2024-02-06, 21:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annapanna65
Felet är i mina ögon följande;
Har aldrig varit familjehem tidigare, saknar därmed erfarenhet kring placeringar.

Ej godkänd i socialnämnd för jour eller familjehem innan Z.
Ej utbildad i ”Ett hem att växa i” .( en kurs som Socialstyrelsen vill att alla familjehem ska genomföra)
Ej utbildade i trauma och våldsoffer för för familjehemsplacerade.
Familjehemsmamma vittnar i rätten om att flickan mår hur bra som helst. Hur vet hon det utan kompetens att bedöma ev trauma??
Slutligen att placera ett barn i sitt hem från sin arbetsplats och även involvera sin dotter. Mannen verkar också vara involverad på heltid .Inte rumsrent!

Säkert har denna familj hjärtat på rätta stället och vill Z hennes bästa . Men att familjehemsmamman är barnsjuksköterska är egentligen helt oväsentligt, då hon inte får behandla barnet i hemmet. Att hon fostrat 4 barn, jättebra! Men ett så här svårt fall/ placering finns det kvalificerade familjehem med dokumenterade utbildningar och erfarenhet.
Att Eslövs socialtjänst ens bara tänkt tanken att placera Z i detta hem är för mig helt obegripligt.
Att Socialtjänsten bara agerat efter tanken att familjehemsmamman och dotter interagerat med Z under sjukhustiden och skapat en relation räcker inte i mina ögon. Eslövs Socialtjänst har här agerat genom att ta den enkla,snabbaste ochbilligaste(?) utväg att placera barnet i ett okvalificerat familjehem.

Fast utbildning är inte allt. Det finns en övertro på det. I synnerhet när det gäller människovårdande jobb är personlighet och hjärta mycket viktigare. (Jag säger inte att man inte kan ha båda.) Om nu den här trasiga tjejen tydde sig till den här kvinnan på sjukhuset - varför skulle hon då ryckas bort ifrån henne och behöva börja om igen med helt främmande människor, när hon skrevs ut? Hon hade väl lidit nog?
Citera
2024-02-06, 21:26
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZstarZscream
Vilket klipp och minut? Jag lyssnade på pappans första ljudfil och det framgick inte!

Jodå, det hörde jag också, exakt vilken minut har jag ingen aning om, men jag lyssnade på pappan här igår innan jag somnade;

https://youtu.be/O1M6bQtRlWM?si=7hcgKWSWgAp_Nc8m
Citera
2024-02-06, 21:40
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annapanna65
Felet är i mina ögon följande;
Har aldrig varit familjehem tidigare, saknar därmed erfarenhet kring placeringar.

Ej godkänd i socialnämnd för jour eller familjehem innan Z.
Ej utbildad i ”Ett hem att växa i” .( en kurs som Socialstyrelsen vill att alla familjehem ska genomföra)
Ej utbildade i trauma och våldsoffer för för familjehemsplacerade.
Familjehemsmamma vittnar i rätten om att flickan mår hur bra som helst. Hur vet hon det utan kompetens att bedöma ev trauma??
Slutligen att placera ett barn i sitt hem från sin arbetsplats och även involvera sin dotter. Mannen verkar också vara involverad på heltid .Inte rumsrent!

