2024-02-07, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FalbygdensStruts
Igår skulle vi tvätta, jag och min kille. När jag kommer ner till tvättstugan står där en granne och har fem minuter kvar på tvättmaskinerna och tvätt kvar i torkskåpet. Han förklara att det skulle varit klart innan vår tvättid börjat men tvättmaskinerna drog ändå ut på tiden. En minut är inte en minut. Och fine, jag ställde ner min tvätt som jag ändå burit iväg och tänkte att jag fick komma ner en kvart senare.
Jag går ner och möter min kille i trappen som följer med mig ner. Maskinerna är tömda men grannen står kvar och väntar på sin tvätt i torkskåpet. Här börjar jag störa mig. Jag står där och gräver fram vår smutsiga byk (underkläder bland annat) framför en granne jag som hastigast hejat på i trappen. När vi satt igång maskinerna så gör han ingen ansats till att gå varpå jag säger i vänlig och helt neutral ton "Jag vet inte, men jag känner mig lite obekväm med att du är kvar och skulle uppskatta om du kunde gå" varpå grannen lyfter blicken och höjer på ögonbrynen och jag fyller i förklarande:" ja eftersom det är vår bokade tid".
Och det är här grälet börjar i mig.

Min kille går in och försvarar grannen och tycker att han då ska kunna stå kvar. "Nej men det spelar väl ingen roll." Grannen försöker urskuldra sig och säga "nej men jag ska gå, det är lugnt" och börjar packa ihop sitt pick och pack. Min kille fortsätter säga att det är okej att han stannar. Jag känner mig både ovälkommen, otrygg, orespekterad och höjer mina händer och säger "okej men jag går upp då" och går sen därifrån.

Jag blev så besviken på min kille. Grannen är inte ens ett problem, även om jag tycker han var nonchalant och bröt mot många sociala koder genom att stå kvar och vänta på torkskåpet. Grannar är grannar liksom. Och det är en sak att man inte kan öppna tvättmaskinen, men att tycka sig ha rätt att stå kvar när andra ska dra fram sin smutsiga byk och har satt igång sin tvätt känner jag inte är okej. Varför har man annars bokningssystem och lås på dörren? Jag förstår också att saker ibland inte hinner bli torrt och att man kan lika gärna torktumla den timmen andra väntar på sin första tvättmaskin, jag har varit med om att bo i hus med såna tvättstugor. Men när det är lås och bom så anger det en gräns för hur länge man kan dra över. Alltså, tills efterföljande inbokad granne kommer, sen är det tack och hej. Jag har dessutom blivit besluten på en lyxig frottemorgonrock och ett par Levis i tvättstugan. Men det var inte ens därför jag blev besviken och faktiskt riktigt arg på min kille.

Jag blev arg för att jag drog en gräns gentemot grannen, en människa vi knappt känner, och min kille försvarar människans rätt att göra stå kvar. Min kille vet inte i det läget varken om att jag är obekväm eller har blivit besluten i tvättstugan förr men för mig är det irrelevant. Jag sätter en gräns mot en annan människa, säger liksom stopp, nej tack, det räcker och killen som säger sig älska mig och respektera mig argumenterar för att strunta i min gräns jag sätter upp gentemot en människa utanför vår relation. I mina ögon är detta inte teamplay eller enad front från hans sida. Han hade lika gärna kunnat argumentera för att våra ännu obefintliga barn visst skulle få något efter att jag sagt nej eller tyckt att någon idiot på stan skulle få gå före mig i kön trots att jag sagt till.
Min kille blev obekväm av att jag sa till grannen och är helt oförstående. I affekt sa han att jag bara tycker att han ska göra exakt som jag säger och att mina ord är lag. Att han ska veta precis exakt var alla mina gränser går i förtid. Det här för mig var inte jättemoget sagt och jag blev rätt ledsen för det handlar om rätt så fundamentala saker tycker jag. Det handlar om tillit till att man får sina gränser respekterade utan att alltid behöva förklara och argumentera för dem. "Nej" är en fullständig mening liksom. Och jag satte en gräns på ett artigt och vänligt sätt, inte otrevlig och drygt.
Så, vad tycker ni? Gjorde jag fel som sa till grannen att gå? Eller gjorde killen fel som argumenterade emot mig när jag satte en gräns mot en annan människa?

