2024-02-07, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Blir nog svårt. Skulle vara om det är pappan då, och att det finns tillräckligt för att väcka misstanke mot honom. I så fall kan man kanske söka igenom hans digitala utrustning.

Har den eritreanska diasporaskatten varit uppe på agendan? Om det är så att familjen inte betalt det.

Var det inte rent av upplopp i Stockholm i fjol i samband med en eritreansk festival? Motståndare och anhängare till regimen möttes och det blev kaosscener. Det blev oroligt i många andra städer i Sverige, bl.a i min hemstad, med tendenser till upplopp men där polisen var väl förberedda och kunde stävja det hela.

Hittade det hela:

"Den eritreanska kulturfestivalen på Eggeby gård hann inte ens börja. Våldsamt upplopp och bränder satte stopp för arrangemanget.
– Det är en diktators fest, varför tillåter ni dem att ha en festival, skrek en av männen som beväpnat sig med en träpåk.

Vid 19-tiden rapporterade polisen att totalt 52 personer har skadat under tumultet på Järvafältet under torsdagen."

https://www.nyhetsbyranjarva.se/upplopp-och-brander-vid-eritreanska-festivalen/

Kan det finnas en bäring till dessa oroligheter om pappan nu var en av ledarna på någon av sidorna?
Senast redigerad av Konrad 2024-02-07 kl. 10:33.
Citera
2024-02-07, 10:38
Medlem
Det som förgiftat har funnits med i spekulationerna men är väldigt ovanligt - inte omöjligt men ovanligt.

Förstår jag åklagaren rätt då?

"man misstänkte att det kunde vara"

"och det har ju förekommit, kanske inte direkt i Sverige men utomlands"

"Det är ju inte helt okänt, om jag uttrycker mig så"

https://sverigesradio.se/artikel/aklagaren-har-fatt-svaren-om-soderhamnsfamiljen

I så fall, vad är det som funnits med i spekulationerna som inte hänt i Sverige men utomlands? Någon särskild mat/drog från Afrika?
Citera
2024-02-07, 10:42
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Var det inte rent av upplopp i Stockholm i fjol i samband med en eritreansk festival? Motståndare och anhängare till regimen möttes och det blev kaosscener. Det blev oroligt i många andra städer i Sverige, bl.a i min hemstad, med tendenser till upplopp men där polisen var väl förberedda och kunde stävja det hela.

Hittade det hela:

"Den eritreanska kulturfestivalen på Eggeby gård hann inte ens börja. Våldsamt upplopp och bränder satte stopp för arrangemanget.
– Det är en diktators fest, varför tillåter ni dem att ha en festival, skrek en av männen som beväpnat sig med en träpåk.

Vid 19-tiden rapporterade polisen att totalt 52 personer har skadat under tumultet på Järvafältet under torsdagen."

https://www.nyhetsbyranjarva.se/upplopp-och-brander-vid-eritreanska-festivalen/

Kan det finnas en bäring till dessa oroligheter om pappan nu var en av ledarna på någon av sidorna?

Jag vet inte. Borde väl framgått om han är en ledande politisk aktivist…

Men enligt eritreanska lag så ska eritreaner bosatta utomlands betala skatt till Eritrea. Vad som kan hända om man inte gör det…vet ej?
Citera
2024-02-07, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Det som förgiftat har funnits med i spekulationerna men är väldigt ovanligt - inte omöjligt men ovanligt.

Förstår jag åklagaren rätt då?

"man misstänkte att det kunde vara"

"och det har ju förekommit, kanske inte direkt i Sverige men utomlands"

"Det är ju inte helt okänt, om jag uttrycker mig så"

https://sverigesradio.se/artikel/aklagaren-har-fatt-svaren-om-soderhamnsfamiljen

I så fall, vad är det som funnits med i spekulationerna som inte hänt i Sverige men utomlands? Någon särskild mat/drog från Afrika?

Det var ett jävla tassande av jurister och media.
Citera
2024-02-07, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Tja, de letar en gärningsman.

Synd då att säga att "det var eritreansk fiskpudding som var dålig" och grannfrun som kommit med puddingen blir varnad.
Citera
2024-02-07, 10:47
Medlem
Citat:

Jag övertolkar kanske det hela men jag misstänker att motivet till mordet inte riktigt är vad vi är vana vid i Sverige. Det kan finnas något politiskt inblandat i det hela är min tanke. Inte ett "vanligt" svenskt familjedrama.
Citera
2024-02-07, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jag övertolkar kanske det hela men jag misstänker att motivet till mordet inte riktigt är vad vi är vana vid i Sverige. Det kan finnas något politiskt inblandat i det hela är min tanke. Inte ett "vanligt" svenskt familjedrama.
Det utreds som MISSTÄNKT mord men utredningen kan ju lika väl komma fram till att det var oavsiktligt.

Edit: som jag hör åklagaren så är det själva typen av förgiftning som hänt utomland men inte i Sverige. Han talar inte om motivbilden.
Citera
2024-02-07, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Märkligt att de inte berättar mer! Men det ska väl tystas ner. Falla i glömska! Väldigt olustigt att inte veta!

De berättar ju att de vet vad som ligger bakom och att utredningen forsätter med mord som rubricering. Vad är det som du menar "ska falla i glömska"? Jag vet att det inte är lätt att vara konspiratorisk men ibland undrar jag hur ni idioter tänker.
Citera
2024-02-07, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Det utreds som MISSTÄNKT mord men utredningen kan ju lika väl komma fram till att det var oavsiktligt.

Oavsiktligt mord. Ungefär som oaktsam våldtäkt.
Citera
2024-02-07, 10:54
Medlem
Citat:
Oavsiktligt mord. Ungefär som oaktsam våldtäkt.
Vållande till annans död, exempelvis.
Citera
2024-02-07, 11:09
Medlem
Mazeppas avatar
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/aklagaren-i-soderhamn-vet-vad-som-forgiftade-/

I oktober förgiftades en familj på fyra i Söderhamn. Flickan i familjen dog och mamman och sonen svävade mellan liv och död.*

Nu har Rättsmedicinalverket kommit med sin rapport.*

Svaret kommer inte som någon överraskning, om jag säger så, säger åklagare Christer Sammens
.*

Hm...
Vad tror ni?
Citera
2024-02-07, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/aklagaren-i-soderhamn-vet-vad-som-forgiftade-/

I oktober förgiftades en familj på fyra i Söderhamn. Flickan i familjen dog och mamman och sonen svävade mellan liv och död.*

Nu har Rättsmedicinalverket kommit med sin rapport.*

Svaret kommer inte som någon överraskning, om jag säger så, säger åklagare Christer Sammens
.*

Hm...
Vad tror ni?

Jävligt märklig kommentar av åklagare såvida man inte är ute efter att känna sig lite viktig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in