Säkert har denna familj hjärtat på rätta stället och vill Z hennes bästa . Men att familjehemsmamman är barnsjuksköterska är egentligen helt oväsentligt, då hon inte får behandla barnet i hemmet. Att hon fostrat 4 barn, jättebra! Men ett så här svårt fall/ placering finns det kvalificerade familjehem med dokumenterade utbildningar och erfarenhet.
Att Eslövs socialtjänst ens bara tänkt tanken att placera Z i detta hem är för mig helt obegripligt.
Att Socialtjänsten bara agerat efter tanken att familjehemsmamman och dotter interagerat med Z under sjukhustiden och skapat en relation räcker inte i mina ögon. Eslövs Socialtjänst har här agerat genom att ta den enkla,snabbaste ochbilligaste(?) utväg att placera barnet i ett okvalificerat familjehem.
Du har viktiga poänger här. Det kan ju vara så att det jär familjehemmet skulle kunna klara utbildning och prövning men det måste ju göras innan man placerar. Det var heller inget enkelt fall med små problem. Z har med stor sannolikhet många svårigheter att komma över, både nu och i sina olika framtida utvecklings steg. Minnen och frågeställningar som poppar upp i nya situationer och som nog kan vara tunga att hantera. Jag tänkte mest på att de genast tyckte att mostrar kunde rycka in i den akuta situationen, med de andra barnen. Vem ber förövarens syster ta hand om ungarna!?
Citera
2024-02-06, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast utbildning är inte allt. Det finns en övertro på det. I synnerhet när det gäller människovårdande jobb är personlighet och hjärta mycket viktigare. (Jag säger inte att man inte kan ha båda.) Om nu den här trasiga tjejen tydde sig till den här kvinnan på sjukhuset - varför skulle hon då ryckas bort ifrån henne och behöva börja om igen med helt främmande människor, när hon skrevs ut? Hon hade väl lidit nog?
Skit i denna Annapanna65.
Har försökt att förklara för denna person att det för det första svårt att få tag I fosterföräldrar.
Enligt Annapanna65 så gjorde Eslöv lätt att ta dessa fosterföräldrar. På grund av att mamman arbetade med Z!
Vi alla som har empati förstår att varför Z har dessa fosterföräldrar.
Vad man har läst så har dessa personer mycket kompetens att hjälpa Z I hennes utveckling.
Både i utbildning, erfarenhet och kunskap.
Det som Annapanna65 efterlyser på lägre kompetens som detta föräldrapar inte har. Snarare tvärtom!
hon förminskar mannens kompetens.
Annapanna65 vet ej vilken utbildning han har !
Senast redigerad av SingSing 2024-02-06 kl. 21:48.
Citera
2024-02-06, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZstarZscream
Vilket klipp och minut? Jag lyssnade på pappans första ljudfil och det framgick inte!
Tror det va slutet på andra förhöret på prime crime på Youtube.
Citera
2024-02-06, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hmm..utbildning är inte allt…Min fråga då , Går du till en tandläkare utan utbildning men som är såå snäll och omtänksam?
Vi diskuterar en liten flickas framtid här. Vad du menar är att familjehem inte behöver utbildning?
Har man bara hjärtat på rätta stället så ”får tiden läka sår”? När ett barn placeras så fastställs en VÅRDplan, familjehemmet måste ha kompetens för att fullfölja denna. Det är ju uppenbart att Z kommer att behöva den bästa vården för att utvecklas och läka. Varför neka henne detta när det finns familjehem med utbildning och definitivt rätt anda.
Slutligen, ja hon har verkligen lidit nog. Hon förtjänar det bästa av allt.
Citera
2024-02-06, 22:01
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingSing
Har försökt att förklara för denna person att det för det första svårt att få tag I fosterföräldrar.
Enligt Annapanna65 så gjorde Eslöv lätt att ta dessa fosterföräldrar. På grund av att mamman arbetade med Z!
Vad man har läst så har dessa personer mycket kompetens att hjälpa Z I hennes utveckling.
Det som Annapanna65 efterlyser på lägre kompetens som detta föräldrapar inte har. Snarare tvärtom!
Så småsint du är, tyvärr inte ensam om det heller. Eslövs kommun har inte i uppgift att hitta vilken bullbakande mamma som helst som känner medlidande, de har enligt lag uppgiften att garantera en adekvat och god omsorg i ett garanterat tryggt hem. Kan de inte det måste de köpa tjänsten från en annan kommun. Det räcker inte att känna medlidande och vilja trösta. Z har säkerligen mycket speciella behov av psykologisk traumahantering lång tid framöver, allteftersom hon växer och förstår mer.
En diskussionstråd där man bara får ha en enda åsikt - kan man tänka sig något mer meningslöst?
Citera
2024-02-06, 22:03
Medlem
Jag har ingen åsikt om familjehemsföräldrarnas lämplighet.
Men jag är fundersam över deras ålder.
Är de i 60 årsåldern?
I så fall är det en ovanligt hög ålder för en uppväxtplacering för en liten flicka.
Citera
2024-02-06, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Du har viktiga poänger här. Det kan ju vara så att det jär familjehemmet skulle kunna klara utbildning och prövning men det måste ju göras innan man placerar. Det var heller inget enkelt fall med små problem. Z har med stor sannolikhet många svårigheter att komma över, både nu och i sina olika framtida utvecklings steg. Minnen och frågeställningar som poppar upp i nya situationer och som nog kan vara tunga att hantera. Jag tänkte mest på att de genast tyckte att mostrar kunde rycka in i den akuta situationen, med de andra barnen. Vem ber förövarens syster ta hand om ungarna!?
Placeringen har säkert skett i samråd socialtjänst, vårdnadshavare och mostrar.
Socialtjänsten har skyldighet att undersöka en sk nätverksplacering. Dvs tex släkt och närstående
I det akuta skedet kan sådana placeringar göras, men sedan kanske visa sig vara mindre bra.
Citera
2024-02-06, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Har heller aldrig trott på epilepsi hos mamman, sånt som bara kommer vid tillfällen hon själv har valt. En kaosperson.

Hon får väl visa läkarutlåtande på om hon lider av detta eller ej. Jag tror inte på det innan ett utlåtande bekräftas gällande epilepsin. När hon föll utför trappan så att hon hamnade i rullstol var uppenbarligen mer eller mindre självförvållat.

Finns något som heter funktionella kramper, eller psykogena icke-epileptiska kramper. Dessa ses oftast tillsammans med psykiatriska diagnoser. Sätter en slant på att det handlar om sådana.
Citera
2024-02-06, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingSing
Nu var vi där igen. Kompetens-utbildning. Förmåga att tänka långsiktigt och för barnets bästa.
Tyvärr kan socialtjänsten inte ursäkta sig med att det ”är svårt att få tag i fosterföräldrar ”.
Socialtjänsten har kontrakterade , utbildade och med erfarenhet jourhem. Ändå väljer socialtjänsten att ta en icke utredd familj för att de ”bondat”med flickan. Låg nivå!
Och du- jag har empati, mycket empati!!
Citera
2024-02-06, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrilladMakrill
Änglarna kanske får bilder av tvivelaktiga slag o säljer vidare?

Det skulle förklara alla tusentals kr föräldrarna fått under alla år.. usch
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in