Antingen skäms du över bajs och blod fläckarna eller så har du en vild snuskig fantasi i huvudet

Det är du som har fel i den här situationen lyssna på din kille nästa gång grannen väntade på sina kläder han skiter fullständigt i dina smutsiga kläder.

Du är helt enkelt en idiot som inte vet när man ska hålla käften.
Citera
2024-02-07, 01:02
Medlem
Pillar43s avatar
I just detta fallet tycker jag TS hade rätt i att ifrågasätta grannen och om killen inte höll med så tycker jag han iaf kunde varit tyst.

Rent generellt vill jag dock tillägga att många kvinnor inte riktigt förstår vilka potentiellt farliga situationer de skapar när de tjafsar med någon och sedan forcerar in deras manliga partners i diskussionen. Jag skulle säga att en ganska stor del av krogbråk börjar just så. Tjejer har i regel aldrig behövt oroa sig för något annat än just munhugg när de tjafsat med någon under deras uppväxt. Så är det inte för killar - och senare män.
Citera
2024-02-07, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokekaffe
Hur vet du detta? Känner du TS eller är du TS?

Jag läste ts. Hon skriver klart och tydligt att man bokar en helt egen tid och sen låser man tvättstugan.

Citat:
Ursprungligen postat av vonkoffa
så håller jag med Conny.

Är lite trött nu så jag orkade inte läsa/citera allt, möjligt att jag missade något.

Men vi kan väl säga god natt här.
Citera
2024-02-07, 01:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Är lite trött nu så jag orkade inte läsa/citera allt, möjligt att jag missade något.

Men vi kan väl säga god natt här.

Innan du går och dunar så tycker jag att du ska skriva ut att jag är dagens segrare och att du skäms Conny, du skäms.

Det är du faktiskt skyldig mig efter att ha släpat in mig i en diskussion om vett och etikett i tvättstugan.

Citera
2024-02-07, 04:35
Medlem
Hade likt många andra kunnat skriva om hur hysteriskt du agerade men väljer att försöka skriva lite mer konstruktivt istället.

Först och främst, du har såklart rätt i att grannen är där utöver sin tid.

Men, du bör ifrågasätta hur det kommer sig att en annan person är helt kolugn med situationen (din kille).

Vad var det som fick dig att bli så hysterisk och känslomässig egentligen? Var det jobbigt att ta fram din smutstvätt framför grannen? Var det för att du egentligen såg fram emot lite egentid i tvättstugan?

Om du agerar bittert mot din granne så kommer du ju bli just bitter och må skit över det som nu. Du måste börja tänka i andra banor för att bli en lyckligare människa. Allt är inte svart på vitt och ibland får man inte som man vill, då måste man göra det bästa av situationen. Du kunde kanske ha hämtat hörlurar och lyssnat podcast, och totalt ignorerat grannen. Sen tänka igenom vad som kändes så jobbigt med att visa smutskläderna, alla har väl smutskläder? Grannen bryr sig inte ett skit om dina kläder. Och om han nu mot all tänkbar förmodan gör det så är han en liten skit vars åsikter inte betyder något alls för dig. Du behöver alltså inte vara blyg kring din smutstvätt, alla har det och det är helt normalt.

