2024-02-06, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annapanna65
Nu var vi där igen. Kompetens-utbildning. Förmåga att tänka långsiktigt och för barnets bästa.
Tyvärr kan socialtjänsten inte ursäkta sig med att det ”är svårt att få tag i fosterföräldrar ”.
Socialtjänsten har kontrakterade , utbildade och med erfarenhet jourhem. Ändå väljer socialtjänsten att ta en icke utredd familj för att de ”bondat”med flickan. Låg nivå!
Och du- jag har empati, mycket empati!!

Familjehem som redan har en relation till barnet som placeras kallas nätverkshem. Det kan till exempel vara mor- och farföräldrar, syskon, mostrar och morbröder eller fastrar och farbröder. Nätverkshem kan också bestå av vänner, grannar eller personal på barnets skola. Ett nätverkshem har precis som andra familjehem rätt till stöd, utbildning och ersättning.
Citera
2024-02-06, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumstruten78
Familjehem som redan har en relation till barnet som placeras kallas nätverkshem. Det kan till exempel vara mor- och farföräldrar, syskon, mostrar och morbröder eller fastrar och farbröder. Nätverkshem kan också bestå av vänner, grannar eller personal på barnets skola. Ett nätverkshem har precis som andra familjehem rätt till stöd, utbildning och ersättning.

Vänner grannar skolpersonal är helt ok enligt socialstyrelsen så varför inte vård personalen?
Citera
2024-02-06, 22:35
Medlem
Jag vet inte om det diskuterats i tråden, men lyssnade på youtube och det slår mig när läkaren berättar att pappan försökte ta kort på flickans underliv när de skulle sätta kateter.
Har de inte hittat några bilder eller filmer där som hade kunnat förklara flickans skador?
Tänker om han så öppet inför alla kan vara så avslappnad och ta kort i det läget? Eller varför tror ni annars han va så bekväm med det?
Citera
2024-02-06, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bits1975
Jag har precis lyssnat på vittnesmål från grannarna gällande dagen då mamman fick "anfall". De hade hört barnen gråta och skrika: sluta sluta, i omgångar med tystnad emellan. Jag tror att det så kallade anfallet var iscensatt av mamman själv, det var iallafall inte epileptiskt. Och så skrek hon mamma, mamma (enligt äldsta dottern för att det var årsdagen av hennes egen mammas bortgång, vad har det med epilepsi att göra?)
Hon vägrade att låta blodet i ansiktet torkas av utan slängde iväg handduken som erbjöds, och maken ville inte låta grannen hjälpa honom att varken lägga henne eller sätta henne, utan hon skulle bara hänga i hans armar, vad är det för beteende?

Förmodligen hade hon åsamkat skadorna på sig själv, framför de vettskrämda barnen.

Och sedan Zoey, varför var hennes ögon svullna och igenklistrade med en klar vätska som gjorde att hon inte kunde se? Och sedan brännskadorna på kroppen som gjorde så ont så grannen inte kunde lyfta henne ordentligt och grannkvinnan inte kunde hålla om henne för att trösta? Någon vittnade även om en klar vätska på golvet. Vad i hela friden gjorde de med henne?

Sedan dagen efter kommer pappan till grannhuset för att säga att Zoey egentligen är en pojke samt frågade TRE gånger i vilket rum hon befunnit sig I när grannen hittade henne. Hon hade antagligen inte tillåtelse att lämna rummet, grannparet visste inte ens om hennes existens. Enbart iklädd trosor och en för stor tröja som var så stor att axeln var blottad, där en av brännskadorna kunde ses. Enligt grannen och ett annat vittne såg det ut som läkande sår efter kokande vatten.

När det gäller Z ögon är detta också höjt i dunkel.
I rapporten från ögonläkaren hade hon sår/ärrvävnad på i vart fall ena hornhinnan och bara ca 50% syn på båda ögonen.

Om synnedsättningen beror på gamla inflammationer eller sår framgår inte.

Det försämrade seendet kan också bero på näringsbrist pga långvarig svält. Framgår att %-satsen på seende ökat sen hon kom under vård och omsorg.

