelia hade haft trevligare utan Ronja. Just eftersom det ligger något i det. I början tyckte nog Cornelia att Ronja var ett trevligt sällskap men vid det här laget börjar hon nog tycka att situationen är lite jobbig. Inte snällt att påpeka så klart.

Samtalet ledde inte till någonting, men jag håller inte med om att det bara var Jennifers fel. Visst hade Jennifer kunnat hantera det betydligt bättre men att situationen ens gått så långt som den gjort är mest Ronjas fel som tagit Paktens ganska barnsliga och misslyckade spelande så personligt. Och i det läget som är nu, där Ronja har tre tjejer som backar upp henne och tröstar henne + ytterligare några till som också är på hennes sida medan Jennifer är helt ensam och utlämnad så är det väl mycket möjligt att det är Jennifer som mår sämst av dem.
Ronja uppfattade Jennifers anförande som en uppsträckning av gruppen utifrån att de hade gjort nåt fel. Det handlar inte bara om vad Jennifer sa, utan om vad hennes ton och kroppsspråk signalerade. Jag uppfattade det på samma sätt. Ronja plockade upp signalerna som Jennifer sände ut och ställde därför frågan om det var nåt som hade hänt som Jennifer tänkte på. Då blev hon bryskt avbruten av Jennifer.

Så beter sig inte en chef. Översätt Jennifers beteende till en arbetsplats så ser du kanske tydligare hur osympatiskt och opedagogiskt hon beter sig som storbonde. Om man uppfattar att chefen/storbonden är missnöjd med något måste man ju som medarbetare/farmare få ställa frågan vad som hänt. En chef måste kunna tåla en sån fråga och svara ett vänligt ”Nej, då uttryckte jag mig dåligt om du uppfattade det så. Jag menade bara rent allmänt att vi ska hjälpas åt”.

Jennifer går till attack mot Ronja så snart Ronja säger nåt. Det märktes tydligt på det sätt som Jennifer hanterade den enskilda diskussionen med Ronja. Under all kritik.

Att Jennifer är ensam och utlämnad beror helt på henne själv. Hon beter sig illa mot vissa som inte ingår i hennes pakt, vilket väcker även övrigas irritation och motvilja. Sen skickar hon själv iväg de enda som är på hennes sida.

Jennifer får lov att äta Jennifers bajs. Det är det som är konsekvenserna av hennes handlande. Men folk med ortenmentalitet gillar ju inte att bära konsekvenserna av sitt eget handlande. Det är alltid någon annans fel.
2024-02-07, 12:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Jag har inte kallat henne för "neger", David duke. Jag sa att hon var brun. Eller vadå är hon en vit blåögd tjej vid namn Ronja???
Du skrev att hon var en brun = neger. Vad är det du ska bortförklara? Du är rasist och tjatar om hudfärger i vartannat inlägg. Jennifer är blatte och inget annat.
Senast redigerad av Vipan 2024-02-07 kl. 12:38.
2024-02-07, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vipan
Det vore skönt. Avskyr kärringen.

Kan inte vara det. Varför skulle Wincent ta upp det? Tror det enda produktionen inte tolererar är rasistiska påhopp och våld.
Som någon här inne sa så handlar det nog om djurhållningen.
2024-02-07, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ronja uppfattade Jennifers anförande som en uppsträckning av gruppen utifrån att de hade gjort nåt fel. Det handlar inte bara om vad Jennifer sa, utan om vad hennes ton och kroppsspråk signalerade. Jag uppfattade det på samma sätt. Ronja plockade upp signalerna som Jennifer sände ut och ställde därför frågan om det var nåt som hade hänt som Jennifer tänkte på. Då blev hon bryskt avbruten av Jennifer.

Så beter sig inte en chef. Översätt Jennifers beteende till en arbetsplats så ser du kanske tydligare hur osympatiskt och opedagogiskt hon beter sig som storbonde. Om man uppfattar att chefen/storbonden är missnöjd med något måste man ju som medarbetare/farmare få ställa frågan vad som hänt. En chef måste kunna tåla en sån fråga och svara ett vänligt ”Nej, då uttryckte jag mig dåligt om du uppfattade det så. Jag menade bara rent allmänt att vi ska hjälpas åt”.

Fast om en chef är missnöjd med något en enskild medarbetare gjort så är det inte rätt forum att ta det på ett möte där alla anställda närvarar.

Om chefen påminner alla om vikten av att samarbeta som ett team så förstår så klart alla att chefen anser sig ha orsak att tvivla på att alla gör detta och att det är möjligt att han tänker på en särskild händelse.

Men att då inför allihopa fråga vem det är han tänker på är inte så lämpligt för den enskilde anställda. Vad ska chefen svara? "Jo, Claes här bredvid oss begick ett allvarligt misstag i går och jag är arg på honom". Det går ju inte, utan han blir väl då tvungen att svara att han inte tänkte på något särskilt.

Om Ronja kommit enskilt till Jennifer efter mötet och bett att få prata så kanske det hade gått bättre.
2024-02-07, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Snälla det där var jävligt milt med jämfört med bråken som har sänts i farmen tidigare utan att någon har blivit hemskickad över de lol
We shall see.
2024-02-07, 13:14
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trash-Panda84
Kan inte vara det. Varför skulle Wincent ta upp det? Tror det enda produktionen inte tolererar är rasistiska påhopp och våld.
Som någon här inne sa så handlar det nog om djurhållningen.

Märkligt just att Wincent är den som pratar om regelbrott - fast vi tittare ser ju inte direkt någon djurhållning i avsnitten kan jag tycka mer än att de mjölkar.

Tidigare fadäser har gjorts som vi vet om:

1. Fredde gav hönorna för lite foder men det rättas fort till med hjälp av Tim.

2. Kossan fastnar på staketet i ett rymningsförsök, men den undersöktes och var utan skador och staketet reparerades.

3. Cornelia sa att kossorna hade mjölkats för lite (inte mjölkats ur ordentligt) men det rättades också till snabbt. Kor kan få juverinflammation annars och det är allvarligt.

4. Lite diskussion om "för mkt hö" på morgonen togs upp och har nu rättats till. Jag vet inte om det är direkt skadligt men kanske kan de få kolik av för mycket hö på en och samma gång? Vet ej mer än att det pratades om att de kunde gå upp i vikt för mycket.

5. Djuren har fått skydd och hagar som fungerar. Har ju inte funnits något anmärka på vad jag sett i avsnitten heller.

6. Vi har inte fått se när hästarna ryktas, hovar kratsas eller att de sköter om samtliga djur dvs om de har fått tillräckligt med vatten mm - i princip allt sådant som tillhör vardagsbestyr med djuren.

7. Inga redskap har varit på villovägar (i gräset eller utspridda) som djur eller människor har kunnat skada sig på heller. Enda missen med skador har varit att Ronjas fot blev överkörd av vagnen men det löste sig tydligen.

Vi tittare får väl veta snart OM det ens handlar om djuren eller felbyggen av några skydd till djuren. Märkligt om det ska visa sig vara något som har skett med djurhållningen som inte tittarna har fått se och som inte har rättats till.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in