2024-02-06, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Absolut. De flesta skiter i ens tvätt, om man har mens eller har bajsat eller har det stökigt eller precis haft sex. Men man kanske ändå har lite stolthet och skam i kroppen själv? Eller? JAG vill inte att grannen ska veta hur mina trosor ser ut. Även om grannen skiter i det, så känns det inte bra för mig att grannen vet det. Så måste man väl få känna?

Finns ju säkert en del folk som skulle stulit dina använda trosor också, finns några lämpliga kandidater härinne.
Citera
2024-02-06, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Följ tvättiden och inget annat. Det är beräknat hur lång tid det ska ta och det är lika för alla. Räcker inte tvättiden till, så tvätta mindre eller boka en annan tid. Just det där snackat om att tiden inte räcker till håller inte som en giltig ursäkt till att hänga sig kvar när andra ska tvätta.

Är du seriös?
Jag har aldrig någonsin fått skit för att jag använder torkskåpet när min tid är ”slut”.

En gång så hade killen som kom efter mig tvättat i egen maskin och skulle bara använda torkskåp och tumlare.
Då fick jag torka mina kläder hemma den gången, vilket inte heller är något problem. Jag har tvättställning i lägenheten oxå.

Att du ser din tvättid som något heligt, ja det får stå för dig.
Citera
2024-02-06, 18:25
Avslutad
Får känslan av att du är en typisk Karen som ingen vill ha som granne.

Jag hade fattat grejen om grannen i fråga hade TVÄTTAT på din tid. Men fem minuter i torkskåpet är löjligt att tjafsa om.
Skaffa egen tvättmaskin om du inte pallar trycket av att vara schysst mot en granne i fem minuter.
Dessutom tycker jag att din kille handlade rätt och förmodligen skämms han över dig, vilket du också borde göra.
Citera
2024-02-06, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Följ tvättiden och inget annat. Det är beräknat hur lång tid det ska ta och det är lika för alla. Räcker inte tvättiden till, så tvätta mindre eller boka en annan tid. Just det där snackat om att tiden inte räcker till håller inte som en giltig ursäkt till att hänga sig kvar när andra ska tvätta.

Det är bara egoister som snackar om att tiden inte räcker till, alla andra ska rätta sina liv och livspussel efter dessa väldigt speciella snöflingor.
Citera
2024-02-06, 18:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Tja, ok, det är fullt möjligt att de hyresrätter jag har bott i inte är representativa, men de har varit i större städer och i ingen av dem har det varit så.

Men oavsett så kan vi inte dra slutsatsen att det är så i TS fall. I synnerhet inte när allt pekar på motsatsen i just hennes fall.
Nej det har du rätt i. Det utesluter inte att just hon har särskilda regler. Normalt är också att det är lås till själva tvättstugan och låsbygel (för eget hänglås) på torkrummet

Oavsett vilket så skulle grannen ha dragit därifrån och hämtat sin shit senare imo.

Man stannar inte kvar som karl med en ensam kvinna i en gemensam tvättstuga om man inte är en pervers jävel som har kollat på för mycket tysk amatörporr.
Senast redigerad av TredjeDiket 2024-02-06 kl. 18:34. Anledning: Goggles piss-tgb
Citera
2024-02-06, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Är du seriös?
Jag har aldrig någonsin fått skit för att jag använder torkskåpet när min tid är ”slut”.

En gång så hade killen som kom efter mig tvättat i egen maskin och skulle bara använda torkskåp och tumlare.
Då fick jag torka mina kläder hemma den gången, vilket inte heller är något problem. Jag har tvättställning i lägenheten oxå.

Du borde få skit för att du använder torkskåpet på grannens tid. Tvättiden ÄR helig.
Citera
2024-02-06, 18:29
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazze1
Du får träna på både läsförståelsen och ditt självförtroende....varken jag eller nån annan har skrivit om slagsmål.

Det var jag som skrev omdet, för att beskriva vad förlorarmentaliteten leder till.

Men du tycks tro något annat.

Inte bara osäker således, utan också utan läsförmåga.

Slåss du i tvättstugan istället.
Citera
2024-02-06, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FalbygdensStruts
Igår skulle vi tvätta, jag och min kille. När jag kommer ner till tvättstugan står där en granne och har fem minuter kvar på tvättmaskinerna och tvätt kvar i torkskåpet. Han förklara att det skulle varit klart innan vår tvättid börjat men tvättmaskinerna drog ändå ut på tiden. En minut är inte en minut. Och fine, jag ställde ner min tvätt som jag ändå burit iväg och tänkte att jag fick komma ner en kvart senare.
Jag går ner och möter min kille i trappen som följer med mig ner. Maskinerna är tömda men grannen står kvar och väntar på sin tvätt i torkskåpet. Här börjar jag störa mig. Jag står där och gräver fram vår smutsiga byk (underkläder bland annat) framför en granne jag som hastigast hejat på i trappen. När vi satt igång maskinerna så gör han ingen ansats till att gå varpå jag säger i vänlig och helt neutral ton "Jag vet inte, men jag känner mig lite obekväm med att du är kvar och skulle uppskatta om du kunde gå" varpå grannen lyfter blicken och höjer på ögonbrynen och jag fyller i förklarande:" ja eftersom det är vår bokade tid".
Och det är här grälet börjar i mig.