För övrigt är detta en djupt dysfunktionell familj och alla barnen är offer på olika sätt, ingen tvekan om den saken.
Senast redigerad av viperstyle 2024-02-06 kl. 22:48.
Citera
2024-02-06, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumstruten78
Vänner grannar skolpersonal är helt ok enligt socialstyrelsen så varför inte vård personalen?
Skillnad på akut situation ,jour eller stadigvarande familjehem.
Utredningen är då olika omfattande.
Sedan har vårdpersonal sin arbetsgivare att stå till svars för. Är det ok att ragga placeringar på jobbet? Sitter vårdpersonalen inte då på två stolar? Misstänker att Region Skåne inte tycker att det är så toppen.
Citera
2024-02-06, 22:47
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Hur tänkte du där ?

Så få riktigt bra fosterhem det finns och så många barn som har farit riktigt illa i dåliga sådana! Så att ifrågasätta att en 4-barnsmamma som är barnsjuksköterska med 35 års erfarenhet - det tycker jag var lite märkligt.
Citera
2024-02-06, 22:58
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Hmm..utbildning är inte allt…Min fråga då , Går du till en tandläkare utan utbildning men som är såå snäll och omtänksam?
Vi diskuterar en liten flickas framtid här. Vad du menar är att familjehem inte behöver utbildning?
Har man bara hjärtat på rätta stället så ”får tiden läka sår”? När ett barn placeras så fastställs en VÅRDplan, familjehemmet måste ha kompetens för att fullfölja denna. Det är ju uppenbart att Z kommer att behöva den bästa vården för att utvecklas och läka. Varför neka henne detta när det finns familjehem med utbildning och definitivt rätt anda.
Slutligen, ja hon har verkligen lidit nog. Hon förtjänar det bästa av allt.

Z har säkert fått en vårdplan, men det är inte fosterföräldrarnas sak att terapeuta henne i hemmet. De ska vara goda trygga kärleksfulla ställföreträdande föräldrar som tar med henne till de olika läkar-och tandläkarbesöken.
Citera
2024-02-06, 23:06
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippielina
Finns något som heter funktionella kramper, eller psykogena icke-epileptiska kramper. Dessa ses oftast tillsammans med psykiatriska diagnoser. Sätter en slant på att det handlar om sådana.

Har hört talas lite om sådana. Kanske är det så? Det kommer visa sig när RPUn är klar.
När jag lyssnar på förhören med mamman blir jag fundersam. Hon låter inte alls frisk. Entonig och undvikande. Tittar ner i bordet under hela rättegången (enligt journalister på plats).

Skam? Tror jag inte. Det är ett undvikande beteende för att komma så lindrigt undan som möjligt, men hon har inget vettigt att komma med till sitt försvar.

Pappan verkar stel som en pinne och försöker försvara sig genom att ”veta” så lite som möjligt.

Skulle inte förvåna mig om han får ett kortare straff än mamman.
Senast redigerad av Nonitotta 2024-02-06 kl. 23:28.
Citera
2024-02-06, 23:13
Medlem
Citat:
Skillnad på akut situation ,jour eller stadigvarande familjehem.
Utredningen är då olika omfattande.
Sedan har vårdpersonal sin arbetsgivare att stå till svars för. Är det ok att ragga placeringar på jobbet? Sitter vårdpersonalen inte då på två stolar? Misstänker att Region Skåne inte tycker att det är så toppen.

Samma kan man säga om skolpersonal som socialstyrelsen rekommenderar dina argument är inte vettiga o du verkar inte ha alla hästar i stallet
Citera
2024-02-06, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Jodå, det hörde jag också, exakt vilken minut har jag ingen aning om, men jag lyssnade på pappan här igår innan jag somnade;

https://youtu.be/O1M6bQtRlWM?si=7hcgKWSWgAp_Nc8m

Jaha, det är en annan uppladdning. Jag lyssnade på Prime Crime. Tack!
Citera
2024-02-06, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Benso till små barn hos tandläkaren och hålla fast och tro att barnet inte minns?! OM benso ens används (i extrema situationer) så är det för att lugna barnet som mycket väl kommer komma ihåg upplevelsen. Så, dumheter!

Vet inte om någon svarar på denna. Men man ger Midazolam och ger barnet en story och barnet minns inte mycket eller iaf inte verkligheten. Det är min erfarenhet av att ha varit med vid behandling hos tandläkare.
Citera
2024-02-07, 01:16
Bannlyst
Lyssnade på rättegången.
Enligt läkaren så tar det lång tid för kroppen att bli nerkyld till 33.9 grader som flickan hade när dom kom in till sjukhuset.
Om föräldrarna haft flickan i kylan länge så hon nästan dör av bara det, varför skulle dom hälla i henne ett glas ättika och sen ta henne till akuten för att försöka rädda hennes liv?
Det går inte hop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in