Skulle kunna fortsätta men du får helt enkelt fråga mig om du skulle hålla med om detta resonemang. Det bästa är att lära sig av stunder som denna, och utvecklas som person av det. Att känna bitterhet och ilska kommer aldrig att vara rätt alternativ, det kommer enbart att straffa dig själv, oavsett om du har helt rätt i att det var din bokade tid.
Citera
2024-02-07, 05:02
Medlem
Citat:
Exakt man kan ha mängder med olika skäl men det lustiga med tråden är att majoriteten anser att det är den som bryter mot reglerna som ska få avgöra vems behov och rättigheter som ska prioriteras. Verkligen förvånande.

I dom flesta andra fall brukar ju flashbackmobben annars vara väldigt noga med regelefterlevnad osv.
Detta görs väl av de flesta flashbackare. När de själva blir kritiserade så gäller inte reglerna längre. Frågan är vad det handlar om för regler i det här ärendet.

I vissa tvättstugor får man torktumla en timme efter sin tid. Egentligen är det inte bra eftersom tjuveri kan ske - har själv varit med om det där en i huset blev av med jeans och eftersom jag torkade jeans så blev han så stressad till slut över förlusten av sina jeans att han ville se på de jeans jag torkade fast jag hade försäkrat honom om att det inte var hans. Vilket det inte var - men tänk om det hade varit samma storlek och märke (vanliga Levis) då hade jag åkt dit för stöld.
Citera
2024-02-07, 05:25
Medlem
Har själv dåliga erfarenheter med delad tvättstuga, och främmande människor. Är helt på TS sida. Förstås under förutsättningen att bokad tid är bokad tid, och inte den här skumma "det är ok att torka tvätt en timme efter bokad tid" som många tydligen verkar ha i sina hyreshus. Jag har själv bott i ca 7 olika hyreshus, och det har varit allt från total anarki (studentlägenhet med helt olåst tvättstuga) till full strikthet där jag bor nu (bokar tid med digital bricka mellan t ex 11-14, så kan du bara låsa upp tvättstugan 11-14).

Undrar om det här med utökad torktid är någon standard man har i typ Stockholm med trångboddhet och behov av att effektivisera den gemensamma tvättstugan. Bara en teori.
Citera
2024-02-07, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beace
Har själv dåliga erfarenheter med delad tvättstuga, och främmande människor. Är helt på TS sida. Förstås under förutsättningen att bokad tid är bokad tid, och inte den här skumma "det är ok att torka tvätt en timme efter bokad tid" som många tydligen verkar ha i sina hyreshus. Jag har själv bott i ca 7 olika hyreshus, och det har varit allt från total anarki (studentlägenhet med helt olåst tvättstuga) till full strikthet där jag bor nu (bokar tid med digital bricka mellan t ex 11-14, så kan du bara låsa upp tvättstugan 11-14).

Undrar om det här med utökad torktid är någon standard man har i typ Stockholm med trångboddhet och behov av att effektivisera den gemensamma tvättstugan. Bara en teori.

Jag har själv också bott i hus med delad tvättstuga och ren anarki tills de ändrade om till elektroniskt tvättsystem. Själv tvättade jag ungefär till hälften för hand och lät tvätten torka på elementet bara för att slippa tvättstugan, så mycket som möjligt.
Det är en total skitgrej egentligen att låta någon torka samtidigt, men i detta följer det alltid med att när en börjar så här så slutar det med att bara fler och fler ska tränga sig in när de inte ska vara i tvättstugan.
Det slutar också med att de bara bli senare och senare och det blir bara mer och mer. För varje gång man dessutom är tyst över att de kör över sin tvättid, desto mer säker kan man vara på att de kör över tvättiden tills nästa gång med och någon stans måste det bara sluta med att man blir rejält sur och då blir man ovän med grannen för att den där idioten inte ytterligare en gång ska köra över sin tvättiden.
Folk är helt enkelt för mycket egoister för att kunna tänka utanför sin egen sfär, där det egentligen alltid slutar med att det bara måste bli värre och värre. Elektroniskt tvättsystem är enda som fungerar i Sverige i dagens gemensamma tvättstugor.
Senast redigerad av Kammadaj 2024-02-07 kl. 07:06.
Citera
2024-02-07, 07:49
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Hon bor i en fastighet där man bokar en helt egen tvättstuga, en viss tid, enbart för sig själv och har den låst under den tiden så att ingen annan ska kunna komma in.