Min kille går in och försvarar grannen och tycker att han då ska kunna stå kvar. "Nej men det spelar väl ingen roll." Grannen försöker urskuldra sig och säga "nej men jag ska gå, det är lugnt" och börjar packa ihop sitt pick och pack. Min kille fortsätter säga att det är okej att han stannar. Jag känner mig både ovälkommen, otrygg, orespekterad och höjer mina händer och säger "okej men jag går upp då" och går sen därifrån.

Jag blev så besviken på min kille. Grannen är inte ens ett problem, även om jag tycker han var nonchalant och bröt mot många sociala koder genom att stå kvar och vänta på torkskåpet. Grannar är grannar liksom. Och det är en sak att man inte kan öppna tvättmaskinen, men att tycka sig ha rätt att stå kvar när andra ska dra fram sin smutsiga byk och har satt igång sin tvätt känner jag inte är okej. Varför har man annars bokningssystem och lås på dörren? Jag förstår också att saker ibland inte hinner bli torrt och att man kan lika gärna torktumla den timmen andra väntar på sin första tvättmaskin, jag har varit med om att bo i hus med såna tvättstugor. Men när det är lås och bom så anger det en gräns för hur länge man kan dra över. Alltså, tills efterföljande inbokad granne kommer, sen är det tack och hej. Jag har dessutom blivit besluten på en lyxig frottemorgonrock och ett par Levis i tvättstugan. Men det var inte ens därför jag blev besviken och faktiskt riktigt arg på min kille.

Jag blev arg för att jag drog en gräns gentemot grannen, en människa vi knappt känner, och min kille försvarar människans rätt att göra stå kvar. Min kille vet inte i det läget varken om att jag är obekväm eller har blivit besluten i tvättstugan förr men för mig är det irrelevant. Jag sätter en gräns mot en annan människa, säger liksom stopp, nej tack, det räcker och killen som säger sig älska mig och respektera mig argumenterar för att strunta i min gräns jag sätter upp gentemot en människa utanför vår relation. I mina ögon är detta inte teamplay eller enad front från hans sida. Han hade lika gärna kunnat argumentera för att våra ännu obefintliga barn visst skulle få något efter att jag sagt nej eller tyckt att någon idiot på stan skulle få gå före mig i kön trots att jag sagt till.
Min kille blev obekväm av att jag sa till grannen och är helt oförstående. I affekt sa han att jag bara tycker att han ska göra exakt som jag säger och att mina ord är lag. Att han ska veta precis exakt var alla mina gränser går i förtid. Det här för mig var inte jättemoget sagt och jag blev rätt ledsen för det handlar om rätt så fundamentala saker tycker jag. Det handlar om tillit till att man får sina gränser respekterade utan att alltid behöva förklara och argumentera för dem. "Nej" är en fullständig mening liksom. Och jag satte en gräns på ett artigt och vänligt sätt, inte otrevlig och drygt.
Så, vad tycker ni? Gjorde jag fel som sa till grannen att gå? Eller gjorde killen fel som argumenterade emot mig när jag satte en gräns mot en annan människa?
Tre pers som gör fel i en tvättstuga.
Den enda oskyldiga här är din kille.
Du gjorde en stor sak av ingenting och din granne gjorde klassikern att inte respektera tvättiderna. Din kille är en riktig mes. Självklart skulle han stå bakom dig men jag som man har sett mensblod i trosor förr.
Men, nu är det du som skapade tråden så det är dig jag får ge mig på.
Jag med har haft tvättstugekrig. De gånger jag lackat ur är när någon faktiskt snor tiden. Egentligen ingen stor grej men ändå så är det en tid man avsatt för tvätt. Sedan har jag haft div krig på liknande saker du beskriver men då med grannar som gång på gång skiter i tvättiderna.

Näe, vore jag dig skulle jag be om ursäkt för ditt beteende till grannen för grannfridens skull och är han vettig får du en tillbaka.
Sedan fostrar du din kille lite bättre. Han ska försvara dig oavsett hur korkad du är för stunden och sedan idka lite kvinnomisshandel efteråt.
Citera
2024-02-06, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Hon har inte den sociala kompetens och den finkänslighet som de flesta av oss lär oss med åren. Hon vekar tvärtom tillhöra den skara som lärt sig att hon har alla rättigheter i världen men inga som helst skyldigheter.

