2024-02-06, 18:48
Medlem
Nu får man inte ta detta som stensäkra uppgifter men nu påstås det att man hackat iranska tillverkaren av Shahed-136 bla. Styckpris på $193K!!!?
Om det nu skulle vara sant är det sanslöst mycket och inte alls en bra kostnadsmässigt lösning.
Iran har ändå ett bra förhandlingsläge så skulle inte förvåna mig om summorna stämmer.

https://twitter.com/John_A_Ridge/status/1754897830592864568
Citera
2024-02-06, 18:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Nu får man inte ta detta som stensäkra uppgifter men nu påstås det att man hackat iranska tillverkaren av Shahed-136 bla. Styckpris på $193K!!!?
Om det nu skulle vara sant är det sanslöst mycket och inte alls en bra kostnadsmässigt lösning.
Iran har ändå ett bra förhandlingsläge så skulle inte förvåna mig om summorna stämmer.

Ryssland har sin egen version av 136;an och har fått igång en betydande tillverkning på kostnadseffektiva nivåer.

https://www.washingtonpost.com/investigations/2023/08/17/russia-iran-drone-shahed-alabuga/

Det som varit svårt att få ner i pris på grund av sanktioner är framförallt databrickor och elektronik, men det är tydligt man hittat vägar för detta. Det finns många överlöpare i väst som till en rimlig peng kan kringgå sanktionerna.
Citera
2024-02-06, 19:00
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt

Ha ha så jävla bra! Snacka om att Iran pungslagit Putin! Han måste ju vara helt desperat som betalar dessa summor för moppedrönarna!

Kanske har hans turkietresa att göra med att han vill,köpa,drönare därifrån?
Citera
2024-02-06, 19:02
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Ryssland har sin egen version av 136;an och har fått igång en betydande tillverkning på kostnadseffektiva nivåer.

https://www.washingtonpost.com/investigations/2023/08/17/russia-iran-drone-shahed-alabuga/

Det som varit svårt att få ner i pris på grund av sanktioner är framförallt databrickor och elektronik, men det är tydligt man hittat vägar för detta. Det finns många överlöpare i väst som till en rimlig peng kan kringgå sanktionerna.
Nu ljuger du ,
Dom FÖRSÖKER få igång produktion, det finns ännu ingen.
Varför länkar du till en låst artikel???
Har du pren på WP??😂😂
Senast redigerad av RealTide 2024-02-06 kl. 19:06.
Citera
2024-02-06, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Jag kan göra en liten anna sammanfattning det skrevs väldigt mycket om Kadyrov och "musikanterna" för två år sedan.
Nu läser man inte så mycket om dem längre...
En annan snackis var "terminator" vagnen den läser man inte heller så mycket om längre.
Eller TOS...osv.

Glöm inte general "armageddon": tjockisen Surovikin som skulle få krigslyckan att vända!
Citera
2024-02-06, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
I vilket avseende är det ett konstigt sammanträffande?

Upplys mig, jag sliter med att leta efter något sammanträffande men jag kan inte hitta något, hjälp mig.

Att Putin besöker Turkiet som just godkänt vår Nato ansökan.

Putin är ju så mycket emot att Nato utvidgas.
Citera
2024-02-06, 19:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Nu ljuger du ,
Dom FÖRSÖKER få igång produktion, det finns ännu ingen.
Varför länkar du till en låst artikel???
Har du pren på WP??😂😂

Är det nåt Ryssland kan så är det produktion. En stad för däck, en för fälgar, en för traktorer. I krig, speciellt, så är det upplägget fördelaktigt

Du kan planera på en helt annan nivå.

I Europa har man alla lager på lastbilar och båtar och det är oerhört sårbart.
Citera
2024-02-06, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Det handlar om att erdogan ska vara med som medlare, vilket han varit innan vid spanmålskorridoren.

Tror det kan handla om nåt försök till vapenvila från Putins sida.

Putte vill visa att jag kan åka till ett Nato land, som indirekt han krigar mot..

Ett sätt att visa för alla att han är med i matchen.

Lite åt det hållet iaf. Vad man än tycker om Turkiet så tog dom tidigt på sig rollen som framtida medlare och dessa bör ju anses vara någorlunda neutrala ur båda parters synvinkel.

Mötet har ju en slags täckmantel att behandla bla ukrainsk spannmålsexport och det är kanske delvis därför som Ukraina visat att man har en väl fungerande export av spannmål utan något avtal alls med ryssland om det.

Kan det bero på att Ukraina rent av förnedrat ryssland i Svarta havet?
Citera
2024-02-06, 19:41
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Lite åt det hållet iaf. Vad man än tycker om Turkiet så tog dom tidigt på sig rollen som framtida medlare och dessa bör ju anses vara någorlunda neutrala ur båda parters synvinkel.

Mötet har ju en slags täckmantel att behandla bla ukrainsk spannmålsexport och det är kanske delvis därför som Ukraina visat att man har en väl fungerande export av spannmål utan något avtal alls med ryssland om det.

Kan det bero på att Ukraina rent av förnedrat ryssland i Svarta havet?
Ja att de förnedrat ryssen är uppenbart, men vad vill Putin att Erdogan ska gör åt detta?
Citera
2024-02-06, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Borde vara bra för Ukraina nu när vapnen börjar tryta.

Knappast så lägg ner
Citera
2024-02-06, 19:50
Medlem
raskenss avatar
Storm shadow flög rakt över ryskt luftförsvar utan att ryssarna kunde göra nånting.

Troligen flrstörde just denna storm shadow rysk utrustning för nån miljard samt en handfull dödade ryska befäl.

https://x.com/Archer83Able/status/1754897387015782410?s=20
Citera
2024-02-06, 20:05
Medlem
TheNightTrippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Förvånar inte. Ukraina har fått en hel del utrustning sedan Bakhmut som underlättar slakten. Man är dessutom mer erfarna nu än då. Ytterligare är vågorna Ryssland skickar in gröna som gräs. Storm-Z som utgör en stor andel av köttet saknar grundläggande utrustning och har noll träning.
Förvånar inte mig heller efter ha sett ryssarna använda kroppar som sandsäckar. Och efter att ha sett filmer på hur flera drönare och flera soldater hjälptes åt för att rädda livet på en skadad ukrainsk soldat som befann sig lite väl långt från Ukrainas försvar, men med samarbete lyckades man rädda ett liv
Samtidigt ser man ryssar som rånar sina brother in arms innan dom ens dött.

Vcc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in