Citat:
Ursprungligen postat av
zilvereko
Fosterhemsmamman är barnsjuksköterska sen 35 år och jobbar även på barnintensiven. Hon har fostrat 4 egna barn, varav den yngsta nu är på väg att flytta hemifrån.
Varför det skulle vara fel begriper jag inte.
Felet är i mina ögon följande;
Har aldrig varit familjehem tidigare, saknar därmed erfarenhet kring placeringar.
Ej godkänd i socialnämnd för jour eller familjehem innan Z.
Ej utbildad i ”Ett hem att växa i” .( en kurs som Socialstyrelsen vill att alla familjehem ska genomföra)
Ej utbildade i trauma och våldsoffer för för familjehemsplacerade.
Familjehemsmamma vittnar i rätten om att flickan mår hur bra som helst. Hur vet hon det utan kompetens att bedöma ev trauma??
Slutligen att placera ett barn i sitt hem från sin arbetsplats och även involvera sin dotter. Mannen verkar också vara involverad på heltid .Inte rumsrent!
Säkert har denna familj hjärtat på rätta stället och vill Z hennes bästa . Men att familjehemsmamman är barnsjuksköterska är egentligen helt oväsentligt, då hon inte får behandla barnet i hemmet. Att hon fostrat 4 barn, jättebra! Men ett så här svårt fall/ placering finns det kvalificerade familjehem med dokumenterade utbildningar och erfarenhet.
Att Eslövs socialtjänst ens bara tänkt tanken att placera Z i detta hem är för mig helt obegripligt.
Att Socialtjänsten bara agerat efter tanken att familjehemsmamman och dotter interagerat med Z under sjukhustiden och skapat en relation räcker inte i mina ögon. Eslövs Socialtjänst har här agerat genom att ta den enkla,snabbaste ochbilligaste(?) utväg att placera barnet i ett okvalificerat familjehem.