Hon bor i en fastighet där man bokar en helt egen tvättstuga, en viss tid, enbart för sig själv och har den låst under den tiden så att ingen annan ska kunna komma in.

En granne respekterar inte detta utan drar över sin tid. Ts ger bort 15 minuter av sin tvättid och går snällt upp och väntar. När hon kommer ner anser grannen att han även ska vara kvar och torka sin tvätt.

Och av dessa två väljer du att tycka att det är ts som saknar social kompetens och finkänslighet och att det är hon som verkar tillhöra dom som bara tycker dom har rättigheter och inga skyldigheter,

Oerhört märklig slutsats kan jag tycka.

Citat:
Lägg därtill att hon har känslomässiga problem vilket tydligt framgår av det hon beskriver. Ingen normal människa som mår bra reagerar så som hon gjorde i denna situation.

Hon tycker att det är generöst nog att ge bort 15 minuter och sen vill hon markera att det räcker så och när hennes pojkvän inte kan respektera det väljer hon att bara gå där i från.

Hur kan du få det till "känslomässiga problem"?

Citat:
Kanske läser jag in för mycket i detta fall men jag tycker mig känna igen hennes personlighet. Mött sådana tjejer förut och de saknar förmågan att förstå nyanser, förmågan att förstå andra människors känslor och synpunkter. För dem är världen svart/vit. Det slutar oftast med att de blir ensamma och anser att de har hela världen emot sig och sedan ägnar de resten av sitt liv med att slåss mot världen samtidigt som de mår dåligt.

Tja vi är ju alla olika, för egen del har jag hellre grannar och vänner som respekterar tider vi kommit överens om och tycker det är en egenskap som mer bevisar att man kan leva sig in andras behov och känslor än dom som alltid kommer 15 minuter för sent.
Citera
2024-02-06, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Är du seriös?

Ja, jag är seriös!
En gång är ok, två gånger nja, men när man ser ett upprepande mönster och det är alla möjliga ursäkt till varför man fortfarande även denna gång inte lyckas hålla tiden, så är det ganska irriterande. Har man dessutom ett par sådan i huset, så är det ännu värre. Det märkligaste är också att oftast är det de som tvättar oftast, som har mest tvätt, och ändå aldrig lyckas vara klara någon gång.
Sedan när de väl ändrade om systemet helt där jag bor så det verkligen inte fungerade att köra över andras tvättider, så hann helt plötsligt alla i bli klar under sin tvättid och det är väl lite märkligt det med, eller hur?
Jag hoppas på att du är likabra på att dela din tvättid med andra som du är på att ta andras tvättider.
Citera
2024-02-06, 18:40
Avslutad
Citat:

Good point. Jag ger dig den. Har kanske varit lite onormalt grinig idag

Får svara på det andra i morgon.

Ha en trevlig kväll.

// CC
Hehe, du brukar vara väldigt resonabel. Därför reagerade jag lite på hur du skrev.

Folk fungerar olika. En del vill verkligen vara ifred i tvättstugan. För mig är det generellt oviktigt, men bara för att jag är sådan behöver inte alla andra vara sådana.

Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
Nej det har du rätt i. Det utesluter inte att just hon har särskilda regler. Normalt är också att det är lås till själva tvättstugan och låsbygel (för eget hänglås) på torkrummet
Startade en omröstning om det (FB) Får man torka på nästas tvättid i er tvättstuga?

Citat:
Oavsett vilket så skulle grannen ha dragit därifrån och hämtat sin shit senare imo.

Man stannar inte kvar som karl med en ensam kvinna i en gemensam tvättstuga om man inte är en pervers jävel som har kollat på för mycket tysk amatörporr.
Svårt att säga utan att ha varit där. Nu skulle jag väl säga att det mesta tyder på att TS kroppsspråk förmodligen indikerade att det vore det bästa. Beror också lite på hur åtskild torkdelen är från tvättdelen och andra faktorer.

Tycker inte att det här var jordens grej. Grannen tog en chansning eller var kanske bara lite allmänt disträ, TS klargjorde att hon inte uppskattade det, grannen respekterade det. Ingen big deal åt något håll, och där kunde historien ha slutat om inte TS kille kände ett behov av att publikt uppfostra sin tjej.
Citera
2024-02-06, 18:42
Medlem
Citat:
Okej. Nu vet jag vad du är för typ av person och vad du gör här på FB.
// CC

Nu gäller det bara att du hittar dig själv, lycka till 😉
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in