En granne respekterar inte detta utan drar över sin tid. Ts ger bort 15 minuter av sin tvättid och går snällt upp och väntar. När hon kommer ner anser grannen att han även ska vara kvar och torka sin tvätt.

Och av dessa två väljer du att tycka att det är ts som saknar social kompetens och finkänslighet och att det är hon som verkar tillhöra dom som bara tycker dom har rättigheter och inga skyldigheter,

Oerhört märklig slutsats kan jag tycka.

Hmm... vi läser verkligen in olika i det som TS skriver. Jag uppfattar det som om att TS gick upp EFTER att hon inte fått stöd av sin pojkvän och grannen inte gick därifrån. Det är inte samma sak som du skriver. Jag uppfattar det INTE som att grannen krävde att vara kvar utan tvärtom erbjöd sig att gå därifrån men hamnade i kläm mellan TS och hennes pojkvän. Dvs grannen agerade vänligt och bra och tog sitt ansvar när han erbjöd sig att gå. Även TS verkar anse att problemet med grannen är överspelat och att det är problemet med pojkvännens icke-stöd som är den stora frågan i tråden.

Citat:
Hon tycker att det är generöst nog att ge bort 15 minuter och sen vill hon markera att det räcker så och när hennes pojkvän inte kan respektera det väljer hon att bara gå där i från.

Hur kan du få det till "känslomässiga problem"?

Om man reagerar så starkt över orsaken till situationen som TS har gjort, då mår man inte bra. Man mår inte bra i sig själv och man mår inte bra i sin relation med andra människor. Kanske hade TS PMS-svängningar eller något annat men i min värld agerar man inte så starkt som hon gjorde om man mår bra.

Citat:
Tja vi är ju alla olika, för egen del har jag hellre grannar och vänner som respekterar tider vi kommit överens om och tycker det är en egenskap som mer bevisar att man kan leva sig in andras behov och känslor än dom som alltid kommer 15 minuter för sent.

Om detta hade varit något som skett ofta och gång på gång så håller jag med dig att det är respektlöst men detta - som jag har förstått det - har bara skett vid detta tillfälle och då anser jag att TS totalt överagerar.

// CC
Citera
2024-02-07, 07:58
Medlem
Tvättider är till för att hållas, det är därför vi har olika tider.

Själv hade jag sagt till grannen att dra, det är inte ditt fel att hen inte kan sköta den saken.

Jobbigt att din kille inte fattar den saken, kanske bättre att de två bodde ihop.
Citera
2024-02-07, 08:10
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det finns ett mellanläge i sådana situationer, och det är att inte lägga sig i.

OM det är som du säger så är det naturligtvis vansinnigt, men det är också rätt spekulativt. Det vi har att gå på är att TS initierade ett litet gräl, och sedan kom hennes kille och lade sig i, fast inte på hennes sida.

Det finns även lite frågetecken i tråden som skulle ha betydelse. Bor killen också där? Isf kan jag förstå det hela lite mer än om han inte bor där.

Det ska till jävligt mycket för att jag skulle agera som den killen, även om jag skulle tycka att min tjej har fel i sak, eller om jag tycker hennes känslor är överdrivna. Att kliva in på det sättet som TS kille gjorde är ett enormt förminskande.

Det finns absolut en mellanväg i sådana här situationer. Ett sätt att se på det är situationen i sig, om det är en engångsföretelse eller om det skett flera ggr tidigare. Jag tolkar som att detta är första gången det har hänt och då ser jag inte riktigt att TS reaktion står i proportion till vad som faktiskt har hänt. Hon kunde fortfarande tvätta men problemet var att grannen också var där och väntade in sin torktid. Som flera har påpekat vet vi inte om det är möjligt att nyttja torkskåpen efter sin tvätt-tid vilket annars är vanligt att man kan. Bor man i lägenhet Br eller hyres, delar man ytor med grannar och då får man lära sig hantera det.

Vad gäller pojkvännens agerande har vi olika uppfattning där. Hade jag ansett att min flickvän agerat dåligt, då hade jag inte försvarat henne. Jag kanske heller inte hade lagt mig i men jag är säker (elak-tolkning nu ) att TS hade kritiserat sin pojkvän om han inte hade lagt sig i utan varit neutral.

Citat:
Tycker heller inte att det är helt orimligt av TS att be granne gå. Visst, jag skulle inte göra det då det inte spelar mig någon roll, och det ÄR ganska känsligt av TS, men samtidigt så ÄR det TS tvättid. Om hon hade ballat ur direkt från första början och skrek att han måste avbryta tvättmaskinerna hade jag tyckt att hon fan får kamma sig, men nu är det inte det det handlar om, utan om vad som hände efter att de var klara. Grannen gjorde en chansning och slängde in kläderna i torkskåpet, och detta skedde efter att det gått över tiden. Inte en helt orimlig chansning. TS förklarade att hon ogillade det. Inte heller det orimligt. Om det verkligen gick till exakt som TS beskriver det tycker jag hon skötte det bra.

Jag kanske inte snäll-tolkar TS men jag tycker du är lite hård mot grannen. Vi vet inte skälet till att grannen var sen med sin tvätt men att han inte är en dålig granne tycker jag framgår då det dels var första gången det inträffade (annars hade TS säkerligen nämnt det). Han erbjöd sig att gå när det blev irriterat mellan TS och hennes pojkvän samt att TS själv skriver att grannen inte är problemet utan problemet - och trådens huvudtema - är pojkvännens agerande.

Citat:
Skulle helt klart säga att du läser in för mycket. Jag stödjer rotebro-connys tolkning här. Kanske var det så som du säger att hon kände sig lite tryggare när hennes kille var där. Men det kan precis lika gärna vara så att hon gick och samlade mod. Liknande saker har hänt mig många gånger. När jag reagerar på något så brukar jag oftast ta det defensivt och tänka över det hela lite innan jag agerar.

En bra metod, att dra sig tillbaka, reflektera och "omgruppera" för att skaffa sig lite distans till situationen. Ser inget fel med det alls men jag uppfattar inte att det var det som TS gjorde. Men återigen så kanske jag "elak-tolkar".

Citat:
Sen kanske det är så att TS inte mår bra. Det är mycket möjligt. Förhoppningsvis vet TS kille om det i så fall, och om så är fallet är det ju sämsta tänkbara läge att agera som han gjorde.

Kanske är så att även TS kille har sina dåliga dagar. Vi vet inte hur deras relation i övrigt är och att hans gräns nu kanske var nådd. Jag tror faktiskt inte att TS mår bra och att det som skett i det hon beskriver troligen inte är första gången. Det hade varit mycket intressant att få TS killes version om vad som hände.

// CC
Senast redigerad av CC75 2024-02-07 kl. 08:19.
Citera
2024-02-07, 08:56
Medlem
Banditas avatar
Herregud. Grannen struntar förmodligen högaktningsfullt i era smutsiga strumpor. Eller brukar du själv bli hiskeligt nyfiken på vad som ligger i grannarnas tvättkorgar om du får tillfälle att kolla in deras smutstvätt?
Jag hade förmodligen resonerat som din kille, att grannen gott kunde få stå och vänta på att torkskåpet skulle bli klart några minuter när ni ändå inte behövde använda det, än att hålla på och springa fram och tillbaka.

Det här är nu andra tråden jag läser som verkar handla om kvinnor som tror att omgivningen är sjukt brydd om deras smutstvätt. What's up with that?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in